ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه روز چهارشنبه در پاسخ به سوالی در مورد اینکه وزرای خارجه گروه ۷، هفته گذشته در پایان نشست خود در آلمان، بیانیه‌ای را در مورد موضوعات مختلف منتشر کردند که بخشی از آن در مورد جمهوری اسلامی ایران بود، واکنش شما به این بخش از بیانیه وزرای خارجه گروه ۷ چیست، گفت: میزان ساختگی و بی پایه بودن ادعاها و اتهاماتی که در بخش مربوط به ایران در این بیانیه آمده، مایه شگفتی است. ما مفاد این بیانیه در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران را قویا محکوم کرده و مردود می‌دانیم.

اعضای گروه ۷ از محکوم کردن حمله تروریستی در حرم شاهچراغ طفره رفتند/تقسیم تروریسم خوب و بد توسط گروه ۷

وی ادامه داد: مداخله در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران در شرایطی صورت می‌گیرد که عمده اعضای گروه ۷ برخلاف مسئولیت‌های بین المللی خود در مقابله با تروریسم، حتی از محکوم کردن حمله تروریستی در حرم شاهچراغ که منجر به شهادت و مجروح شدن جمعی از هموطنان که در میان آنها تعدادی زن و کودک هم بودند، طفره رفتند. این بخوبی ثابت می‌کند که آنها همچنان تروریسم را به خوب و بد تقسیم می‌کند که نشان دهنده تناقض در شعار و عمل آنهاست.

بیانیه گروه ۷ خلاف منشور ملل متحد بوده و محرک و مروج اغتشاش در داخل ایران است

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: بیانیه گروه ۷ در خصوص تحولات داخلی ایران، خلاف منشور ملل متحد بوده و عملا محرک و مروج اغتشاش و حملات تروریستی در داخل ایران است و صادر کنندگان این بیانیه باید در قبال این مواضع به ملت ایران پاسخگو باشند.

ادعاها در مورد تحویل پهپاد و موشک از سوی ایران به روسیه بی‌اساس است

کنعانی تاکید کرد: در این بیانیه همچنین ادعاهایی در مورد تحویل پهپاد و موشک به روسیه علیه اوکراین مطرح شده که سراسر بی اساس است، وزیر امور خارجه قبلا پاسخ این اتهامات را داده است.

ارائه تفسیر مغالطه آمیز از قطعنامه ۲۲۳۱ توسط ناقضین آن غیر قابل قبول است

وی افزود: اما تاکید می‌کنم که ارائه تفسیر مغالطه آمیز از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد توسط ناقضین آن غیر قابل قبول است. ناقضین قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام نمی‌توانند پایبندترین طرف به تعهداتش را به عدم پایبندی به توافق متهم کنند. جمهوری اسلامی ایران علاوه بر پایبندی به تعهداتش، همواره در مذاکرات احیای توافقی که سایرین باعث تضعیف آن بوده‌اند، حاضر بوده و خواهد بود تا در مذاکرات منطقی و سازنده، به توافقی دست یابد که تضمین کننده حقوق قانونی ملت ایران در چارچوب یک توافق خوب، قوی و پایدار باشد.

جمهوری اسلامی لنگر مهم ثبات و امنیت در منطقه است/ فضاسازی‌ها علیه ایران مردود است

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه به خبرنگار سیاست خارجی ایرنا گفت: بیانیه گروه ۷ همچنین اتهاماتی را در مورد مسائل منطقه‌ای متوجه جمهوری اسلامی ایران می‌کند. این درحالی است که جمهوری اسلامی لنگر مهم ثبات و امنیت در منطقه است. این فضاسازی‌ها مردود است. دولت جمهوری اسلامی ایران به سیاست حسن همجواری و همسایگی خود به طریق سازنده ادامه می‌دهد و آنرا به نفع ارتقای ثبات و امنیت در منطقه می‌داند.

ایرنا/