وقت سحر، موقع دعوت مهمان به تلویزیون نیست

    کد خبر :536537

برای چهارمین سال پیاپی است که برنامه «سر سفره خدا» سحر‌های ماه مبارک رمضان از شبکه پویا پخش می‌شود، این برنامه برخلاف همه برنامه‌های هنگام سحر در تلویزیون اقدام به دعوت چهره‌های ورزشی، هنرمند و افراد شاخص در جامعه می‌کند که زندگی‌شان به نحوی با کودکان و نوجوانان گره خورده است.

برنامه «سر سفره خدا» در گروه کودک شبکه کودک و نوجوان، کانال نهال تولید شده و ویژه روزه اولی‌هاست.

مهم‌ترین ایرادی که این برنامه هنگام سحر به آن توجه ندارد این است که وقت سحر، همان طور که در توصیه‌های دینی و اخلاقی نیز به آن تأکید شده، زمانی برای ارتباط با خداوند است. از سوی دیگر کودکان که مخاطب این برنامه هستند، چند ساعت بعد از زمان سحر و اذان صبح باید آماده رفتن به مدارس شوند، اما برنامه «سر سفره خدا» بی‌توجه به اینکه موقع سحر زمان مناسبی برای مهمان دعوت کردن نیست، هم مخاطبان کودک خود را در ساعات اولیه صبح مجبور می‌کند که بیش از ساعت مجاز بیدار بنشینند و از سوی دیگر به خاطر اینکه در آن زمان تعداد مخاطب تلویزیون به حداقل می‌رسد، عملاً دعوت از مهمان و گپ و گفت‌های انجام شده در برنامه را بی‌اثر می‌کند.

برای نمونه، خانواده شهید ابراهیم هادی به برنامه «سر سفره خدا» دعوت شدند؛ اقدامی که می‌توانست در زمان بهتری انجام شود تا کودکان بیشتری با شهید هادی آشنا شوند و از سبک زندگی وی الگوبرداری کنند ولی در عمل به خاطر اصرار بر اجرای برنامه در سحرگاه، این فرصت مغتنم از دست می‌رود.

داشتن شبکه‌های تخصصی کودک و نوجوان در مجموعه شبکه‌های سیما و توجه به گروه سنی مهم کودک و نوجوان، یکی از امتیازاتی است که صداوسیما از آن برخوردار است و می‌توان از این ظرفیت برای فرهنگ‌سازی استفاده مناسب کرد، به خصوص در شرایط فعلی که به دلیل کم‌کاری نهاد‌هایی مانند آموزش و پرورش، آشنایی کودکان در مدارس با موسیقی‌های مبتذل بیشتر از آثار سالم شده است و مجموعه کلیپ‌های منتشر شده از مدارس در روز‌های اخیر نشان‌دهنده عمق فاجعه فرهنگی در حوزه تربیتی کودکان است.

شبکه نهال که برای گروه سنی کودکان ابتدایی مناسب است، اگر بتواند بدسلیقگی‌هایی، چون پخش برنامه‌های گفت‌وگومحور در سحرگاه را کنار بگذارد می‌تواند نقش مؤثرتری در تربیت کودکان ایرانی ایفا کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید