“پروژه‌ای 20میلیاردی” و بسته شدن در آن به‌روی مردم

    کد خبر :378944

حدود یکسال است که باوجود صرف میلیاردها تومان پول ازجیب مردم تهران،درهای باغ ملی و میدان مشق به روی مردم بسته است!قرار بود این مسیر تاریخی اصلاح شود و برای مردم بازگشایی شود تا بتوانند ازاین فضای تاریخی که با صرف هزینه‌های زیاد اصلاح و آماده شده، استفاده کنند؛اما یکسالی هست که وزارت امورخارجه برخلاف قول‌ها و وعده‌هایش درهای باغ را بعد از اتمام ساعت اداری به روی مردم می‌بندد؛ این در حالیست که قرار بود درهای باغ را تا ساعت24 برای عموم مردم بازبگذارند نه اینکه بایک محیط فرهنگی و تاریخی، رفتاری اداری داشته باشند.حالا اما مسئولان امر خبر از اتفاقات خوب و رایزنی‌ها برای باز شدن درهای این باغ می‌دهند.

اولین بار احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران بود که در صحن علنی شورای شهر از بسته شدن درهای باغ ملی به روی مردم خبر داد و در تذکری گفت: وزارت خارجه درباره فضای عمومی باغ ملی دچار سوءتفاهم شده است زیرا شهرداری تهران برای بازسازی این فضاها بیش از 20 میلیارد تومان هزینه کرده و این فضاها عمومی و برای همه مردم است و فضای خاص برای دستگاه خاصی نیست.

وی با بیان اینکه میدان مشق و باغ ملی از بناهای شناسنامه‌دار تهران است افزود: این فضا با معماری ویژه اواخر دوره قاجار و پهلوی اول از عناصر هویت‌ساز تاریخ شهر تهران به‌حساب می‌آید، اما شاهدیم درهای باغ ملی بعد از اتمام ساعت کاری بسته می‌شود و این در حالیست که بسیاری از مراکز دیدنی و موزه ها در این راستا قرار دارد اما درها بسته می‌شود و مردم پشت درهای بسته می‌مانند.

مسجد جامعی با اشاره به برنامه شهرداری برای احیاء حیات شبانه تصریح کرد: باز شدن درهای مجموعه باغ ملی می‌تواند گام موثری در راستای احیاء حیات شبانه تهران داشته باشد.

به گزارش ایسنا درهای آهنین باغ ملی با این کارت زرد شورا هم بروی مردم باز نشد هرچند که علی محمد سعادتی شهردار منطقه 12 با اشاره به روند بهسازی میدان مشق و باغ ملی از بهبود اوضاع خبر داد و گفت: میدان مشق با اینکه قدمت تاریخی دارد؛ اما در گذشته ای نه چندان دور به طور کل آسفالت بود و خودروها از آن تردد می‌کردند که بعد از تصویب طرح بهسازی میدان مشق نسبت به اصلاح خیابان اقدام کردیم و به طور کل تردد خودروها ممنوع و سطح خیابان نیز سنگ فرش شد.

وی با بیان اینکه برای اولین بار در طرح‌های بهسازی نسبت به اصلاح پوشش گیاهی اقدام شد گفت: در این طرح درخت‌های گوناگون با بن های مختلفی را که در اطراف میدان بودند برچیده و در بوستانهای مختلف سطح شهر کاشتیم و به جای آنها درختان بومی تهران یعنی “چنار” را که همه آنها در یک سایز و اندازه بودند در راستای اصلاح منظر شهری در محدوده میدان مشق و باغ ملی کاشتیم.

سعادتی با بیان اینکه سردرباغ ملی نیز توسط شهرداری مرمت شد گفت: همان زمان در تفام نامه‌ای، قرار شد که میدان از ناحیه شمالی از سوی دانشگاه هنر باز شود و مردم با تردد در خیابان سرهنگ سخایی و دانشگاه هنر به داخل میدان مشق بیایند که نشد!

وی افزود: همچنین مقرر شد که این میدان محلی برای حضور مردم شده و از صبح تا ساعت 24 درهای میدان برای تردد بهتر عموم باز باشد و همچنین براساس تفاهم با وزارت امورخارجه مقرر شده بود که روزهای تعطیل نیز درهای باغ ملی باز باشد که چندین برنامه هنری نیز در این میدان برگزار شد اما در دوره مدیریت جدید شهری، درهای میدان مشق و باغ ملی به روی مردم برخلاف قول و قرارها بسته شد!

سعادتی با بیان اینکه خوشبختانه رایزنی‌ها برای رسیدن به تفاهمی مشترک ادامه دارد، گفت: خوشبختانه باید اعلام کنم هفته آینده با مسئولان ورزات امور خارجه جلسه داریم و به نظر می‌رسد به زودی تفاهم نامه‌ای فی مابین شهرداری، دانشگاه هنر و وزارت امورخارجه برای ایجاد ” شورای راهبری و مدیریت میدان مشق” با حضور همه ذی نفعان تشکیل و محدودیت‌ها نیز به مرور زمان حل می‌شود.

وی با بیان اینکه نباید مشکلات را با پاک کردن صورت مسئله حل کنیم افزود: دل نگرانی، مسائل و محدودیت‌های امنیتی باید از طریق تجهیرات به روز رفع شود، هرچند انصافا به وزارت امورخارجه حق داده می شود که به دلیل حساسیت های دیپلماتی بخواهد امنیت کامل را برقرار کند اما می‌توان با استفاده از روش های نوین اقدام کنند نه اینکه حصار بکشیم!

شهردار منطقه 12 با بیان اینکه راهکارهای داریم و با یک درک متقابل و تفاهم می‌توانیم مشکلات را مرتفع کنیم، ادامه داد: در روز تهران، مراسمی در میدان مشق برگزار خواهد شد و امیدواریم بتوانیم تا آن زمان اتفاقات خوبی رقم بزنیم و شاهد باز شدن درهای دانشگاه هنر ، برچیده شدن گیت ها و باز بودن درهای باغ ملی و میدان مشق تا ساعت 24 باشیم.

به گزارش ایسنا، حال باید دید تا هفته دیگر که روز تهران است، درهای باغ ملی که به نماد پایتخت بدل شده، به روی شهروندان بازگشایی می شود یا نه؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید