وقوع “فساد ۵۰ هزار میلیارد تومانی در نظام پزشکی” و بیماران قربانی این فساد

    کد خبر :576441

وزیر بهداشت اخیراً به وقوع “فساد ۵۰ هزار میلیارد تومانی در نظام پزشکی” و مافیای دارو اشاره کرده است، فسادی که قربانی اصلی آن بیمارانی هستند که از بد روزگار،‌ گذرشان به سیستم بیمارستانی و نظام سلامت این روزهای کشور می‌افتد …

اخیراً دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت با اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی دیداری داشت که در این جلسه نمایندگان از دکتر نمکی به دلیل از اقدامات انجام شده در مقابله با “مافیای دارو” در کشور تشکر کردند.

اما وزیر بهدشت در این دیدار تاکید کرده بود “وزارت بهداشت و درمان را با حدود 20 هزار میلیارد تومان بدهی تحویل گرفتم … فساد در حوزه دارو به طور زجرآور حاکم بود به نوعی که در سال 97 سیاست‌گذاری واردات دارو، صنعت تولید دارویی داخلی را نابود کرد و به هم‌ریختگی در وزارت بهداشت آنچنان بود که من طی همه سال‌های بعد از انقلاب، دستگاهی به این آشفتگی ندیده بودم.

وزارتخانه‌ای را با 17 ماه بدهی به تأمین اجتماعی تحویل گرفتم، پرونده الکترونیکی سلامت پنج سال بر روی زمین باقی مانده بود اما طی سه ماه وضعیت پرداخت بدهی‌ها را تعیین تکلیف و پرونده‌های الکترونیک را آغاز و افتتاح کردیم.”

نمکی مبارزه با فساد را از دستورات اصلی وزارت بهداشت دانسته و به وقوع فساد 50 هزار میلیارد تومانی در نظام پزشکی اشاره کرده و گفته بود: “نمی‌دانیم یک میلیارد دلار تجهیزات پزشکی را کجا هزینه کردند و چطور این هزینه انجام شده است! 80 میلیارد تومان هزینه رسانه‌ای علیه وزارت بهداشت صورت گرفته که این مافیای فساد قدرتمند است، اما وزارت بهداشت و درمان با همه توان در مقابل مافیا و فساد ایستاده و مبارزه می‌کند و اجازه نمی‌دهد بیت‌المال به دست این افراد بیافتد.”

پیرو صحبت‌های اخیر وزیر بهداشت، دکتر محمد علی حیدرنیا؛ دانشیار دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مطلبی را در این باره نوشته که در ادامه آمده است: “سخنان از دل بر آمده وزیر محترم بهداشت در باره فساد یقه سفید‌ها در حوزه مدیریتی خود در جمع فراکسیون ولایی مجلس دستمایه این دلنوشته است.

نمیدانم آنگاه که دکتر نمکی، از باز کردن گوشواره دختر سرطانی در خواب، و فروش آن برای پرداخت داروی تقلبی سخن می‌گفت، آیا بغض داشته است یا نه؟ اما من بعد از خواندن ماجرای گوشواره دختر سرطانی و شبکه رانت و فساد اقتصادی در حوزه دارو و بقیه مسایل مطرح شده توسط ایشان، اشک بر چشمانم نشست و بغضی تلخ گلویم را فشرد.

پیش خود گفتم: آمریکای بیگانه، شیطان صفت و دشمن، در جریان تحریم ها با همه بدی هاش مسایل مربوط به سلامت را تحریم نکرد البته با ژست رعایت حال بیماران و به ظاهر هم که شده اخلاق سلامتی را رعایت کرد، اما این یقه سفید های خودی که رعایت اخلاق سلامتی وظیفه ذاتی مدیریت آن هاست به سلامتی مردم خود و بیماران درمانده و پریشان حال، رحم نکردند.

به گزارش تسنیم؛مروتی کردند به مردمانی که سبب ساز جاه و مقام و ثروت آنانند؛ مروت نباشد بدی با کسی …کزو نیکویی دیده باشی بسی؛ اینان چه موجوداتی هستند؟ اینان کیانند؟ آقای دکتر نمکی افشا کن افشا کن. غم ابروی اینان را نخورید که سزاوارند به ناجوانمردی. چنانچه فردوسی از زبان کسری انوشیروان میگوید: مکافات باید بدان بد که کرد، نباید غم ناجوانمرد خورد.

بدانید که اکثریت قاطع طبقه پزشکان، مسئولین حوزه سلامت و مردم، حامی این حرکت شما خواهند بود چرا که حرکت شما خواسته همه آنها است. همانطورکه خود گفتید: بنده در سرازیری عمر خود هستم و البته از پیگیری، شناسایی و افشاگری علیه این شبکه رانت و فساد عقب‌نشینی نمی‌کنم. امید که سال‌های طولانی زنده باشید و خداوند به شما طول عمر با عزت دهد. که بر خورد جدی با این عناصر فساد، خود، نوعی عزت است.

امروزه در دوره پسا‌مدرن پزشکی، واژه اخلاق پزشکی شمول بیشتری یافته و به اخلاق سلامت گرایش یافته است که معنی آن رعایت اصول و ارزش ها در تصمیم گیری های مربوط به سلامتی مردم است. این بدان معنی است که (خدای نا کرده و دور از شما) اگر شما هم در بر خورد جدی با این بی اخلاق ها کوتاهی کنید، متهم به عدم رعایت اخلاق سلامتی خواهید بود.

پر واضح است که هیئت دولت، کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و قوه قضائیه باید حامی اجرایی شدن حرکت مردمی و اخلاقی وزیر محترم باشند چرا که حرکت وزیر در راستای هدف نهایی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است که عبارتست از تامین، حفظ و ارتقای سلامتی برای همه مردم. که با توجه به معنای سلامت اهمیت آن بیشتر هویدا می شود.

سلامتی عبارتست از رفاه کامل جسمی، روانی، اجتماعی و نه تنها بیمار یا معلول نبودن ( البته بعد معنوی هم در آستانه اضافه شدن به این تعریف است). جایگاه سلامتی در آموزه های دینی با دو روایت از پیامبر گرامی اسلام بر اهمیت سلامتی می‌افزاید و باری مضاعف بر دوش مسئولین می‌گذارد.

پیامبراکرم (ص) می فرمایند: ان فی صحة البدن فرح الملائکة و مرضاة الرب و تثبیت السنة. به درستیکه در سلامتی انسان‌ها، فرشتگان خوشحال، خداوند راضی و دین تثبیت می‌شود.(طب النبی. مقدمه ابن الخرسان) و یا اینکه: (لاخیر فی الحیاة الا مع الصحة) در زندگی بدون سلامت خیری نیست. (طب النبی. مقدمه ابن الخرسان)

با توجه به عمق این دو روایت و تعریف استاندارد از سلامتی، می‌توان گفت که هدف نهایی نظام هم باید همین باشد و وزیر بهداشت در هیئت دولت به پشتوانه این مبانی باید حرکت سایر وزارتخانه را در این راستا هماهنگ کند چرا که فعالیت سایر حوزه ها به نحوی به سلامتی مردم در ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی مربوط می شود و شاید بتوان گفت که این وظیفه رییس محترم جمهور است.

و باید اشاره کرد که مبارزه با این مفسدین سلامت‌ستیز هر چند مهم و قابل ستایش است اما درمان معلول است؛ توجه به ریسک فاکتور‌هایی که زمینه‌ساز این مفاسد شده‌اند کار زیر بنایی خواهد بود (پیشگیری سطح اول) و همچنین کاستن از عوارض ناشی از این مفاسد که بر جامعه و سلامت روانی و اجتماعی مردم تحمیل شده، تحت عنوان پیشگیری سطح سوم ضروری است.

اینجانب به عنوان یک متخصص پزشکی اجتماعی و دانشیار دانشکده پزشکی که به روایت حکم باز نشستگی‌ام 34 سال و 8 ماه و 22 روز در نظام سلامت کار کرده‌ام به آشکارا میبینم که بدنه اعضای هیئت علمی دانشگاههای علوم پزشکی، پزشکان، مسئولین، رسانه‌ها، و دغدغه‌مندان سلامت جامعه و از همه مهم‌تر مردم، حمایتگر و تشویق‌کننده حرکت انقلابی، عقلانی و اخلاقی وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جناب آقای دکتر نمکی خواهند بود.

شاید حسن وزارت با همه سختی‌ها و کاستی‌هایش این باشد که وزیر، در راستای کمک به مردم بتواند این نیاز اساسی خود یعنی ایثار را که از والاترین نیاز‌های هر انسان آزاده است را ارضاء کند و این چه زیباست.”

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید