وقتی حقوق پیشخدمت یک بانک 4 برابر حقوق معلمان است/ استمرار اعتراض معلمان به حقوق پایین و تبعیض‌هایی که تمامی ندارد

    کد خبر :841981

اخیراً تصویر فیش حقوقی یکی از پیشخدمتان بانکی در شبکه های اجتماعی منتشر شده است که نشان می دهد حقوق صاحب آن فیش ماهانه چیزی حدود 15 میلیون تومان است؛ رقمی نسبتاً زیاد که بسیاری از کارکنان بخش های دولتی و خصوصی به ویژه معلمان را آزرده خاطر کرده است.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست- در تصویر فیش حقوقی مورد اشاره مشاهده می‌شود که حقوق یک پیشخدمت نظام بانکی در مرکز یکی از استان های کشور نزدیک ۱۵ میلیون تومان است که پس از کسر رقمی نزدیک به ۶ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان از آن، در مجموع چیزی حدود ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به این پیشخدمت پرداخت می‌شود.

جالب اینکه می دانیم اکثر پیشخدمت های بانکی حقوق مشابهی دریافت می کنند و جالب‌تر اینکه پیشخدمت های فعال در نظام بانکی کشور به واسطه شغل خود چندان نیاز به تخصص و تحصیلات و طبیعتاً سواد بالایی ندارند.

حالا انتشار این تصویر فیش حقوقی در فضای مجازی اعتراض ها و انتقادهای فراوانی را به وجود آورده است. به ویژه از سوی دبیران آموزش و پرورش که ماه ها و چه بسا سالهاست در  رابطه با حقوق دریافتی خود معترض هستند و عقیده دارند باید حقوق بیشتری به آنها پرداخت شود.

به طور مثال یکی از کاربران شبکه اجتماعی توئیتر که به نظر می‌رسد دبیر آموزش و پرورش است در این رابطه نوشته است: پیشخدمت بانک تجارت با مدرک دیپلم برای چایی ریختن، ماهیانه ۸ میلیون تومان دریافتی دارد. معلم رتبه یک با مدرک کارشناسی ارشد ماهیانه ۳ میلیون و پانصد تومان!!! فقط برای پرداخت #فوق_العاده_ویژه_فرهنگیان ۵۰۰ هزار تومانی بودجه نیست آقای #میرکاظمی؟

بررسی‌های بیشتر در رابطه با جزئیات حقوق معلمان نیز تأیید کننده توئیتی است که بالاتر به آن اشاره شد.

یعنی حقوق یک معلم رتبه یک کمتر از 4 میلیون تومان است که اگر فوق العاده ویژه فرهنگیان را به آن اضافه کنیم (رقمی که هنوز به سرانجام نرسیده است و پرداخت نمی شود) بسته به  رتبه آن دبیر و به صورت میانگین پانصد هزار تومان  محاسبه می‌شود.

در همین رابطه یکی از معلمان رتبه یک با مدرک دکتری به خبرنگار ما گفت: اینکه می بینم حقوق یک پیشخدمت بانکی چیزی حدود 4 و شاید هم بیشتر از حقوق من آن هم با مدرک دکتری است، واقعاً از خود و شغلم نا امید می شوم.

او افزود: هزینه های زندگی به شدت بالا رفته و با حقوقی که از طریق معلمی دریافت می کنم اصلاً نمی توانم امورات زندگی را بگذرانم. به همین خاطر در حال حاضر شغل دوم اختیار کرده ام و وقتی که باید صرف مطالعه و ارتقای دانش خود برای افزایش کارآیی آموزشی و پرورشی کنم، صرف انجام وظایف شغل دوم می کنم.

به هر صورت این که حقوق یک معلم آن هم با مدرک کارشناسی ارشد و یا دکتری و نیز با توجه به اهمیت بالای شغل در جامعه کمتر از ۵ میلیون تومان باشد ولی از آن‌ سو حقوق یک پیشخدمت بانکی چیزی حدود ۱۵ میلیون تومان محاسبه و پرداخت شود، مصداق بارز بی عدالتی و محاسبات غلط شیوه های پرداخت حقوق و مزایا است که سال‌های سال است در جامعه ما وجود دارد و گویا کسی توان مقابله با آن را ندارد!

همانطور که اشاره شد این مسئله تنها اختصاص به معلم ها ندارد و بسیاری از کارمندان تحصیل کرده و متخصص بخش های خصوصی و دولتی نسبت به چنین پرداختی های خارج از عرف که در نظام بانکی کشور ساری و جاری است معترض هستند، اما معلم ها در این رابطه پیشقدم شده اند.

پیش قدم از آن جهت که می دانیم آنها در مقاطع مختلف مثل برنامه ای که فردار دارند، تجمع حضوری و مجازی در اعتراض به همین فوق العاده ویژه فرهنگیان و نیز رتبه بندی برگزار کرده اند ولی هنوز موفق به حصول نتیجه مطلوب نشده‌اند.

با شرایطی مورد اشاره قرار گرفت امید این است که در ادامه و توسط مسئولان اقتصادی و برنامه ریز دولت جدید شاهد تغییر و تحول جدید و تازه ای در نظام پرداخت ها باشیم و تا حدودی این رویه تبعیض آمیز جای خود را به رویه های عادلانه و متناسب با تحصیلات و تخصص افراد در سمت های مختلف بدهد.

باید منتظر بمانیم و ببینیم آیا چنین شرایطی در آینده ای نزدیک به وجود خواهد آمد و یا پرداخت های ناعادلانه همچنان مثل سال و دهه‌های قبل استمرار خواهد یافت؟

3
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. حمید گفت:
    موافقم ۱
    مخالفم ۳

    سلام بنده کارمندبانک هستم این فیش جعلی است اصلاچیزی بعنوان سایرپرداختیهانداریم دوما بنده خودم مسول اعتبارات بانک هستم تعهدحسابداری که معلمان می آورند همه شان بالای ده میلیون حقوق میگیرند.ثانیا شمابرویددنبال حقوقهای شرکت نفت وپتروشیمی وگاز واداره دارایی واداره تامین اجتماعی نگاه کنید انوقت میگید این کارکنان بانک درایام کروناوسیل وزلزله کارمفیدهرروزشان ۷ساعت است انوقت قضاوت میکنیددرمقایسه باسایرادارات که کم میگیرند.

  2. عاطفه دهقان خلیلی گفت:
    موافقم ۱
    مخالفم ۳

    چرا دروغ میگی مردک . من یازده سال خدمتم حکمم ۶۵۰۰ و دریافتی ام پنج و نیم هست . با این حرفها نمیتونی لاپوشانی کنی حقوق و امتیازات و وام های بدون سود حرومی ک بهتون میدن

  3. عاطفه گفت:
    موافقم ۱
    مخالفم ۱

    چرا دروغ میگی مردک من با یازده سال خدمت ۶۵۰۰ حکمم هست و دریافتی ام ۵۵۰۰ ن مثل شما وام بدون سود حروم از مال مردم میگیرم ن امتیاز مسکن و خوراک و انواع و اقسام هدیه ها ب مناسبت های مختلف و مسافرت و هتل و هزار تا امتیاز کوفت دیگه . با این حرفها مردم گول لاپوشونی شما رو نمیخورن تلاش بیخود نکن

دیدگاهتان را بنویسید