ویراژ موتورسیکلت‌های تهران روی قانون‌های مرتبط با آلودگی هوا/ بی‌عرضگی مدیران شهری در مقابله با موتورسواران قانون شکن

    کد خبر :863792

با اینکه بر اساس بررسی های کارشناسی میزان آلایندگی هر موتورسیکلت چیزی حدود 18 برابر یک خودروی سبک است و با وجود بیش از 3 میلیون دستگاه موتورسیکلت فعال در شهر تهران حجم آلایندگی این دستگاه ها بسیار زیاد است، اما ناکارآمدی ها سبب شده تا قوانین مرتبط با آلودگی هوا در مورد این دسته از منابع آلودگی هوا تقریباً اجرایی نشود.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست- در یکی از قابل تأمل ترین خبرهای روز شاهد آن بودیم که حسین مقدم – مدیر عامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران اخیراً با بیان اینکه برآورد می‌شود در شهر تهران سه میلیون دستگاه موتور سیکلت تردد ‌کنند، در مورد تخلف راکبان این دستگاه ها در عمل به قوانین مرتبط با آلودگی هوا گفت: طی هشت ماه نخست سال جاری تنها ۱۶۰ دستگاه موتور سیکلت برای معاینه فنی به ۱۱ خط مکانیزه موتورسیکلت احداث شده توسط شهرداری تهران مراجعه کرده‌اند.

حسین مقدم درباره علت عدم مراجعه و استقبال دارندگان موتور سیکلت به مراکز معاینه فنی اظهار کرد: قاعدتا راکبان موتور سیکلت ها باید قانون مدار باشند چراکه این گواهی برای تردد کلیه  وسایل نقلیه اعم از موتور، خودروهای سبک و سنگین نیاز هست و طبق قانون موتور سیکلت‌ها برای تردد باید دارای گواهی معاینه فنی باشند.

 وی ادامه داد: در ابتدا راکبان موتورسیکلت باید توجه داشته باشند که باید این گواهی را تهیه کنند و نکته دوم بخش سلبی قضیه و برخورد با موتور سیکلت‌های فاقد این برگه است این دو مهم باید در کنار هم قرار گیرد تا فرآیند انجام معاینه فنی موتور سیکلت برای واجدین شرایط به صورت مستمر و دقیق انجام شود.

گفته های حسین مقدم در مورد فرار راکبان موتورسیکلت در هشت ماهه نخست سال جاری از مراجعه به مراکز معاینه فنی و دریافت برگ معاینه آن هم در مقیاس چند میلیونی در حالی عنوان می شود که بر اساس بررسی های کارشناسی هر موتورسیکلت چیزی حدود 18 برابر یک خودروی سبک در آلوده کردن هوا موثر است!

از سوی دیگر و بر همین اساس از سال 1396 مقرر شد تا موتورسیکلت ها پس از دریافت برگ معاینه فنی و ثبت نام در طرح ترافیک وارد محدوده طرح شوند، اما از قرار معلوم پس از گذشت چندسال از اجرای این قانون، شاهد یک قانون گریزی وسیع و خطرناک بوده ایم و تأسف بارتر اینکه این قانون گریزی برای مدیران شهری در سال های گذشته نیز از اهمیت زیادی برخوردار نبوده است!

سال گذشته و در همین رابطه مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق  آمارهای اعلام شده نشانگر آن است که هم اکنون ۱۲ میلیون موتور سیکلت شماره گذاری شده در کشور وجود دارد که از این میان ۳۰۰ هزار موتورسیکلت با پیمایش بیش از ۲۰۰ کیلومتر در روز، جزو موتورهای پرتردد محسوب می شوند.

 وی اظهار کرد:  به علت احتراق ناقص  سوخت در موتورسیکلت های کاربراتوری، میزان انتشار آلاینده‌ها توسط هر موتورسیکلت ۱۸ برابر یک خودروی سواری است. سخنگوی صنعت برق یاداور شد: برقی کردن ۳۰۰ هزار موتور سیکلت پرتردد، معادل انتشار آلاینده های ۵.۵ میلیون خودروی سبک، از آلودگی هوای کلانشهرها خواهد کاست.

متناسب با گفته های بالا این انتظار وجود داشت که در سال های گذشته با توجه به تشدید آلودگی هوا به ویژه در شهر تهران اقدام اساسی پیرامون تردد موتورسیکلت ها در شهر تهران صورت بگیرد که البته و از قرار معلوم این اقدام به صورت ناقص اجرایی شده است.

به این معنا که از سال 96 برای تردد موتورها در شهر تهران قانون طرح ترافیک اجرایی شد، اما از آنجا که تقریباً اکثر راکبان موتور سیکلت برای دریافت برگ معاینه فنی به مراکز اعلامی مراجعه نکردند، پس تنها این دستگاه های نقلیه مشمول جریمه شده اند و یا از جریمه نیز به انحای مختلف فرار کرده اند.

اینجا تنها خسارتی که مانده است تردد بیش از 3 میلیون موتورسیکلت در شهر تهران آن هم به صورت روزانه با میزان 18 برابری در تولید آلایندگی نسبت به خودروهای سبک بوده است؛ اتفاقی به غایت شوم و بد که این روزها نیز پیامدهای ناگوار آن را در شهر تهران هم می بینیم و هم تنفس می کنیم!

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. فولاد صمیمی گفت:

    اکنون فردی با خودرو به راهپیمایی مسیحیان در آمریکا زده است و درنتیجه بهترین فرصت است که همانند دادگاه کشتار آبان ۹۸ لندن، دادگاهی بر مبنای ضدآمریکایی بودن بایدن و فاسد و ناکارمد بودن پلیس بایدن در حفاظت از شهروندان آمریکایی در تهران با نام کشتار نوامبر ۲۰۲۱ تشکیل گردد.

دیدگاهتان را بنویسید