وقتی شرکت واگن سازی تهران، چوب کم کاری شهرداری تهران را می خورد/ منابع مالی شهر تهران چرا کفاف ساخت چند ده واگن را نمی دهد؟

    کد خبر :732490

کمتر کسی را در شهر تهران می توان یافت که از مترو برای تردد در شهر استفاده کرده باشد و مسئله بسیار جدی کمبود واگن های مترو را لمس نکرده باشد؛ مشکل بزرگی که از یک سو باعث ازدحام شدید مسافران در واگن های موجود می شود و از سویی فاصله حرکت قطارها را افزایش می دهد. این مشکل را در حالی می توان با تکیه بر تولید داخلی و ساخت و افزایش واگن تا حدودی مرتفع کرد که خبرهای ناخوشایندی در این زمینه به گوش می رسد.

به گزارش «بازتاب»، مشکل ازدحام در خطوط متروی شهر تهران و فواصل زمانی بسیار زیاد حرکت مترو در تهران در حالی وجود دارد که از آنسو مشاهده می کنیم عزم راسخی برای حرکت در حوزه تولید واگن و افزایش ظرفیت واگن های متروی تهران وجود ندارد، این را می توان از سخنان اخیر محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران برداشت کرد که روز گذشته از تعطیلی واگن سازی تهران در حوزه تولید واگن خبر داد.

در همین رابطه روز گذشته محسن هاشمی، گفت: تحویل آخرین قطارهای در دست ساخت شرکت واگن سازی تهران، این کارخانه مهم داخلی بدلیل اجرایی نشدن قرارداد ساخت 650 واگن که مدتهاست در چرخه بورکراسی سیستم بانکی و دولتی مانده است، تعطیل شد و بسیار زشت است که کارخانه ای با 500 نفر نیرو در سال جهش تولید در شهرداری تهران بخوابد.

وی افزود: این کارخانه 17 سال فعال بوده و از شهرداری تهران میخواهم که به فوریت منتظر چیزی نمانده و از منابع ریالی شهرداری پول بدهند تا فعلا دکوراسیون داخلی ساخته شود تا بعدا تجهیزات بیاوریم.

 

هاشمی با بیان اینکه تعطیلی کارخانه واگن سازی تهران که بیش از 1000 واگن را برای متروی تهران تولید کرده است، با وجود توصیه مقام معظم رهبری جهت حمایت از مترو در سال جهش تولید باید موجب شرمندگی مسئولان مربوطه شود، گفت: انتظار روشن شهروندان تهرانی از مسئولان بانک مرکزی و وزارت نفت، تسریع وتسهیل در بخش اعتبارات حمل ونقل عمومی تهران است، در صورتیکه بانک مرکزی ظرف امروز و فردا، دستور انتشار هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت تامین اتوبوس و مترو را برای تهران توسط بانک رفاه صادر نکند، این اعتبار که مربوط به سال 1398، خواهد بود، باطل خواهد شد و وضعیت فعلی اتوبوس و متروی تهران نیز با چالش مواجه می شود.

صحبت های جنجالی محسن هاشمی در روز یک شنبه با حواشی فراوانی همراه شد و نگرانی های فراوانی را برانگیخت. تا جایی که مدیرعامل شرکت واگن سازی تهران ناگزیر به واکنش شد و در این رابطه توضیحاتی ارائه داد؛ توضیحاتی که بخشی از صحبت های هاشمی را تأیید و بخشی را تکذیب می کند.

مجتبی گلشنی، مدیرعامل شرکت واگن سازی تهران در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: این شرکت در دو بخش تولید واگن و نگهداری و تعمیر واگن فعالیت می‌کند؛ بنابراین به نظر می‌رسد از صحبت‌های آقای هاشمی سوء برداشت شده؛ چراکه در حال حاضر نگهداری و تعمیر همه واگن‌های تهران بر عهده شرکت ما است و شرکت تعطیل نشده است، اما با توجه به اینکه هنوز قرارداد جدیدی با شرکت واگن سازی تهران بسته نشده این احتمال وجود دارد که تا انعقاد قرارداد جدید بخش تولید این شرکت فعالیت نداشته باشد.

وی افزود: یکی از مواردی که امروز رئیس شورای شهر تهران به آن اشاره کرد این بود که در سال‌های اخیر در زیرساخت‌های مترو و تجهیزات ثابت هزینه زیادی صورت گرفته، اما در بخش ناوگان و واگن سرمایه گذاری کم بوده است.

پروژه جدید در راه است

گلشنی با بیان اینکه این کارخانه هیچ وقت به طور کامل تعطیل نمی‌شود و ممکن است همه ظرفیت آن مورد استفاده قرار نگیرد، درباره انعقاد قراردادهای جدید با این شرکت گفت: حدود دو سال پیش قرار شد پروژه ساخت ۲۱۰ واگن به این شرکت محول شود، اما به دلیل فراهم نشدن منابع مالی، این پروژه تبدیل به ساخت ۱۰۵ واگن شد که قرارداد آن به زودی منعقد می‌شود و مقدمات آن در حال انجام است.

برنامه ریزی برای داخلی سازی ۶۷ درصدی در ساخت واگن

مدیرعامل شرکت واگن سازی تهران با بیان اینکه تحویل دو قطار در روز گذشته مربوط به یک پروژه ۱۰ قطاری بود، تصریح کرد: ما برای انجام این پروژه به دستور شهرداری از بانک شهر وام دریافت کردیم و این بانک ضمانت شهرداری را برعهده دارد، اما علیرغم این تضمین همه منابع ارزی شرکت واگن سازی تهران را مسدود کرده که شرکت از این نظر دچار مشکل شده است. برای حل این مشکل شهرداری و بانک شهر باید تعامل کنند که تضمین شهرداری پذیرفته شود و منابع شرکت واگن سازی آزاد شود.

جمع بندی اظهار نظر رئیس شورای شهر تهران با مدیرعامل شرکت واگن سازی تهران و مقایسه آن با وضعیت موجود در شهر تهران و به صورت مشخص خطوط مترو حاوی پیام های نگران کننده ای است که نمی توان به سادگی از کنار آن عبور کرد.

یکی از مسائل مهم این تحولات، موضوع تعطیلی بخشی از شرکت واگن سازی و در پی آن بیکاری و اخراج کارکنان است؛ کارکنانی که پیش از این نیز بارها در اعتراض به مشکلات مالی و تعویق در پرداخت حقوق و مزایایشان دست به اعتراض و اعتصاب زده بودند و حالا با مشکلات بزرگ تری رو به رو شده اند.

مسئله دیگر نیاز مبرم شهرداری تهران و شرکت متروی تهران به چیزی حدود 2 هزار واگن است که از قرار معلوم به بهانه هایی نظیر محدودیت منابع مالی پیگیری نمی شود و شرکت واگن سازی تهران نه تنها سفارش جذابی از شرکت متروی تهران ندارد، بلکه در مورد سفارش های قبلی نیز به خوبی به تعهدات خود عمل نمی کند.

این مشکلات در حالی وجود دارد که می دانیم شرکت متروی تهران از محل فروش بلیت و تبلیغات محیطی مترو درآمدهای هنگفتی را به صورت سالانه احصاء می کند و صرف بخشی از این منابع مالی در بخش خرید واگن های جدید مترو چندان سخت و غیر ممکن به نظر نمی رسد؛ محل هایی که اتفاقاً منابع مالی نقد و قطعی را در اختیار شرکت مترو قرار می دهد.

رویه ای که به واسطه ناکارآمدی های مدیریتی با پیچیدگی های مبهمی رو به رو شده و نتیجه آن تحمیل فشار و سختی مضاعفی بر مسافران مترو و به طور کلی شهروندان تهرانی است؛ شهروندانی که روزانه، ماهانه و سالانه و در قالب های مختلف به شهرداری تهران منابع مالی قابل توجهی را تزریق می کنند، اما مشاهده می کنند که این مجموعه عریض و طویل حتی در بخش تولید چند ده واگن مترو نیز با مشکل رو به رو است. گویی همه خدماتی که شهرداری تهران در سیستم حمل و تقل عمومی و دیگر بخش ها به شهروندان ارائه می کند رایگان است!

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. حسن گفت:

    چون الویت هزینه اش جای دیگه ای هست

دیدگاهتان را بنویسید