وزیر بهداشت انگلیس: نتایجی که نشان می‌دهد واکسن اَسترازنکا از میزان سرایت کرونا می‌کاهد، عالی است

    کد خبر :782540

وزیر بهداشت بریتانیا نتایج مطالعه ای که نشان می دهد واکسن آکسفورد/اَسترازِنِکا ممکن است قدرت انتشار ویروس کرونا را کاهش دهد “واقعا عالی” توصیف کرده است.

مت هنکاک گفت که این مطالعه نشان می دهد که “واکسن ها راه برون‌رفت از این همه گیری هستند.”

این اولین بار است نشان داده می شود که یک واکسن کرونا توانایی این ویروس برای سرایت را کم می کند.

در بریتانیا تاکنون بیش از ۱۰ میلیون نفر دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

نتایج این مطالعه، که هنوز رسما منتشر نشده، حاکیست که واکسن استرازنکا ممکن است تاثیری “قابل توجه” بر کاستن از انتقال ویروس داشته باشد.

در نتیجه این واکسن می تواند تاثیری بزرگتر بر همه گیری داشته باشد، چون هر کسی که واکسن زده باشد به طور غیرمستقیم از دیگران هم محافظت می کند.

آقای هنکاک در توییتی این مطالعه را “واقعا دلگرم کننده” توصیف کرد و اضافه کرد که نتایج “واقعا عالی” است.

او در یک برنامه بی‌بی‌سی گفت که تحلیل تازه نشان می دهد که واکسن با کاهش توانایی انتقال ویروس “به ما کمک خواهد کرد از همه‌گیری خارج شویم.”

این مطالعه که توسط دانشگاه آکسفورد، محل توسعه این واکسن، انجام شد تاثیر آن را بر سرایت ویروس اندازه گیری کرد. این کار با تلاش برای یافتن کسانی که به ویروس آلوده شده اند اما علائمی از بیماری ندارند انجام شد. داوطلبان هفته ای یک بار تست شدند که علاوه بر شناسایی کسانی بود که احساس بیماری می کردند.

این مطالعه دریافت که واکسن علاوه بر کاهش میزان سرایت، در سه ماه اول بعد از تزریق فقط یک دوز ۷۶ درصد از خطر ابتلا می کاهد.

محققان گفتند با توجه به اینکه در سه ماه اول بعد از تزریق دور نخست میزان ایمنی بالا می ماند، می توان بین تزریق دوز اول و دوم چهار تا ۱۲ هفته فاصله انداخت.

این مطالعه نشان داد تاثیر واکسن طی ۱۲ هفته بعد از دوز اول و پیش از تزریق دوم افزایش یافت.

مطالعه دریافت که با تزریق دوز تقویتی، میزان ایمنی ناشی از واکسن استرازنکا/آکسفورد به ۸۲ درصد رسید.

دولت بریتانیا برخلاف بسیاری دیگر از کشورها تصمیم گرفته است تزریق دوز اول به حداکثر افراد ممکن را در اولویت قرار دهد و تزریق دوز دوم را برای حدود ۱۲ هفته عقب بیاندازد.

هدف نجات جان تعداد بیشتری از مردم است، با این حال انجمن پزشکی بریتانیا از دولت انتقاد کرده است که این رویه را بدون حمایت بین المللی در پیش گرفته است.

به هرحال پروفسور اندرو پولارد، سرپرست کارآزمایی واکسن آکسفورد، گفت که نتایج مطالعه تازه موید درستی رویکرد بریتانیا در عقب انداختن دوز دوم است.

واکسن جدید کرونا که در بریتانیا آزموده شده ۸۹ درصد موثر است

او گفت این مطالعه به ما “اطمینان می دهد که مردم ۲۲ روز بعد از تزریق یک دوز واکسن ایمن می شوند.”

در فرانسه استفاده از واکسن آکسفورد به افراد زیر ۶۵ سال محدود شده است.

آقای هنکاک، وزیر بهداشت بریتانیا، گفت که دانشمندان مستقیما افراد مسن‌تر از ۶۵ را بررسی کردند و “اطمینان زیادی وجود داشت” که واکسن آکسفورد روی همه گروه های سنی موثر است.

کارآزمایی های کلینیکی روی واکسن های فایزر و مدرنا تاثیر آنها بر میزان انتقال بیماری را بررسی نکرد.

اما جیمز گالاهر خبرنگار بهداشتی بی‌بی‌سی می‌گوید همه این واکسن ها بخشی خاص از ویروس را هدف می گیرند بنابراین اگر یکی از آنها از میزان سرایت ویروس بکاهد، احتمال زیادی دارد سایر واکسن ها هم چنین تاثیری داشته باشند.

داده های مطالعه تازه پیش از ظهور نمونه های تازه جهشی ویروس جمع آوری شد، از جمله نمونه ای که در آفریقای جنوبی ظاهر شده است.

در تحولی دیگر یکی از بزرگترین مطالعات به روی داوطلبانی که به کووید مبتلا بوده اند دریافته است که تقریبا ۹۰ درصد کسانی که تست کووید آنها مثبت بوده شش ماه بعد از عفونت اولیه هنوز از پادتن های ایمن کننده برخوردار بودند.

منبع: بی بی سی

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید