پایان تنش آبی در شهرها تا پایان دولت سیزدهم

  • اجتماعی
  • چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۲۳:۵۰
    کد خبر :911004

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیر نیرو با اشاره به برنامه های دولت برای توسعه آبرسانی در سراسر کشور، گفت: براساس برنامه ریزی های انجام شده، تا پایان دولت سیزدهم شهر دارای تنش آبی در کشور نخواهیم داشت.

به گزارش ایرنا، محسن بختیار چهارشنبه شب در نشست با مدیران زیرمجموعه وزارت نیرو در استان هرمزگان اظهار داشت: علاوه بر توسعه آبرسانی و افزایش شاخص بهره مندی شهرها در این مقوله، هدف گذارهایی در بخش آبرسانی روستایی نیز صورت گرفته و براساس اهداف تعیین شده تا پایان این دولت، شاخص بهره مندی روستاها از آب شرب باید به ۹۰ درصد برسد.

وی خاطرنشان کرد: اعتبارات و هزینه اجرای پروژه های آبرسانی در جهت تحقق این برنامه ها و همچین زمان بندی اجرای آنها مشخص شده و برای اجرا به استان ها ابلاغ گشته است.

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیر نیرو تاکید کرد: از مدیران وزارت نیرو در حوزه های استانی انتظار داریم تا برای تحقق این اهداف همه تلاش خود را به کار گیرند و از همه ظرفیت ها نیز استفاده نمایند.

بختیار با اشاره به موضوع آبرسانی به مناطق شهری و روستایی در استان هرمزگان ، گفت: یکی از مهمترین برنامه ها در حوزه آبرسانی توسعه آب شیرین کن ها است و اولویت اول محل تامین آب استان هرمزگان باید شیرین سازی آب دریا باشد.

وی با اشاره به ظرفیت های ویژه استان هرمزگان و فعالیت صنایع بزرگ در این استان، تصریح کرد: صنایع در راستای عمل به مسئولیت های اجتماعی خود باید برای اجرای پروژه های آبرسانی وارد میدان شوند.

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیر نیرو بیان داشت: در سایر استان های صنعتی از این ظرفیت استفاده شده و ضروری است صنایع هرمزگان نیز در حوزه آبرسانی ورود کنند.

براساس اعلام وزارت نیرو در فروردین ماه امسال ،هم‌اکنون ۳۰۰ شهر بزرگ و کوچک کشور در تنش آبی به سر می‌برند.

براساس اعلام این وزراتخانه، ایران یکی از کشورهای سرآمد جهان در شاخص برق‌رسانی به اقصی نقاط سرزمینی خود به شمار می‌رود، این در حالی است که در ضریب آبرسانی روستایی همچنان با نقطه مطلوب خود فاصله دارد.

بر این اساس در ۶ ماهه نخست فعالیت دولت سیزدهم دو قرارداد تأمین آب شرب و بهداشتی برای ۱۰ هزار روستای دارای تنش آبی کشور در دستور کار قرار گرفت.

نخست قرارداد آبرسانی به ۷ هزار و ۲۰۰ روستا با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) به امضا رسید تا در کمتر از ۳ سال مشکل تأمین آب شرب این روستاها حل شود که هم‌اکنون اغلب این پروژه‌ها فعال‌شده و یا در حال فعال شدن هستند.

علاوه بر این در اقدامی بدیع برای نخستین بار مجمع خیرین آبرسان در کشور تأسیس و آبرسانی به سه هزارروستای کشور را عهده‌دار شد، تفاهم‌نامه اجرای این پروژه‌ها نیز هم‌اکنون به امضا رسیده و پروژه‌های آبرسانی ۵۰۰ روستانیز به مرحله امضای قرارداد رسیده‌اند.

با اجرای این پروژه‌ها طی سه سال آینده امید می‌رود ضریب آبرسانی روستایی کشور به ۹۰ درصد ارتقا پیدا کند.

هرچند این نقطه پایان تلاش‌ها برای ارتقای شاخص آبرسانی روستایی کشور نیست و این مسیر باید تا رسیدن به شاخص‌های مطلوب ادامه یابد، بنا بر آمارها هم‌اکنون ۳۰۰ شهر بزرگ و کوچک کشور در تنش آبی به سر می‌برند.

در این رابطه نیز پروژه‌های متعددی فعال‌شده است تا در حداقل زمان ممکن تنش آبی این شهرها با استفاده از منابع آبی جدید و یا احداث خطوط انتقال به حداقل ممکن برسد.

وزیر نیرو در روزهای اخیر در این باره اعلام کرده بود: برای کاهش مشکل تنش آبی طرح‌های جدیدی را از جمله خطوط انتقال آب، ساخت تصفیه خانه‌ها و استفاده از منابع آب جدید آغاز کرده ایم تا این معضل را در کمترین زمان به حداقل ممکن آن برسانیم.

وی گفت: در تأمین اعتبار طرح‌های جدید نگرانی نداریم و در بودجه ۱۴۰۱ تدابیر مختلفی برای آن در نظر گرفته شده است.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید