ویدئو کنفرانس کشورهای آسیای مرکزی در مورد افغانستان

    کد خبر :825778

در جریان ویدئو کنفرانس روز گذشته وزرای امور خارجه کشورهای آسیای مرکزی در مورد مسائل مربوط به افغانستان، این کشورها اعلام کردند با همکاری سازمان ملل به کمک‌های خود به افغانستان ادامه خواهند داد.

به نقل از خبرگزاری ترند، در این کنفرانس وزرای امور خارجه افغانستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در آسیای میانه، رئیس مرکز دیپلماسی پیشگیرانه سازمان ملل برای آسیای میانه و نماینده ویژه رئیس جمهور قزاقستان در امور افغانستان شرکت داشتند.

در این جلسه، شرکت کنندگان در مورد همکاری‌های منطقه‌ای، پیشرفت روند صلح در افغانستان، مسائل امنیتی و همچنین توسعه اقتصادی گفتگو کردند.

رشید مردوف، وزیر امور خارجه ترکمنستان در سخنرانی خود بر اهمیت حمایت سیاسی و اجتماعی و اقتصادی جامعه جهانی جهت دستیابی به پیشرفت مطلوب در روند صلح افغانستان تأکید کرده و گفت نتیجه مثبت صلح در افغانستان مستقیماً با جو اقتصادی و اجتماعی در منطقه و فراتر از آن مرتبط است.

مردوف افزود که ترکمنستان قصد دارد از توسعه اقتصادی و اجتماعی افغانستان از جمله در حوزه‌های انسانی حمایت بیشتری کند.

شرکت کنندگان این اجلاس همچنین نظر خود در مورد اوضاع منطقه را به اشتراک گذاشته و پیشنهادهای مختلفی را رد و بدل کردند.

روند صلح افغانستان به پیشنهادها و تلاش‌های برگزاری مذاکرات صلح به منظور پایان دادن جنگ در افغانستان (از سال ۲۰۰۱ تاکنون) اشاره دارد. اگرچه از زمان آغاز جنگ در سال ۲۰۰۱ تلاش‌های پراکنده‌ای صورت گرفت، اما مذاکرات صلح در سال ۲۰۱۸ با گفتگوهایی فشرده میان طالبان و دولت افغانستان دنبال شد. بیشتر مذاکرات میان طالبان و دولت افغانستان در دوحه، پایتخت قطر انجام شد. علاوه بر آمریکا و همسایگان افغانستان، از جمله پاکستان، چین و هند، ایران و همچنین روسیه نیز در تسهیل روند صلح نقش در افغانستان نقش زیادی ایفا کرده‌اند.

در ۲۹ فوریه ۲۰۲۰ آمریکا یک توافق مشروط با طالبان منعقد نمود که به موجب آن در صورت پایبندی طالبان به تعهدات، طی ۱۴ ماه نیروهای خارجی از افغانستان خارج شوند.

به گزارش ایرنا، از نیمه ماه آوریل که جو بایدن رییس جمهوری آمریکا خبر پایان حضور نیروهای این کشور در افغانستان را اعلام کرد، طالبان به تدریج پیشروی خود را افزایش داد. بیشتر دستاوردهای مهم طالبان در نیمه شمالی کشور افغانستان بوده است که پایگاه سنتی مردان قدرتمند و متحد واشنگتن بوده که در سال ۲۰۰۱ در شکست طالبان نقش داشتند. بر همین اساس، طالبان محل اقامت احمدشاه مسعودِ فقید را تصرف کرده‌اند.

منبع: شفقنا

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید