وعده‌هایی که حالا منتظر اقدام محسن رضایی است/ آیا رضایی وعده‌های اقتصادی‌اش را اجرایی خواهد کرد؟

    کد خبر :839544

سوم شهریور ماه سال جاری سید ابراهیم رئیسی طی حکمی محسن رضایی دبیر فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام را به عنوان معاون اقتصادی رئیس جمهو،  دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا و دبیر ستاد اقتصادی دولت انتخاب کرد؛ انتخابی که حالا برای بسیاری از کارشناسان و منتقدان سوال هایی را پیرامون وعده های انتخاباتی محسن رضایی پیش آورده است.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست- با انتخاب محسن رضایی به عنوان معاون اقتصادی رئیس جمهو، دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا و دبیر ستاد اقتصادی دولت حالا بسیاری از متفکران و اندیشمندان حوزه های اقتصادی امیدوارند دولت سیزدهم بتواند ضمن بهره گیری از توانمندی های این شخصیت اقتصادی و سیاسی بسیاری از بحران های اقتصادی را مرتفع کند.

این انتخاب و انتصاب غیر منتظره در حالی رخ داد که بسیاری تصور می کردند رئیس جمهور شخصیت‌های دیگری را برای سمت معاون اقتصادی انتخاب کرده و اساساً شخصیتی مثل محسن رضایی حاضر به پذیرش این معاونت آن هم در دولت دیگری مثل دولت آقای رئیسی نخواهد بود.

با این همه از سویی رئیس جمهور منتخب نشان داد که با انتخاب محسن رضایی برای این سمت به دنبال تشکیل یک دولت فراگیر و فراجناحی است و تلاش دارد تا از تمامی ظرفیت های انقلاب اسلامی برای عبور از بحران و چالش های موجود بهره بگیرد و از سوی دیگر نیز محسن رضایی با پذیرش چنین پیشنهادی نشان داد حاضر است برای عبور از چالش های موجود در مقامی پایین تر از مقام ریاست جمهوری قرار گرفته و فراتر از عناوین و نام ها توانمندی های خود را برای کمک به دولت به خدمت بگیرد.

در چنین شرایطی حالا سوال مهم این است که معاون اقتصادی رئیس جمهور آن هم با وعده‌های پرشماری که در حوزه اقتصادی در انتخابات ۱۴۰۰ به مردم ایران داد، آیا اساساً در مقامی که قرار گرفته است به سمت اجرایی کردن آن وعده ها خواهد رفت و یا اینکه تنها تلاش خواهد کرد نسبت به ساماندهی برنامه های اقتصادی رئیس‌جمهور کنونی و تیم هم فکر او اقدام کند؟

می دانیم که بسیاری از وعده‌های اقتصادی محسن رضایی در انتخابات ۱۴۰۰ با وعده‌های اقتصادی سید ابراهیم رئیسی تفاوت‌هایی داشتند و حتی در مناظرات انتخاباتی نیز بعضاً همفکران رئیس جمهور منتخب مثل علیرضا زاکانی گریزی انتقادی به برنامه های محسن رضایی زده بودند.

از جمله مهم‌ترین وعده‌هایی که محسن رضایی در انتخابات داد و حالا باید ببینیم آیا عملیاتی خواهد شد یا خیر پرداخت ماهیانه ۴۵۰ هزار تومان یارانه نقدی به ۴۰ میلیون ایرانی است.

همچنین محسن رضایی در انتخابات ۱۴۰۰ پرداخت حقوق به زنان خانه دار را مطرح کرد و علاوه بر آن اختصاص ۳۰ درصد از سهام نفتی به مردم را در وعده های خود متذکر شد.

او همچنین به مردم وعده داد خانواده های فاقد مسکن را به شرط ۱۰ درصد آورده از کل قیمت مسکن صاحبخانه خواهد کرد و همچنین در مدیریت خودروسازی ها تغییرات مدیریتی اساسی ایجاد خواهد کرد و تعرفه‌های خودرو را برای ایجاد رقابت حذف خواهد کرد.

همچنین محسن رضایی در انتخابات ۱۴۰۰ تصحیح زیر ساخت‌ها و بهبود فضای کسب و کار را مورد اشاره قرار داده بود.

از سویی نیز سید ابراهیم رئیسی آن زمان وعده ساماندهی بازار سرمایه و همچنین وعده ساخت سالانه یک میلیون مسکن را به مردم داده بود.

حالا و در شرایطی که معاون اقتصادی و دبیر شورای عالی هماهنگی سران قوا محسن رضایی است، و بسیاری از وعده‌های اقتصادی او هنوز در یاد مردم باقی مانده است، باید ببینیم این شخصیت سیاسی اقتصادی امروز و شخصیت نظامی روزهای قبل تا چه میزان در تحقق وعده های خود و رئیس جمهور منتخب موفق خواهد بود؟

بدون شک زمان به سرعت عملیاتی شدن یا عملیاتی نشدن وعده ها را اثبات خواهد کرد و مردم خیلی زود خواهند توانست در این رابطه بدون هیچ گونه جانبداری به قضاوت عادلانه بنشیند.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. عبدالله گفت:

    چند هزار اسیر امریکایی بگیریم بابت هر کدوم یک میلیارد دلار بگیریم نه به نفت احتیاح داریم نه چیز دیگه ثروتمندترین کشور دنیا میشیم

دیدگاهتان را بنویسید