پاهایمان از مسیر مشایه قطع شد، اما قلب هایمان کربلاست/ خانه نشینی امسال زائران، تلفیقی از شور و شعور بود

    کد خبر :751945

اربعین سال 1442 قمری فرا رسید و مراسم پیاده روی امسال نجف تا کربلا بدون حضور زوار خارجی و با حضور جمع محدودتری از زائران عراقی برگزار شد. اگرچه امسال میلیون ها ایرانی پاهایشان از مسیر مشایه قطع شد و دست هایشان به ضریح حسین بن علی (ع) نرسید، اما قلب هایشان را راهی کربلا کردند و از دور به شهدای کربلا سلام رساندند.

به گزارش «بازتاب»، بنابر توصیه مقام معظم رهبری و دیگر مراجع عظام تقلید و نیز کارشناسان ستاد ملی مقابله با کرونا، میلیون ها زائر ایرانی که هر سال با فرا رسیدن اربعین حسینی خود را به کربلا معلی می رساندند، امسال را در خانه های خود ماندند و امکان سفر اربعین برایشان فراهم نشد.

این شرایط دشوار و غم انگیز که در پی شیوع ویروس کرونا در ایران و کشورهای همسایه رقم خورد، در حالی بود که در سال های گذشته ما شاهد حضور پر شور شیعیان ایران و جهان در مسیر مشایه کربلا بودیم.

مراسم عزاداری زائرین حسینی در اربعین 1398

عاشقانی که برای رسیدن به کربلا و عرض ارادت به سالار شهیدان عالم سر از پا نمی شناختند و به هر شکل ممکن گام در مسیری می گذاشتند که پایانش وصال به حرم ارباب و یاران باوفای شهیدش بود.

مراسم پیاده روی اربعین در سال های گذشته مملو از زیبایی هایی بود که توصیف بسیاری از آنها برای کسانی که از این مراسم فاصله داشتند، دشوار است.

تصاویر پیاده روی اربعین 1398

با این همه امسال و به دلیل عدم برگزاری مراسم پیاده روی، بسیاری نگران این بودند که به این سنت حسنه و زیبا که چند سالی با شکوه هر چه بیشتر برگزار می شود، آسیب برسد؛ مسئله ای که اکنون و در روز اربعین به خوبی دریافتیم بلاوجه بوده است.

بلاوجه از این بابت که شبکه های مجازی و رسانه های دیداری و شنیداری سبب شد تا ابزار عرض ارادت جمعی به شهیدان کربلا همچنان وجود داشته باشد و دوری فیزیکی از کربلا باعث دوری معنوی مردم ایران از کربلا نشود.

مروری بر آنچه در روز اربعین و روزهای منتهی به آن در شبکه های مجازی رخ داد به خوبی نشان داد که از شوق و شور مردم ایران به مسیر مشایه و زیارت کربلا نه تنها کاسته نشده بلکه افزوده نیز شده است، اما به دلیل شرایطی که پیش آمده آنها امسال ترکیبی از شور و شعور را به نمایش گذاشتند و به امید سال های آتی ماندند که در سایه عبور جهان از بحران کرونا، دوباره اوضاع برای تکرار حماسه های حضوری نیز فراهم شود.

رنگ و بوی  اربعین در فضای مجازی – تصویر از فارس

به هر صورت آرام آرام آیین عزداری امام حسین (ع) در سال جاری به پایان خود نزدیک می شود و همه شیعیان جهان به ویژه شیعیان ایران با درک شرایط بحرانی کنونی و لزوم توجه به دستورالعمل های بهداشتی، چشم انتظار سال هایی هستند که دوباره فرصت برای زیارت حرم امامان معصوم (ع) در کشور عراق برایشان فراهم خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید