وزیر امور خارجه پاکستان در دیدار با پمپئو: ایران خواهان کاهش تنش‌هاست

    کد خبر :675412

شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان گفته است ایران درصدد کاهش تنش‌ها با آمریکا است.

وزیر امور خارجه پاکستان که هفته پیش به ایران سفر کرده بود، روز گذشته در واشنگتن با مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر امور خارجه پاکستان در واشنگتن نگفت پیامی از سوی مقام‌های ایران به آمریکایی‌ها منتقل کرده، اما گفت: به باور او، ایران “درصدد گسترش تنش‌ها نیست. ”

وزیر امور خارجه پاکستان ابراز اطمینان کرده که ایران می‌خواهد از شدت تنش‌ها کاسته شود.

در دیدار وزیران امور خارجه پاکستان و آمریکا، به جز مسایل ایران، روند صلح افغانستان نیز مورد بررسی قرار گرفت.

قریشی اخیرا در سفر به ایران با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران دیدار کرد.

روحانی در این دیدار گفته بود کشورش “به دنبال شعله‌ور کردن جنگ در منطقه نیست. ” رئیس‌جمهوری ایران همچنین از تلاش‌های پاکستان برای گسترش صلح و ثبات در منطقه استقبال کرده و گفته بود همه باید برای کاهش تنش در منطقه همکاری کنند.

قریشی به خبرنگاران گفته است: “آن‌ها (ایرانی‌ها) جنگ نمی‌خواهند و خواهان خونریزی بیشتر نیستند. ”

وزیر امور خارجه پاکستان همچنین افزود مقام‌های ایران “آماده” کاستن از تنش با همسایگان عرب هستند.

مقام‌های کشورمان اخیرا گفته‌اند آماده بهبود روابط با عربستان هستند.

در آخرین موضع گیری «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان روز چهارشنبه در نشست سالانه گفت‌وگوهای «رایسینا»در «دهلی نو» در خصوص دیپلماسی با آمریکا گفت: «ما یک کانال ارتباطی رسمی با آمریکا از طریق سوئیس داریم که پیام‌های خود را به آمریکا از این طریق ابلاغ می‌کنیم و در زمان حمله موشکی (ایران به پایگاههای آمریکا) این پیام را ابلاغ کردیم که این اقدام ما در دفاع از خود بوده است و به این نتیجه رسیدیم که این اقدام در دفاع از خود ما بوده است و اگر آمریکا پاسخ بدهد، از سوی ایران پاسخ دریافت خواهد کرد زیرا این اقدام ما در واکنش به اقدام آمریکا بود. این کاری است که ایران در دفاع از قلمرو خود و شهروندان و نظامیان خود انجام می‌دهد…ما به دیپلماسی علاقمندیم. به مذاکره با آمریکا علاقه‌ای نداریم زیرا قبلاً این کار را (در چارچوب برجام) انجام دادیم…آمریکا به تعهداتش عمل نکرد و از برجام خارج شد».

وی با طعنه به اظهارات روز گذشته «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس درباره اینکه از توافق ترامپ حمایت می‌کند گفت: «نخست‌وزیر جانسون گفت که ما توافق ترامپ را می‌خواهیم و ترامپ نیز خوشحال شد. ما توافق آمریکا (توافق هسته‌ای 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) داشتیم و آمریکا آن را نقض کرد حالا توافق ترامپ چقدر دوام خواهد آورد؟ 10 ماه؟ شاید تا زمان پرواز وی از کانادا؟»

شاه محمود قریشی، هفته پیش ابتدا به ایران سفر کرد و پس از زیارت از اماکن مقدس در مشهد به تهران سفر کرد. او سپس به عربستان و در نهایت به آمریکا رفت.

به دنبال شدت گرفتن تنش‌ها میان ایران و آمریکا، برخی کشور‌ها تلاش کرده‌اند تا با میانجیگری از شدت گرفتن این تنش‌ها خودداری کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید