پخش مستند «ترکمن ها در ایران» از قاب هیسپان تی وی

    کد خبر :734786

مستند  ترکمن ها در ایران (Turcomanos en Irán) از شبکه اسپانیایی زبان هیسپان تی وی به موضوع آشنایی با قوم ترکمن ایران می پردازد .

به گزارش روابط عمومی هیسپان تی وی، این مستند داستان قوم ترکمن ایران است و به تاریخچه این قوم می پردازد و از تاریخ طولانی و قدمت 6 هزار ساله این قوم می گوید.

بر اساس این مستند، دست نوشته و سنگ نوشته هایی وجود دارد که نشان می دهد ترکمن ها در حوزه آسیای مرکزی ساکن بوده و با چین و ماچین از لحاظ موقعیت جغرافیایی مرتبط بودند و برهمین اساس آنها یک دوره تحول تاریخی را دارند و سپس به مناطق سرسبز مهاجرت کردند و حکومت های مختلفی تشکیل دادند. این مستند، تاریخچه ترکمن ها و چگونگی تشرف انها به اسلام را توضیح می دهد. تمام ترکمن ها در ایران مسلمان هستند و در دوره اسلام وارد ایران شده اند. ترکمن های ایران به طور کلی در شمال شرقی ایران مستقر هستند و جمعیت انها حدود 1/5 میلیون برآورد شده است، بزرگترین شهرهای ترکمن نشین، بندر ترکمن، آق قلا و گنبد کاووس است که عمدتا در استان گلستان است. اسب در فرهنگ ترکمن ها اهمیت ویژه ای دارد. ترکمن ها بسیار ساده، مطیع و وفادار و بسیار پایبند به وعده هایشان هستند.

این مستند همچنین خصوصیات اخلاقی، سنت ها و آداب ترکمن ها را نشان می دهد و سپس درباره صنایع دستی ترکمن ها توضیح می دهد . همچنین به تاریخچه موسیقی انها می پردازد. موسیقی و فرهنگ و ادب و مذهب آنها و علاقه زیادشان به ورزش و سوارکاری و والیبال را نشان می دهد و با بازیکن ترکمن الاصل تیم ملی والیبال هم مصاحبه می کند. از آداب و اعمال اعیاد دینی آنها و همچنین  از رسوم جشن و عروسی ایشان نیز می گوید.

مستند ترکمن ها در ایران از سری مجموعه  «وطنم» محصول 2017 برای مخاطبان اسپانیایی زبان، زبانگردانی شده است و روز جمعه ساعت 8:30 ،15 و 21:30 به وقت تهران به روی آنتن می رود و تکرار آن شنبه ساعت 2:30 بامداد. است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید