پایان تحریم تسلیحاتی/ روسیه و چین به ایران اسلحه می فروشند یا مرعوب تهدیدات امریکا می شوند؟

    کد خبر :754741

تحریم تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل پس از ۱۳ سال به پایان رسید و ایران از این پس می تواند وارد بازار خرید و فروش تسلیحات متعارف شود.

به گزارش گروه بین الملل بازتاب؛ دولت آمریکا در چند ماه گذشته کوشید تا با طرح قطعنامه‌ای در سازمان ملل متحد تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید کند؛ قطعنامه ای که رای نیاورد. پس از ناکامی در تصویب قطعنامه، آمریکا به فعال کردن مکانیسم ماشه روی آورد؛ اما این بار هم با مخالفت اعضای برجام از جمله چین و روسیه مواجه شد.

آخرین حربه آمریکا در این زمینه تهدید کشورهایی بود که قرار است به ایران تسلیحات نظامی بفروشند؛ تهدید به مجازات و تحریم که مشخصا معطوف به روسیه و چین است‌.

برخی تحلیلگران بر این باور دارند که اقدام مذکور صرفا یک حرکت سیاسی است و تهدیدات دولت ترامپ نمی تواند روی سیاست خارجی چین و روسیه تاثیری بگذارد.

یانگ ژیو yang xiyu عضو ارشد انستیتو مطالعات بین المللی چین در مصاحبه با «گلوبال تایمز» در این باره گفت: « آمریکا احتمالا شرکت های چینی را به دلیل فروش تسلیحات به ایران تحریم خواهد کرد؛ اما چین و روسیه مرعوب نمی شنود و موضع محکمتری در برابر امریکا خواهند گرفت.»

موضع روسیه

چندی پیش سرگئی لاورف وزیر امور خارجه روسیه پس از دیدار با محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود در نشست خبری در رابطه با تهدیدات امریکا گفت: « روسیه سیاست خارجی اش را بر اساس خواسته های سلطه جویانه و غیرقانونی دیگران ترسیم نمیکند.»

وی این‌چنین افزود: « امیدوارم اقدامات کشور های دیگری که با ایران همکاری میکنند هم بر اساس منافع ملی‌شان باشد؛ نه دستور دیگر کشور ها.»

قائم مقام وزیر امور خارجه روسیه پیرامون این موضوع در مصاحبه اش با «آژانس خبری اینترفکس» اظهار داشت: « هر توافقی میان روسیه و ایران لازم باشد، انجام خواهد شد و اقدامات غیر مشروع آمریکا که سعی در ترساندن دیگر کشور ها دارد بی تاثیر خواهد بود.

موضع چین

موضع چین را میتوان در سند همکاری ایران و چین مشاهده کرد. بر اساس این سند، همکاری های دو کشور فراتر از خرید و فروش تسلیحات نظامی است.

رزمایش نظامی، تحقیقات و گسترش تسلیحات به صورت مشترک، همکاری اطلاعاتی با هدف مبارزه علیه تروریسم و قاچاق، بخشی از همکاری های پیش بینی شده میان ایران و چین خواهد بود.

از طرفی آمریکا با فروش تجهیزات نظامی پیشرفته به تایوان خشم چین را برانگیخته است؛ اقدامی که در صورت تحقق بی شک بر روند معاملات تسلیحاتی ایران و چین تاثیر می گذارد.

به نظر می رسد پافشاری بیش از حد دولت ترامپ بر یکجانبه گرایی سیاسی و تلاش برای تحمیل خواسته هایش باعث شده است تا مساله تامین سلاح ایران، برای روسیه و چین بیشتر از یک معامله تسلیحاتی باشد؛ چراکه گردن نهادن به اراده آمریکا، در واقع پذیرش هژمونی و سلطه جویی این کشور است؛ از این جهت میتوان گفت تهدیدات آمریکا روی بازار تسلیحات مورد نظر ایران بی تاثیر خواهد بود.

 

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. ناشناس گفت:

    آمریکا هر کشوری را که بخواد اسلحه به ایران بده نابود می کنه 😀

دیدگاهتان را بنویسید