پرویز فتاح بازهم با اطلاعات ناقص عمل کرد، ولی اینبار علیه مردم نه مسئولان

  • سیاسی
  • سه شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ ۹:۳۲
    کد خبر :742485

مدتی است که نام پرویز فتاح-رئیس بنیاد مستضعفان کشورمان نقل محافل سیاسی و اجتماعی شده و برخی از او به نیکی و برخی نیز از او به بدی یاد می کنند؛ اتفاقی که باید آن را دستاورد واکنش های اخیر و پر حاشیه فتاح پیرامون املاک و مستغلات بنیاد مستضعفان قلمداد کرد.

به گزارش «بازتاب»، پس از اینکه رئیس بنیاد مستضعفان با حضور در یک برنامه تلویزیونی به طرح ادعاهایی پیرامون تملک اموال این بنیاد توسط برخی افراد و نهادهای خاص پرداخت، بلافاصله با واکنش های قابل تأملی از سوی مردم و مسئولین رو به رو شد و این مواضع حواشی فراوانی را در جامعه رقم زد.

پرویز فتاح در برنامه نگاه یک ادعاهایی را پیرامون برخی نهادها مثل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت نظام و برخی شخصیت ها مثل محمود احمدی نژاد، معصومه ابتکار، حداد عادل و… مطرح کرد و مدعی شد که این افراد حقیقی و حقوقی طی دهه های گذشته فراتر از آنچه که قانون مقرر کرده است، املاک بنیاد مستضعفان را تحت تصرف خود در آورده اند.

این بیانات که از رسانه ملی منتشر شد، خیلی زود میان افکار عمومی موجی را به راه انداخت و همه کسانی که پیرامون آنها در این برنامه ادعایی مطرح شده بود را به واکنش وادار کرد؛ واکنش های بعضاً تند و تیزی که وجه اشتراک همه آنها عدم اطلاع پرویز فتاح از جزئیات و قوانین مربوطه بود.

پس از این واکنش ها بود که پرویز فتاح دوباره در رسانه ها ظاهر شد و این بار در یک گفت و گوی تصویری به ناچار و صریحاً از همه کسانی که از آنها نام برده بود، عذرخواهی کرد.

رئیس بنیاد مستضعفان در این واکنش ثانویه خود همچنین به یک نکته کلیدی اشاره کرد که برای بسیاری قابل تأمل و تعجب برانگیز بود. او پذیرفت که در ادعاهایی که مطرح کرده است، جانب انصاف رعایت نشده بود و اطلاعاتی که بیان شد نیز ناقص بوده است!

این رفت و آمد پیش آمده برای فتاح بسیار گران تمام شد و برخی از دلسوزان نظام و انقلاب و کسانی که روی درایت فردی چون پرویز فتاح حساب باز کرده بودند را در مورد صلاحیت و شایستگی های وی به تردید انداخت.

این اما همه حواشی و داستان هایی که اخیراً در مورد رئیس بنیاد مستضعفان پیش آمده است، نبود و در ادامه اخباری مبنی بر اقدام قضایی و حقوقی بنیاد مستضعفان برای باز ستاندن املاک خود از اهای یک روستا به نام روستای ابوالفضل در استان خوزستان و حواشی شهر اهواز به روی خط رسانه ها آمد.

بنیاد مستضعفان و مجریانی که با ابزار نظامی و مکانیکی برای خراب کردن خانه و کاشانه اهالی روستای ابوالفضل استان خوزستان اقدام کردند، در مورد چرایی این اقدام مدعی بودند که در این روستا و حواشی آن زمین خواری های کلان رخ داده است و آنها باید اموال مستضعفان را از چنگ زمین خواران خارج کنند.

این ادعا در حالی مطرح می شد که واکنش ها و گزارش های ارسالی از استان خوزستان و روستای ابوالفضل به خوبی فقر و محرومیت بسیاری از اهالی را نشان می داد و صحت ادعای مسئولان را به زیر سئوال می برد.

 

طولی نکشید که در این رابطه نیز بنیاد مستضعفان و به صورت مشخص رئیس این بنیاد مجبور به واکنش شد؛ واکنشی که نکته کلیدی ماجرای چند روز قبل یعنی اقدام بر اساس اطلاعات ناقص اینجا نیز تکرار شد.

به صورت مشخص پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان، در واکنش به درگیری اخیر در روستای ابوالفضل اهواز به رسانه ها گفت: شورای تأمین استان خوزستان، شهرداری و دادستانی گفته بودند اینها زمین خوار هستند وگرنه بنیاد مستضعفان زمین زیادی دارد که در تصرف مردم است ولی در هیچ جا چنین رویه‌‌ای ندارد که قلع و قمع کند.

اظهارات مورد اشاره پرویز فتاح از سویی موید این نکته بود که بنیاد مستضعفان به قلع و قمع اهالی یک روستا پرداخت و از سویی نیز بر این نکته صحه می گذاشت که این بار نیز شخص رئیس بنیاد مستضعفان بر اساس اطلاعات ناقصی که در اختیار او گذاشته اند و بدون بررسی های دقیقتر، عجولانه اقدام به یک حرکت حساس و خسارت بار کرده است.

دقیقاً مشخص نیست که این آخرین باری خواهد بود که رئیس بنیاد مستضعفان و مجموعه عریض و طویل زیر نظر او با دست زدن به چنین اقدامی برای خود و انقلاب اسلامی هزینه می آفرینند یا خیر، اما این مهم کاملاً مشخص است که رئیس بنیاد مستضعفان این بار با بهره گیری از اطلاعاتی ناقص و نادرست آسایش و آرامش مردمی را نشانه گرفت که سال ها داعیه حمایت از آنها را داشته است.

حواشی که اخیراً برای پرویز فتاح رخ داد، به خوبی اثبات می کند که یک مقام بلند مرتبه و یک نهاد عریض و طویل نظیر بنیاد مستضعفان نیز خیلی آسان می توانند دچار خطای راهبردی شوند و کشور را در ابعاد مختلف متحمل هزینه های سنگینی کنند.

با این همه باید منتظر ماند و دید این رویه ها سهواً رخ داده است یا هوشمندانه بوده و عمدی در کار است؛ ابهامی بزرگ که بدون شک در سایه گذر زمان روشن خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید