ویژگی های طراحی دکوراسیون داخلی به سبک مدرن

    کد خبر :847350

دکوراسیون داخلی به سبک مدرن ، در طی زمان شکل های متنوعی به خود گرفت و زیرمجموعه های فراوانی از این نوع طراحی داخلی پدید آمدند. سبک های مینیمالیسم، صنعتی گرایی، اسکاندیناوی، مدرن روستایی و ماکسیمالیسم از جمله مشهورترین زیرمجموعه های طراحی دکوراسیون مدرن به شمار می روند. در ادامه با خانه معمار همراه باشید با به ویژگی های هر کدام بپردازیم.

تاریخچه پیدایش سبک مدرن در دکوراسیون

ریشه پیدایش دکوراسیون مدرن به قرن ۱۹ برمی گردد. جنبش مدرنیسم در طراحی داخلی ساختمان ، با دور شدن از به کارگیری مصالح سنتی مانند چوب، سنگ و آجر شروع به ظهور کرد و در عوض روی مصالح صنعتی از جمله شیشه، فولاد و بتن تمرکز کرد. شناخته شده ترین و تاثیرگذارترین فلسفه طراحی دکوراسیون مدرن توسط مکتب طراحی آلمانی باهاوس (Bauhaus) در دهه 1920 ایجاد شد و بر این باور بود که در طراحی دکوراسیون داخلی، فرم المان ها باید با کاربرد آن ها سازگار باشد. این اصل باعث ظهور طراحی دکوراسیون مدرن و سبکی شد که ما امروزه همچنان از آن استفاده می کنیم .

طراحی  به سبک مدرن

استفاده از سبک مدرن در همه جای خانه قابل استفاده است و کسانی که دوست دارند فضایی ساده و به دور از زرق و برق داشته باشند استفاده از این سبک در طراحی به آنها توصیه می شود. سالن پذیرایی برای ما ایرانی ها از اهمیت ویژه ایی برخوردار است . اولین اقدام برای طراحی دکوراسیون پذیرایی انتخاب یک رنگ به عنوان رنگ اصلی است که در سبک مدرن این رنگ بهتر است از رنگهای خنثی باشد که از تم رنگی آن برای کفپوش  ، فرش و دیوارها استفاده شود. سپس اقدام به انتخاب وسایل بزرگ مثل مبلمان و فرش و پرده می کنید. چیدمان مبلمان بهتر است به صورت خطی و در یک راستا انجام شود تا فضایی بزرگتر و به دور از شلوغی داشته باشید. مبلمان انتخابی شما بهتر است راحتی و یا از نوع ال باشد و دیگر لوازم مثل میز تلویزیون نیز از  نوع اسپرت و راحتی انتخاب شود. استفاده از وسایلی مثل آینه ها و لوازم دکوری براق که نور را منعکس می کنند در این سبک کاربرد داشته و به بزرگتر نشان دادن فضا کمک می کند.

دکوراسیون آشپزخانه به سبک مدرن یکی از سبک های مورد علاقه خانم هاست . خانم های وقت زیادی را در محیط آشپزخانه می گذرانند و استفاده از سبک مدرن در آشپزخانه فضایی ساده و به دور از شلوغی را برای آنها ایجاد می کند که به راحتی در آن به فعالیت بپردازند. البته سبک مدرن طی دوره ها و زمان های مختلف شکل های مختلفی به خود گرفته اما همگی دارای یک سری ویژگی های مشترک هستنند. ویژگی مشترک بین تمامی زیرمجموعه های طراحی دکوراسیون مدرن را می توان استفاده از خطوط تمیز، اشکال هندسی و فضاهای شفاف در نظر گرفت.

 

در ادامه به صورت جزئی تر به بررسی ویژگی تعدادی از زیر مجموعه های طراحی دکوراسیون به سبک مدرن خواهیم پرداخت  که شامل سبک مینیمالیم ،صنعتی ، اسکاندیناوی ، مدرن روستایی و ماکسیمالیم می باشد.

طراحی دکوراسیون مدرن به سبک مینیمالیسم

مینیمالیسم بر پایه سادگی استوار است. این نوع از دکوراسیون داخلی از باغ های ژاپنی و طراحی اسکاندیناوی برگرفته شده. دکوراسیون داخلی به سبک مینیمالیسم اغلب می تواند بی پرده و تند به نظر برسد. با این حال، ایده این سبک، ساده سازی اجزای زندگی است. اجرای دکوراسیون مدرن و مینیمال در خانه، این امکان را پدید می آورد که ساکنان بتوانند هر کدام از اثاثیه را به صورت مجزا و با کاربری منحصر به فرد خود در اختیار داشته باشند.

فرم عنصر مهمی در طراحی دکوراسیون مینیمال به شمار می رود. در این سبک، اجزای واقع در محیط باید طوری انتخاب شوند که با یکدیگر و با فضای داخلی و خارجی که در آن قرار گرفته اند ارتباط برقرار کنند. همچنین اجزا باید بتوانند ترکیبی از یک اتمسفر آرامش بخش پدید آورند.

دکوراسیون مینیمال به ذهن ما اجازه تمرکز می دهد. در دکوراسیونی که به این سبک چیدمان شده، درک جهان پیرامون و تفکر آسان تر خواهد بود. خصوصا در دنیای امروز که دورمان با دغدغه های فراوان و فضای مجازی به شدت شلوغ شده، دارا بودن چنین دکوراسیونی در خانه کمک می کند تا از این شلوغی ها فاصله بگیریم. ذهن خود را آزاد کنیم و آرامش بیابیم. وضوح و سادگی دکوراسیون داخلی به سبک مینیمال چنین فضایی را فراهم می آورد.

 

اجرای دکوراسیون مینیمال در خانه

برای ایجاد یک فضای مینیمالیستی در خانه خود، باید ویژگی های این سبک را در محیط برقرار سازید. این ویژگی ها عبارت اند از:

♦ فضای اتاق ها خلوت بوده و برای هر المان فضای متمایزی تخصیصی داده می شود.

♦ از خطوط صاف و رنگ های طبیعی یا تک فام در چیدمان و طراحی استفاده می شود.

♦ همه چیز در اتاق باید یک هدف مشخص و یک مکان جدا داشته باشد.

♦ تزئینات غیر ضروری، حاشیه ها، آثار هنری یا موارد اضافی باید حذف شوند. جزئیات و معماری خود خانه را در نظر بگیرید و به جای استفاده از تزئینات اضافی به معماری خانه احترام بگذارید.

طراحی دکوراسیون مدرن به سبک صنعتی

طراحی دکوراسیون صنعتی از ظاهر کارخانه ها، انبارها و سازه های تولیدی قرن بیستم الهام گرفته شده. همانطور که صنعتی شدن، شیوه زندگی و کار انسان ها را تغییر داد و شهرهای بزرگی مانند نیویورک، لندن و برلین دارای انبارها و کارخانه های متروکه وسیع شدند، این ساختمان های فنی قدیمی بنیان مکتب طراحی داخلی صنعتی را پایه گذاری کردند.

از ویژگی های اصلی دکوراسیون داخلی سبک صنعتی می توان به استفاده از مواد و مصالح قدیمی، نمایان ساختن جزئیات داخل ساختمان، شامل دیوارهای آجری، لوله های آب و گاز، مجاری و چارچوب های چوبی، کفپوش بتنی، پنجره ها و درب هایی با قاب فولادی، اتاق هایی با سقف بلند و فضای باز اشاره داشت.

اجرای دکوراسیون داخلی صنعتی در خانه

برای ایجاد این نوع دکوراسیون داخلی در خانه خود به موارد زیر توجه کنید:

♦ فضاهای باز و بزرگ از الزامات این سبک دکوراسیون داخلی به شمار می روند. بنابراین طراحی کلی ساختمان باید به نوعی باشد که حداقل در اتاق نشیمن بتوان سقفی بلند و فضای وسیع در اختیار داشت.

♦ از دیوارهای سنگی یا آجری، کف بتنی استفاده کنید.

♦ درب ها و پنجره ها سراسری (که از کف تا سقف اتاق را در برمیگیرند) نصب کنید.

♦ داشتن یک فضای بزرگ به شما امکان را می دهد تا مبلمان، فرش ها و آثار هنری با ابعاد بزرگ و چشمگیر را به نمایش بگذارید.

♦ گرما در این فضاهای بزرگ حیاتی است. بنابراین ترکیبات رنگی طبیعی و بافت های ارگانیک مانند چوب و چرم را برای اثاثیه و دیوار ها انتخاب کنید.

♦ برای ایجاد راحتی، مبلمان نرم و وسایل روشنایی فراوان مانند لوسترهای بزرگ و چراغ های پایه دار استفاده کنید.

طراحی دکوراسیون مدرن به سبک اسکاندیناوی

تمرکز اصلی در طراحی داخلی اسکاندیناوی، سادگی و کارآمدی چیدمان است. این نوع چیدمان از کشورهای دانمارک، سوئد و نروژ سرچشمه می گیرد. دکوراسیون اسکاندیناوی به دنبال گذر از دنیای استعماری و اشرافی قبل از جنگ های جهانی اول و دوم ظهور کرد. در این دوران دموکراسی، ثروت و چیزهای زیبا تنها مختص طبقه خاصی از جامعه نبود و همگان می توانستند از آنها بهره مند شوند. دکوراسیون اسکاندیناوی به خوبی ورود این عناصر به زندگی مردم عادی جامعه را به نمایش می گذارد. به لطف هنرمندان و طراحانی همچون آلوار آلتو (Alvar Aalto)، آرنه جیکوبسن (Arne Jacobson) و اینگوار کمپراد (Ingvar Kamprad) این نوع طراحی دکوراسیون مدرن در دهه های ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ میلادی پایه گذاری شد و امروزه به عنوان یکی از مکاتب مطرح در دکوراسیون داخلی در دنیا به شمار می رود.

طراحی اسکاندیناوی میراث اروپای شمالی و مناطق سردسیر و جنگلی است. بنابراین طبیعی است اگر بگوییم یکی از الزامات این نوع طراحی داخلی جذب و کشاندن حداکثری نور طبیعی و بازتاب آن در محیط خانه است. دیوارها، کف و سقف سفید رنگ در کنار رنگ های خنثی، با هدف به حداکثر رساندن نور طبیعی جنگل از ویژگی های اصلی این سبک دکوراسیون به شمار می روند.

راحتی و آرامش یکی از خصوصیات بارز خانه هایی است که در این سبک ساخته می شوند. تامین گرمای خانه به کمک متریال های طبیعی صورت میگیرد. چوب، سنگ، پشم و پارچه های کتان متریال هایی هستند که عمدتا مورد استفاده قرار میگیرند. فضاها منظم و ساده هستند. مبلمان صاف و نرم بوده و اغلب از جنس چوب و چرم ساخته می شوند. تزئینات بیش از حد و زرق و برق در این نوع طراحی دکوراسیون مدرن مورد تشویق قرار نمی گیرند. سادگی، کاربردی بودن و راحتی رازهای دکوراسیون اسکاندیناوی به شمار می روند.

طراحی دکوراسیون به سبک مدرن روستایی و ویژگی های آن

این سبک چیدمان بر اساس اصول طراحی دکوراسیون داخلی مدرن کار می کند. ترکیب خطوط صاف با المان های کاربردی منزل، افزودن بافت طبیعی و وسایل قدیمی اجزای اصلی این نوع دکوراسیون را تشکیل می دهند. ساختمان های قدیمی می توانند به زیبایی با این سبک دکور شوند. زیرا سازه های باستانی زمینه زیبایی را برای این نوع دکوراسیون ایجاد می کنند. ، البته ساختمان های مدرن هم می توانند با ترکیب مبلمان و اثاثیه آنتیک و قدیمی ظاهری زیبا پدید آورند.

چوب به دلیل طبیعت ارگانیک و جذابش یکی از عناصر مهم در دکوراسیون مدرن روستایی محسوب می شود. وسایل آنتیک و قدیمی یکی دیگر از عناصر مهم در یک دکوراسیون مدرن روستایی هستند که عمق و شخصیت را به فضا می افزایند.

طراحی دکوراسیون مدرن به سبک ماکسیمالیسم و ویژگی های آن

مانند تمامی بخش های مد و فشن،‌ انواع دکوراسیون ها نیز روز به روز در حال تغییر هستند. برخی صاحب نظران ظهور ماکسیمالیسم را روشی برای عقب راندن مینیمالیسم و مخالفت با آن می دانند. در ماکسیمالیسم دیگر خبری از رنگ های سفید و خنثی، دکوراسیون حداقلی و سادگی هرچه تمام تر مینیمالیسم نیست. در ماکسیمالیسم همه چیز برعکس میشود. البته مبلمان، رنگ، الگو و المان ها بدون تفکر و وضوح اضافه نمی شوند.

 

 

اجرای دکوراسیون به سبک ماکسیمالیسم زمان بر است. علت این موضوع آن است که برای ایجاد چنین دکوراسیونی نیاز به برقرار ساختن لایه های متعدد است. ایجاد لایه در این دکوراسیون ضروری است و در اتمسفر نهایی تاثیر زیادی خواهد گذاشت. با کند کردن مجموعه ها ، چه گیاهان آپارتمانی ، چه کتابهای عتیقه و چه مجسمه های سرامیکی ، در نهایت جلوه ای ارگانیک ایجاد خواهید کرد. برای داشتن دکوراسیونی به این سبک می توانید با قرار دادن مجموعه ای از گیاهان آپارتمانی، کتاب های قدیمی، مجسمه های سرامیک و اشیائی از این دست جلوه ای ارگانیک، رنگارنگ و فضایی راحت پدید آورید.

برای اجرای چنین دکوراسیونی هر آنطور که دلتان می خواهد جلو بروید. در چنین چیدمانی لازم نیست از اشتباه کردن بترسید. تنها کافی است کمی وقت بگذارید. اجازه دهید اجزا به طور طبیعی جای خود را پیدا کنند. آرام آرام لایه ها را قرار دهید و پیش بروید.

در دکوراسیون مدرن به سبک ماکسیمالیسم، استفاده از رنگ ها و الگوهای چندگانه نکته ای کلیدی است. اما برای اتصال اجزا به همدیگر یک تن رنگی ثابتی را در نظر بگیرید تا بتوانید به کمک آن تعادل را در محیط برقرار سازید. ابعاد و نوع مبلمان در فضایی ماکسیمالیستی کاملا سلیقه ای است. حتی ترکیب مبلمان مدرن با قدیمی به غنای چیدمان می افزاید.

در پایان

طراحی دکوراسیون داخلی و استفاده از هر سبکی در طراحی نیاز به تجربه و مهارت دارد. به شما پیشنهاد می کنم قبل از انجام هرگونه تغییر و هزینه حتما با کارشناسان این حرفه مشورت داشته باشید تا بهترین پیشنهاد را با کمترین هزینه برای شما داشته باشند.

خانه معمار سایتی تخصصی در زمینه طراحی دکوراسیون داخلی است که برای برقراری ارتباط مستقیم و دریافت مشاوره رایگان می توانید با +شماره  91014525 – 021  تماس حاصل فرمایید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید