ترامپ تهدید کرد به 52 مکان ایران هدف در ایران حمله می‌کند

واکنش‌های ایرانیان به توئیت جنجالی ترامپ؛ “وطن مادر است”

  • سیاسی
  • یکشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۸ ۱۶:۳۰
    کد خبر :670368

«برای من بعنوان یک بلوچ اهل سنت ایرانی فرقی نمیکند آمریکا حرم امام رضا، حرم حضرت معصومه، تخت جمشید، شهر سوخته، کویر لوت، مسجد مکی و… را هدف قرار دهد جای جای این خاک برای من مقدس و ارزشمند است. بقول ما بلوچا وطن مئی ماتن، وطن مادر ماست و از این وطن (ایران) تا پای جان محافظت می‌کنیم.» این توئیت توسط کاربران دیگر بارها ریتوئیت شده است.

دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا در چند توئیت ادعا‌های عجیبی مطرح کرده است. او می‌گوید آمریکا ۵۲ هدف ایرانی را برای حمله در نظر گرفته است. رییس جمهور آمریکا گفته برخی از این اهداف “فرهنگی” هستند.

 

به گزارش فرارو، دونالد ترامپ پس از پیغام مختلف و درحالی که نتوانسته است ایران را قانع کند که از پاسخ تلافی جویانه به شهادت سرلشکر سلیمانی و یارانش خودداری نماید، حالا به سیم آخر زده است. او رسما ایران را تهدید به حمله نظامی کرد.

 

رییس جمهور آمریکا شب گذشته در توئیت تازه ای گفت: «آن‌ها به ما حمله کردند، و ما پاسخ دادیم. اگر دوباره حمله کنند، که من قویا به آن‌ها توصیه می‌کنم این کار را نکنند، آن‌وقت ما چنان ضربه‌ای می‌زنیم که قبلا چنین ضربه‌ای نخورده‌اند.»

 

او پیش از این توئیت نیز مدعی شده بود که در صورت حمله ایران به شهروندان یا منافع آمریکایی به ۵۲ نقطه، از جملات نقاط مهم فرهنگی و دیگر نقاط مهم برای ایران، حمله خواهد شد.

 

ترامپ در توئیت دیگری افزود: «ایالات متحده دو تریلیون دلار صرف اودات نظامی کرده‌است. ما بزرگ‌ترین و با فاصله بهترین در جهان هستیم! اگر ایران به پایگاه آمریکا حمله کند، یا به هر آمریکایی، ما برخی از ادوات زیبا و جدیدمان را… بدون اینکه تردیدی به خود راه دهیم، سراغشان می‌فرستیم.»

 


احضار سفیر سوییس

رجز خوانی ترامپ با واکنش‌های تند ایران همراه بوده است. سفیر سوئیس در تهران بعنوان حافظ منافع آمریکا توسط عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه احضار و اعتراض شدید ایران به اظهارات تهدیدآمیز و ناقض قوانین و هنجار‌های بنیادین بین‌المللی به وی ابلاغ شد.

این سومین بار است که سفیر سوییس در تهران احضار می شود.

 

معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: “اظهارات خصمانه، تهدیدآمیز و غیرهنجاری ترامپ به هیچ وجه قابل پذیرش نیست و در نقض کامل قوانین بین‌الملل قرار دارد.”

 

عراقچی با اشاره به تهدید ترامپ به حمله مراکز فرهنگی گفت، چنین تهدیدی یادآور هجوم قوم مغول و یا اقدامات گروه‌های تروریستی و جنایتکار در تخریب اماکن فرهنگی و تاریخی است که طبق قواعد و قوانین بین المللی مصداق بارز «جنایت جنگی» محسوب می‌شود.

 

عراقچی گفت: «جمهوری اسلامی ایران زیر بار هیچ تهدید یا ارعابی نخواهد رفت و قاطعانه آماده پاسخگویی به هر تهدید یا اقدام علیه امنیت و تمامیت ارضی خود است. تاریخ نشان داده است که ملت ایران هر تجاوزکننده‌ای را به شدت پشیمان خواهد کرد.»

 

او افزود: «بر اساس خواست دولت و ملت ایران، جمهوری اسلامی علاوه بر تمامی اقدامات سیاسی و حقوقی، حق مسلم خود در واکنش به ترور سردار شهید قاسم سلیمانی را در زمان و مکانی که خود صلاح خواهد دانست محفوظ می‌داند.»

 

سفیر سوئیس اعلام کرد مراتب را در اسرع وقت به مقامات دولت آمریکا منتقل خواهد کرد.

 

واکنش‌های دیگر

سخنان ترامپ احساسات ملی ایرانی ها را جریحه دار کرده است. فعالان رسانه‌ای نیز به تندی از اظهارات او انتقاد کرده اند. انتقادات در این باره حتی به مخالفان نظام و براندازان نیز رسیده است.

 

بخشی زیادی از اظهار نظرها حاوی این مطلب است که رجز خوانی ترامپ ناشی از “ترس” اوست.

 

عزت الله ضرغامی رییس پیشین سازمان صداوسیما در این باره توئیت کرده است: «توییت‌های دیوانه وار ترامپ، بیانگر اضطراب عمیق او از آینده است. این عذاب الهی که او را به هذیان آورده شروع مجازات سنگینی است که دنیای مقاومت برای او تدارک دیده است. هر چه بیشتر دست و پا بزند، بیشتر در باتلاق فرو می‌رود.»

 

عده‌ای دیگر معتقدند ترامپ به دنبال جنگ است. کاربری نوشته است: «درک اینکه اول ترامپ جنگ را با ایران کلید زد اصلا سخت نیست. از خروج از برجامش و تحریم‌های ظالمانه تا ترور سردار سلیمانی و امروز هم تهدید کذای میراث فرهنگی. امروز ماجرا فقط انتقام خون فرمانده نیست، ماجرا روشن کردن تکلیف یک جانور هار ولگرد هرجائیست که دست یک ملت را گاز گرفته و ول نمیکند.»

 

کاربران زیادی با توئیتی‌های ملی گرایانه به سخنان ترامپ پاسخ گفته اند. نوید برهان زهی از فعالان بلوچ نوشته است: «برای من بعنوان یک بلوچ اهل سنت ایرانی فرقی نمیکند آمریکا حرم امام رضا، حرم حضرت معصومه، تخت جمشید، شهر سوخته، کویر لوت، مسجد مکی و… را هدف قرار دهد جای جای این خاک برای من مقدس و ارزشمند است. بقول ما بلوچا وطن مئی ماتن، وطن مادر ماست و از این وطن (ایران) تا پای جان محافظت می‌کنیم.» این توئیت توسط کاربران دیگر بارها ریتوئیت شده است.

 

در این بین برخی از براندازان و حامیان اقدام آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی سوال کرده اند که درباره سخنان تازه ترامپ چه موضعی دارند. علی مجتهد‌زاده وکیل دادگستری در این باره گفته است: ” واقعا بنظرتان ترامپ با تهدید به حمله به مراکزی که از نظر فرهنگی ارزش بالایی دارند قصد تهدید حاکمیت را دارد؟! یعنی این موجود خطرناک و مجنون اولویت‌های حاکمیت را نمیداند؟! باید منتظر بود تا ببینیم نمک گیران ترامپ اینبار چگونه میخواهند برای توحش عریان مرادشان توجیه بیاورند.”

 

در این بین عده‌ای از مخالفان نظام به ویژه سلطنت طلبان به توجیه سخنان رییس جمهور آمریکا روی آوردند و تصور کردند که این گونه توجیه خریدار دارد. آن‌ها می‌گویند منظور ترامپ از اماکن فرهنگی در واقع “اماکن مذهبی” بوده است.

 

این گونه اظهار نظر‌ها با پاسخ‌های زیادی روبه رو شده است. کاربری در این باره نوشته است: «یه جوری تفسیر می‌کنید که منظورش از ۵۲ مکان فرهنگی، مکان‌های مذهبی بوده که آدم فکر می‌کنه شما تو تیم مشاوره این مردک هستید، ضمنا چه فرقی می‌کنه منظورش چی بوده هر جایی که هدف باشه بخشی از این مملکته میفهمید، شیراز و قم هم فرقی نداره.»

 

آرش حسن نیا خبرنگار سابق رادیو فردا نیز در این باره نوشته است: «آن‌ها که با هر نیتی مثلا قصد دارند تا حساب تخت جمشید، پاسارگاد و سایر اماکن تاریخی ایران باستان را از حرم امام رضا یا دیگر مساجد و اماکن مذهبی جدا کنند، از فرهنگ ذره‌ای بو و بهره نبرده‌اند. میراث فرهنگی ایرانیان همه اینهاست، همه اینها.»

 

فرزانه ابراهیم زاده کارشناس و پژوهشگر تاریخ در این باره نوشته است: «دوست عزیز این که مزه می‌پرونی منظور رییس جمهور آمریکا از مکان‌های فرهنگی مکان تاریخی نیست و بعد هم بهش پیشنهاد می‌دی برو حرم فلان جا و فلان امامزاده و حوزه علمیه و مزار فلانی رو بزن اگر بیمار روحی نباشی جنایتکاری هستی که تا حالا فرصت کاری را نداشتی.»

اما عبدالله گنجی مدیر مسئول روزنامه جوان نیز معتقد است: «وقتی ترامپ نابودی مراکز فرهنگی ایران را محور تهدید قرار می‌دهد یعنی چه؟ یعنی جنگ ما جنگ تمدنی و فراتر از جمهوری اسلامی است. آنچه او را آزار میدهد بی ریشه گی آمریکا مقابل تمدنی چند هزار ساله است. وقتی می‌گوید ملت تروریست مشکل را در شکوه اهواز، مشهد، قم، تهران وکرمان امروز و فردا می‌بیند.»

 

کاربران زیادی توئیت ترامپ را با رفتار داعش مقایسه کرده اند. کاربری نوشته است: «توییت جدید ترامپ میگه “اگر ایران اقدام تلافی جویانه کند، ۵۲ هدف را خواهیم زد، اهدافی مهم برای ایران و فرهنگ ایران”. کی فکر می‌کرد رئیس جمهور آمریکا با طالبان و داعش رقابت کنه؟»

 

داعش در سوریه به شهر باستانی پالمیرا حمله و آن را نابود کرد و طالبان در افغانستان به مجسمه‌های بودا آسیب زدند.

 

کاربران زیادی هم پس از توئیت‌های تهدید آمیز تازه ترامپ به دنبال شاهزاده می‌گردند و می‌پرسند الان او کجاست؟ کاربری نوشته است: “مدعی تاج و تخت چرا لال شد؟ نیست چرا شاهزاده رضا پهلوی؟! یا اصلا از اول نبود؟ چی شد! “

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید