وقتی تحریم دستاویزی برای لاپوشانی کم کاری مدیران اجرایی می شود/ مقصر عدم تأمین واکسن آنفلوآنزا هلال احمر ایران است یا خزانه داری آمریکا؟

    کد خبر :754120

تحریم های ظالمانه دولت آمریکا و هم پیمانانش علیه مردم ایران سوا از همه انتقاداتی که به آن وارد است، اما تا حدودی نیز باعث شده تا بهانه های لازم و کافی برای فرار مسئولان و مدیران داخلی از تعهداتشان در قبال شهروندان فراهم شود. مثل مسئولان ارشد هلال احمر کشورمان که اخیراً ناتوانی خود در واردات واکسن آنفلوانزا را به تحریم های جدید آمریکا مرتبط دانسته اند.

به گزارش «بازتاب»، پنجشنبه هفته گذشته و در تاریخ 17 مهرماه وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال کرد و ۱۸ نهاد مالی ایرانی را تحت تحریم‌های خود قرار داد.

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا آمد که این وزارت‌خانه طی رایزنی با وزارت خارجه این کشور نهادهای مالی ایران را برای قرار دادن در لیست تحریم‌ها شناسایی کرده است.

«استیون منوشین» وزیر خزانه‌داری آمریکا با اشاره به تحریم بانک‌های ایرانی گفت که این تحریم‌ها با هدف جلوگیری از دستیابی غیر قانونی ایران به دلار بوده و افزود که این تحریم‌ها ادامه خواهد یافت تا ایران برنامه هسته‌ای خود را پایان دهد.

از جمله بانک های ایرانی که در لیست جدید تحریم های وزارت خزانه داری آمریکا قرار گرفت، بانک شهر بود؛ بانکی که مسئولان حلال احمر کشورمان مدعی هستند رابط مالی این کشور با طرف های قرارداد بین المللی است.

حالا و درست یک هفته پس از انتشار خبر تحریم های ظالمانه جدید، خبری به نقل از مسئولان هلال احمر ایران پیرامون بروز اشکال در زمینه واردات واکسن آنفلوآنزا منتشر شده که ادعا دارد همین تحریم های اخیر آنها را در تأمین واکسن آنفلوآنزا با مشکل مواجه کرده است.

در همین رابطه روز گذشته دکتر کریم همتی- رئیس جمعیت هلال احمر کشور در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تامین واکسن آنفلوآنزا، گفت: حدودا تامین دو میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا بر عهده هلال‌احمر گذاشته شده بود که اقدامات لازم برای تامین این مقدار از تابستان انجام شده است، اما متاسفاته هر بار با مانعی برخورد می‌کنیم.

وی ضمن ابراز امیدواری از تامین واکسن آنفلوآنزا طی روزهای آتی، اظهار کرد: امیدواریم علی‌رغم آنکه بانک شهر نیز به عنوان بانک واسط تحریم شد، بتوانیم واکسن را در اختیار مردم قرار دهیم.

همتی ادامه داد: تحریم گسترده بانک‌های دولتی و خصوصی سبب شده انتقال پول واکسن برای هلال احمر و وزارت بهداشت با مشکل همراه باشد. مجبور هستیم پول را بدون تضمین به فروشندگان دهیم و این موضوع کاری پر ریسک است که به خاطر هموطنانمان پذیرفته‌ایم و امیدواریم در آینده نزدیک به نتایج خوبی دست پیدا کنیم.

همزمان با این سخنان توئیتی به نقل از اکانت توئیتری جمعیت هلال احمر ایران در شبکه های مجازی منتشر و البته پس از مدت کوتاهی حذف شد.
در این توئیت آمده بود: تهیه دو میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا بر عهده هلال احمر است که متأسفانه چند روز قبل بانک شهر که بانک واسط ارزی بود از سمت دولت آمریکا تحریم شد و واکسن به دست هلال نرسید. تلاش می شود از طریق واسطه هایی در کشور مجاور این مشکل حل شود.

اگرچه توئیت فوق پس از مدت کوتاهی حذف شد، اما از آنجایی که با گفته های رئیس هلال احمر کشور همخوانی دارد، این مهم را تأیید می کند که اساساً هلال احمر برای عدم موفقیت خود در وارد کردن دو میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا تحریم های اخیر آمریکا را به عنوان بهانه موثر مطرح می کند.

این ادعا و بهانه تراشی از سوی هلال احمر در حالی صورت می گیرد که می دانیم دوران طلایی تزریق واکسن مورد اشاره 15 شهریور تا 15 مهرماه است و بسیاری از کارشناسان مدعی هستند پس از این دوران تزریق واکسن علناً اثرگذاری قابل توجهی ندارد.

با تفاسیر مورد اشاره می توان این نقد جدی را مطرح کرد که هلال احمر کشورمان حتی اگر اکنون و به واسطه تحریم های جدید آمریکا در تأمین دو میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا با مشکل مواجه شده، بخش عمده ای از این مشکل با فرض صحت ادعا بیشتر تحت تأثیر اقدام دیرهنگام مسئولان داخلی است تا مسائلی مثل تحریم.

مستند به همین نقد باید این پرسش را نیز مطرح کرد که مگر مدیران اجرایی هلال احمر نمی دانستند که دوران تزریق طلایی واکسن آنفلوآنزا چه زمانی است؟ پس چرا پیشتر و پیش از اعمال تحریم های آمریکا برای تأمین واکسن اقدام نکردند؟ و پرسش دیگر اینکه حالا و پس از پایان دوران طلایی تزریق واکسن، دیگر واردات آن چه فایده ای دارد که باید از طریق کشور مجاور در دستور کار قرار بگیرد؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید