پایان چهارشنبه سوری سال با 19 نفر جان باخته و 2هزار مصدوم/ مسئول جان‌هایی که گرفته شد و اعضای بدنی که قطع شد کیست؟

    کد خبر :896034

چهارشنبه آخر سال شب گذشته پایان یافت و علی رغم اینکه تصور می شد به واسطه نگرانی های کرونایی و نیز برخی تدابیر ایمنی اتخاذ شده حجم خسارت ها ناچیز باشد، اما اینچنین نشد و 19 نفر جان باخته تنها بخشی از خسارت های بزرگ جانی و مالی این سنت باستانی بود.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست- بر اساس تازه ترین آمار و ارقام رسمی اعلام شده از سوی مسئولان سازمان اورژانس کشور، خسارت های جانی چهارشنبه سوری گذشته قابل توجه بود و خانواده های زیادی بخاطر برخی سهل انگاری ها در آستانه سال جدید عزادار شدند.

به موجب این خبر سخنگوی سازمان اورژانس کشور اعلام کرد که تعداد مصدومان حوادث مرتبط با چهارشنبه سوری از ۲ هزار نفر عبور کرده است.

مجتبی خالدی در این باره اظهار کرد:  مجتبی خالدی گفت: ۹۰ درصد از ۲۸۱۷ مصدوم حوادث چهارشنبه سوری، تحت مداوا قرار گرفته و از مراکز درمانی ترخیص شده اند.

وی با اعلام اینکه ۲۷۵ نفر بستری و تحت و درمان هستند، افزود: ۳۴ نفر از مصدومان در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

خالدی با اعلام ۱۹ فوتی حوادث چهارشنبه سوری، گفت: بیشتر فوتی‌ها مربوط به ۲ استان آذربایجان شرقی و قم بوده است.

وی همچنین از ۱۷۱ مورد قطع عضو خبر داد و افزود: ۸۸۰ نفر از ناحیه چشم مصدوم شده اند.

خالدی گفت: ۸۵۰ نفر نیز دچار سوختگی‌های متوسط شده اند.

 وی همچنین در گفت و گویی دیگر گفت: تهران با ۵٠۵ نفر، آذربایجان غربی با ٢١٠ نفر و آذربایجان شرقی با ١٨۵ نفر بیشترین تعداد مصدومان را داشتند.

بررسی ها نشان می دهد که وضعیت خسارت های جانی در چهارشنبه سوری سال جاری نسبت به دو سال گذشته روند افزایشی داشته است و حداقل در رابطه با موارد فوتی، در حالی که سال قبل تعداد فوتی هها 9 نفر و دو سال قبل نیز تعداد فوتی ها 4 نفر بود، امسال به 19 نفر رسید که البته آمار وحشتناکی است.

همانطور که اشاره شد این شرایط حالا سبب شده تا بسیاری از خانواده ها در آستانه سال جدید و جشن نوروز باستانی عزادار شوند.

جدا از ضرورت پیگیری و مداوای مصدومان این حادثه که البته می دانیم نیروهای امداد و نجات و کادر درمانی کشور در این باره چیزی کم نخواهند گذاشت، مسئله مهم این است که از خود بپرسیم مسئول این خسارت های سنگین و غم انگیز کیست؟

یافتن پاسخ برای این سوال از این بابت مهم است که سبب خواهد شد کمی به خود بیاییم و با جدی تر گرفتن خسارت های این آئین سنتی برای سال های بعد اقدامات جدی تری را در دستور کار قرار دهیم تا دیگر شاهد چنین حجمی از خسارت های جانی نباشیم. به ویژه به این دلیل که می بینیم روند آمار در سه سال گذشته افزایشی بوده و این نگرانی وجود دارد که در سال آینده نیز این روند ادامه داشته باشد.

به نظر می رسد در این حوزه تنها قصور متوجه جوانان و نوجوانان نباشد و دامنه افراد و گروه های مقصر در این رابطه بسیار بیشتر باشد.

و شاید بتوان اولین مجموعه ای را که در این رابطه مقصر اعلام کرد، مسئولان و نهادهای آموزشی و فرهنگ ساز کشور باشد که جداً در این بخش علی رغم امکانات و بسترهای لازم برای فرهنگ سازی و اصلاح این رفتارهای پرخطر اقدام موثر، عمیق و پایدار قابل ذکری انجام نداده اند.

خانواده ها را نیز شاید بتوان در رده دوم گروه های مقصر در این رابطه دسته بندی کرد؛ خانواده هایی که علی رغم آگاهی نسبت به خطرات بسیار زیاد و جدی حوادث چهارشنبه سوری از فرزندان خود مراقبت نمی کنند و آزادی عمل چنین رفتار پرخطری را به ایشان می دهند.

همچنین می توان فعالان و مسئولان اقتصادی و دلالان بازار فروش مواد نهایی و اولیه محترقه را نیز در رده بعدی مقصران دسته بندی کرد؛ مجموعه افراد و گروه هایی که با در اختیار قرار دادن مواد اولیه فرصت اقدام به رفتار پرخطر را به جوانان و نوجوانان کشور می دهند و اینچنین خسارت های جبران ناپذیری به کمک ایشان رقم می خورد.

مقصرانی که دست در دست یکدیگر به رقم خوردن فاجعه در روزهای پایانی سال کمک می کنند و امید این است که در سایه اهتمام ویژه مدیران دلسوز در سال های آینده دیگر شاهد تکرار چنین فجایعی نباشیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید