هوشمند‌ترین کشورهای جهان در سال 2020

    کد خبر :744978

جدیدترین تلاش برای رده‌بندی کردن کشورهای جهان در این زمینه‌ به سال گذشته بازمی‌گردد که طی فهرست اعلام شده، ژاپن هوشمندترین کشور جهان لقب گرفته است.

به گزارش فوربس در این رده‌بندی سه فاکتور شامل شمار برندگان جایزه نوبل هر کشور (برای سنجش هوش تاریخی)، متوسط آی‌کیو (برای سنجش هوش نسل کنونی) و نمره کسب شده تحصیلی (برای سنجش هوش بالقوه نسل آینده ) برای محاسبه جایگاه هر کشور مورد محاسبه قرار گرفتند.

آمریکا در این لیست در رتبه چهارم قرار دارد. این جایگاه بی‌شک مدیون عملکرد خیره‌کننده دانشمندان این کشور در بردن ۳۶۸ جایزه نوبل است.

این در حالی است که در ریز جزییات، مردم آمریکا از حیث آی‌کیو در رده ۲۸ و از لحاظ نمرات تحصیلی در رده ۱۳ قرار دارند. امری که نشان می‌دهد ممکن است این کشور به لحاظ موقعیت آینده با دشواری‌هایی مواجه باشد.

در همین زمان اروپا با پنج کشور در ده کشور برتر مقام نخست‌ میان قاره‌ها را به خود اختصاص داده است. سوئد در جایگاه دوم، هلند در جایگاه پنجم، روسیه ششم، بلژیک هفتم و بریتانیا در رده هشتم این لیست قرار دارند.

هرچند کشورهای آسیایی در ده کشور اول حضور چشمگیری ندارند، با این حال داده‌های جداول نشان می‌دهد که نسل بعدی این کشورها در جایگاه مناسبی به سر می‌برند.

با وحود آنکه سنگاپور در رده‌بندی کلی در جایگاه ۲۵ فهرست قرار دارد، اما نگاهی به جزئیات نشان می‌دهد که در هر دو جدول بهره‌هوشی و دستاوردهای تحصیلی مقام نخست را در اختیار گرفته است. در واقع رتبه ۷۳ سنگاپور در زمینه برندگان جایزه نوبل باعث تنزل رتبه کلی این کشور شده است.

در لیست شمار برندگان نوبل بعد از آمریکا، بریتانیا با ۱۳۲ برنده نوبل، آلمان با ۱۰۷ و فرانسه با ۶۲ جایزه قرار دارند. در میان کشورهای آسیایی بیشترین برنده جایزه نوبل ژاپن است. بعد از ژاپن، هند با ۱۰ و چین با ۹ نوبل قرار گرفته‌اند.

در لیست نمرات تحصیلی نیز سنگاپور، کره جنوبی، هنگ‌کنگ، تایوان، ژاپن، روسیه، چین، ماکائو، قزاقستان و لیختن‌اشتاین در رده‌بندی ده کشور نخست جای گرفته‌اند.

به گزارش ایران جیب،از ده کشور برتر جهان در زمینه بهره‌هوشی، ۶ کشور آسیایی هستند. سنگاپور رتبه اول، چین دوم، هنگ‌کنگ سوم، کره‌جنوبی و تایوان مشترکا چهارم و ژاپن رتبه ششم را در این فهرست به خود اختصاص داده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید