پزشکان افراد با آنزیم‌ کبدی بالا را از نظر ابتلا به کرونا بررسی کنند

    کد خبر :750260

سید موید علویان، فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد روز جمعه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه بالا بودن آنزیم کبدی یک بیماری زمینه ای محسوب می‌شود، اظهار داشت: این بیماری در کنار سایر بیماری‌های زمینه ای دیگر مانند فشار خون، دیابت و نارسایی کلیوی، خطر ابتلا به ویروس کرونا را افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه افراد دارای بیماری‌های زمینه ای بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به بیماری کرونا قرار دارند، به این افراد توصیه کرد با رعایت اصول بهداشتی، کنترل بیماری زمینه ای با مصرف به موقع و منظم داروها و دقت در رژیم غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن، از خود مراقبت کنند تا دچار بیماری کرونا نشوند.

علویان بر لزوم رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی در جامعه تاکید کرد و گفت: کادر پزشکی از مردم انتظار دارند که با رعایت توصیه های بهداشتی، زمینه کنترل و پیشگیری بیماری کرونا را فراهم کنند تا شاهد کاهش مبتلایان و بستری ها در مراکز درمانی باشیم.

آیا خودایمنی کبد قابل درمان است؟

وی در مورد اینکه آیا بیماری خودایمنی (اتوایمیون) کبد قابل درمان است، توضیح داد: اگر این بیماری زود تشخیص داده شود، امکان بهبودی قطعی در مبتلایان به این بیماری وجود دارد.

در بیماری اتوایمیون، سیستم ایمنی بدن به سلول‌های کبد حمله کرده و سبب التهاب سلول‌های کبدی و در صورت عدم کنترل و درمان به تدریج باعث مشکلات جدی در کبد می‌شود.

علویان با اشاره به اینکه حدود ۳۰ درصد افراد مبتلا به خودایمنی کبد علامت ندارند، بیان داشت: خستگی، ضعف، خارش و زردی از جمله علائم غیراختصاصی این بیماری است.

وی، عوامل ژنتیکی و محیطی را از مهمترین دلایل ابتلا به این بیماری اعلام کرد و گفت: در بررسی های علمی ثابت شده است که استرس سبب بروز این بیماری هم می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله با اشاره به اینکه زنان بیشتر مبتلا به بیماری خودایمنی کبد می شوند، افزود: همچنین هپاتیت های ویروسی، بیشتر مردان را درگیر می کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید