وقتی دیواری کوتاه تر از مردم برای کم کاری ها پیدا نمی شود؛ شرکت ملی پست: مقصر عدم ارسال کارت های سوخت مردم هستند

    کد خبر :852021

سال گذشته و به دنبال اعتراض بسیاری از مالکان خودروهای شخصی که کارت سوخت خودرو به دستشان نرسیده بود، مسئولان مربوطه شیوع ویروس کرونا و تعطیلات را عامل این اشکال معرفی می کردند؛ دلیلی که حالا دیگر بهانه خوبی نیست و این بار مردم را مقصر این مشکل اعلام می کنند.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست- از جمله مشکلات عذاب آوری که مالکان خودرو به صورت پیوسته با آن روبرو هستند و راهکار مناسبی نیز برای پیگیری و اعلام شکایت از آن برایشان وجود ندارد، موضوع تأخیر های طولانی مدت در فرایند ارسال کارت های سوخت است که به ویژه برای متقاضیان کارت های المثنی بعضاً تا چندین ماه به طول می انجامد.

 تاخیر و تعلل بیش از حد در فرآیند صدور و ارسال کارت های سوخت به دست مشتریان توسط شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی و نیز شرکت ملی پست در حالی صورت می گیرد که به واسطه سهمیه بندی شدن بنزین و قیمت دو برابر بنزین آزاد، مالکان خودروهایی که کارت سوخت به دستشان نمی رسد به صورت روزانه ناگزیر هستند از بنزین آزاد استفاده کرده و در نتیجه زیان قابل توجهی را متحمل می شوند.

 این موضوع در حالی برای بسیاری از مالکان خودرو اعم از خریداران خودروهای صفر و نیز متقاضیان کارت های سوخت المثنی به یک مشکل بزرگ  تبدیل شده است که از آن و از آن سو به واسطه پیشرفت تکنولوژی و ابزارهای ارتباطی و اطلاع رسانی می توان در کوتاه‌ترین زمان ممکن کارت سوخت  را صادر و به دست مشتریان رساند.

 با این حال مشخص نیست به چه دلیل ساز و کار صادر شدن و ارسال کارت سوخت با فرایند و قوانین عجیب و غریب دنبال می شود و بسیاری از شهروندان را متضرر می‌کند.

 ساز و کار عجیبی که از آن سخن می گوییم عبارت از آن است که حتماً کارت سوخت باید توسط مأمور شرکت ملی پست درب منزل و به مالک خودرو تحویل داده شود و در صورت عدم حضور مالک خودرو زمان یگری برای مراجعه و ارسال و تحویل کارت سوخت در نظر گرفته می شود و در صورت سه بار عدم حضور مالک خودرو در آدرس اعلامی، کارت سوخت به بایگانی تحویل داده می شود.

 سال گذشته و به دنبال تشدید ویروس کرونا مسئولان مربوطه از جمله مسئولان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی دلیل کم کاری و تأخیر در ارسال کارت های سوخت و نیز صادر کردن آنها را موضوع ویروس کرونا و تعطیلی های گسترده اعلام می‌کردند.

به طور مثال مرداد ماه 1399  فاطمه کاهی- سخنگوی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی در خصوص تاخیر به وجود آمده در صدور کارت‌های سوخت، اظهار کرد: این تاخیر مربوط به خودرو‌های عمومی و گازوییل سوز نمی‌شود و تنها مربوط به خودرو‌های شخصی است.

سخنگوی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا عامل ایجاد این تاخیر بوده است، گفت: به زودی کارت‌های سوخت به دست متقاضیان می‌رسد.

وی افزود: در ابتدا صدور کارت سوخت تنها ۴۰ روز طول می‌کشید، اما اکنون این فرایند طولانی‌تر شده، اما تمام تلاش ما این است که در سریع‌ترین زمان این نیاز را پاسخ دهیم.

هرچند این دلیل اعلامی به نظر منطقی می رسید اما نکته مهم آن بود که پیش از آن نیز ما شاهد تغییر های گسترده در این رابطه بودیم.

 حالا و پس از گذشت یک سال از زمانی که مسئولان کرونا را دلیل تاخیر ها اعلام می کردند همچنان ما شاهد تأخیر و تعلل فراوان در مسیر ارسال کارت‌های سوخت و تحویل آن به دست مالکان خودرو هستیم.

با این تفاوت که این بار مسئولان مربوطه نمی توانند همانند سال گذشته ویروس کرونا را یک بهانه اعلام بکنند و این بار خود مردم به عنوان مقصر معرفی می شوند!

 به طور مثال در این باره اخیراً رمضانعلی سبحانی‌فر، مدیرعامل شرکت ملی پست به رسانه ها گفت: ️ما در خصوص ارسال کارت‌های سوخت با مشکلاتی مواجه هستیم که اخیرا جلسه‌ای را با رئیس پلیس راهور کشور داشتیم. ️مشکل در خصوص تاییدیه‌های مکانی است و افراد وقتی خودرویی را معامله می‌کنند نشانی دیگری داده می‌شود که وقتی پستچی می‌رود صاحب کارت حضور ندارد و باید کارت سوخت حتما به صاحب کارت داده شود.

وی افزود: به همین علت با کارت سوخت‌های بسیار زیادی مواجهیم که به علت مشکلات نشانی در باجه‌های معطله پست نگهداری می‌شود.

 مقصر اعلام کردن مردم در اعلام نشانی و حضور در منزل برای تحویل گرفتن کارت سوخت در حالی مطرح می شود که بسیاری از متقاضیان و مالکان خودرو در شبکه‌های اجتماعی نسبت به این چنین اظهارات واکنش قابل توجهی نشان می دهند.

 برخی کاربران معتقد هستند که علیرغم حضور در محل  مامور پست به خانه آنها مراجعه نکرده و به همین دلیل موفق به دریافت کارت سوخت خود نشدند.

 یکی از کاربران در شبکه اجتماعی تلگرام در رابطه با همین موضوع نوشته است که پس از چندین بار انتظار برای دریافت کارت سوخت به اداره پست نزدیک محل زندگی مراجعه کردم و مسئولان مربوطه گفتند که به واسطه مشکلات مالی  مامور مربوطه تسویه حساب کرده است و فعلا مامور جدیدی که بتواند کارت سوخت شما را ارسال کند نداریم.

کاربر دیگری نیز در این رابطه در شبکه اجتماعی تلگرام نوشته است: کارت سوخت من هشت ماه طول کشید  و در پست مانده بود و نمی فرستادند، تا اینکه خودم رفتم حضوری گرفتم.

مالک دیگری نیز در این باره نوشته است: من چی بگم کارت سوخت موتورم را مامور پست بدون دریافت کارت شناسایی به یکی دیگر تحویل داده که معلوم نیست چه کسی بوده است؟ جالب اینجاست که فامیلش را هم در امضاء که تحویل گرفته نوشته و با فامیل من هم خیلی متفاوت است.

در همین باره یکی از مخاطبان بازتاب نیز می گوید: مأمور پست تابستان امسال برای تحویل کارت سوخت من سه بار به منزل ما مراجعه کرد و این در حالی بود که دوباره اول نیز من در منزل حاضر بودم. وقتی دلیل مراجعه سه باره را پرسیدم گفت در دوبار اول برق محله شما رفته بود و زنگ خانه خراب بوده است. این در حالی بود که روی پاکت ارسالی شماره تماس من وجود داشت و می توانست با من هماهنگ شود.

 به هر صورت مستند به موارد بالا می توان اینگونه نتیجه گرفت که در فرآیند صدور و ارسال کارت های سوخت برای مالکان خودروهای صفر کیلومتر و نیز مالکانی که به واسطه خرابی و یا مفقود شدن کارت سوخت درخواست کارت سوخت المثنی داده‌اند اشکالات عدیده ای وجود دارد که نمیتوان با بهانه‌هایی چون ویروس کرونا و ثبت اشتباه آدرس از آن فرار کرد!

 امید این است که در سایه اقدام نهادهای مسئول و نظارتی و نیز بهره مندی شرکت های ملی پست و فراورده های نفتی از تکنولوژی های روز اطلاع رسانی و ارتباطی شاهد رفع اشکالات این ساز و کار و بهبود فرایندهای خدمات رسانی به عموم متقاضیان و شهروندان باشیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید