پایان تراژیک برای بیت کوین/ تبی که رو به سردی می رود

    کد خبر :953261
سقوط بیت کوین

بیت کوین باوجود داشتن فناوری قدیمی تر از بقیه رمزارزها به دلیل داشتن قیمت بالا با اقبال عمومی مواجه بود؛ اما اکنون بازی در حال تغییر است.

بازتاب هنوز یک بیت کوین حدود 17هزار دلار ارزش دارد که نسبت به یکسال قبل با کاهش قابل توجهی همراه شده است. این رمزارز در نوامبر 2021 به بالاترین حد ارزش خود (در حدود 68هزار دلار) رسید یعنی اگر آن زمان شخصی مقداری از آن را خرید باشد اکنون بیش از 70 درصد از پول خود را از دست داده است. ارزش بیت کوین کاملاً به الگوریتم کمیابی مصنوعی آن وابسته است یعنی استخراج بیت کوین به گونه ای طراحی شده که هرچه زمان می گذرد دشوارتر می شود.

شروع بحران بیت کوین

از ماه نوامبر 2021 که بیت کوین به بالاترین حد خود رسید بریتانیا دستور داد تمام دستگاه های خودپرداز بیت کوین تعطیل شوند؛ صرافی رمزارز Bexplus با هشداری 24 ساعته تعطیل شد، خودروساز تسلا بیشتر بیت کوین خود را فروخت. چین هم بارها عملیات استخراج ارزهای دیجیتال را در کشور خود محکوم کرده است. وقوع هک‌های مختلف، کلاهبرداری «راگ پول» و مواردی مانند این ها به اعتماد دنیای ارزهای دیجیتال از جمله بیت‌کوین آسیب وارد کرد.

ورشکستگی اف تی ایکس

شُک بعدی با ورشکستگی FTX وارد شد

بیت کوین در هفته گذشته به همراه برخی دیگر از رمزارزها سقوط دیگری داشت که بخشی از آن به دلیل فروپاشی FTX (پلتفرمی برای تبادل رمزارزها) است. پلتفرم FTX با گیم استاپ شراکت داشت؛ اما گزارشی در 2 نوامبر نشان داد که بخش عمده ای از ارزش این پلتفرم در یک شرکت تجاری (Alameda Research) متعلق به مدیر عامل FTX، جمع شده است. این عدم اطمینان به FTX باعث شد که بایننس بزرگترین صرافی رمزارز دنیا، تصمیم به فروش سهم خود از توکن FTX بگیرد. روز بعد، پلتفرم تجاری بلاکفای دارایی مشتری ها را به حالت تعلیق درآورد، باهاما(مقر صرافی FTX) تمام دارایی های FTX را مسدود و اکنون این صرافی اعلام ورشکستگی کرده است.

 

و ضربه آخر…

ادامه داشتن مشکلات نقدینگی مانند سقوط ارزهای دیجیتال لونا و terraUSD در اوایل سال جاری، باعث ایجاد اثرات موجی در کل اکوسیستم رمزارز شد. جای تعجب نیست که این امر بر ارزش بسیاری از ارزهای دیجیتال تأثیر می گذارد (اتریوم نیز در سال گذشته 73 درصد کاهش یافته است)، در این میان بیت کوین به طور ویژه ضربه خواهد خورد.

بعید است که بیت کوین به این زودی ها به طور کامل از بین برود، زیرا هنوز افراد زیادی به ارزشمند بودن این رمزارز معتقد هستند؛ اما به نظر نمی رسد که از نظر ارزش به بالاترین حد قبلی خود برسد. این امر چندان ناراحت کننده نیست زیرا بیت کوین از نظر بهره وری انرژی یکی از بدترین ها است و مزارع استخراج بیت کوین اغلب به زغال سنگ و سایر اشکال انرژی تجدید ناپذیر متکی هستند. با توجه به افزایش تغییرات آب و هوایی و روی آوردن سایر کوین ها به مدل اثبات سهم بهتر، پادشاه رمزارزها ناچارا پشت سر گذاشته خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید