همکاری مایکروسافت و بریجستون برای توسعه فناوری پایش تایر خودرو

    کد خبر :727329

شما هم نمی‌دانید لاستیک‌های موتورسیکلت یا خودرویتان چقدر ایمن هستند؟ مایکروسافت و بریجستون (Bridgestone) در حال کار روی فناوری جدید نظارت لحظه‌ای هستند که آسیب‌دیدگی تایرها را در هنگام وقوع تشخیص داده و همچنین بخشی از جاده که آسیب در آن اتفاق افتاده را مشخص می‌کند. گفته می‌شود که فناوری جدید در این مرحله فقط برای خودروها موجود است.

بیشتر رانندگان با فناوری سیستم کنترل فشار تایر (TPMS) آشنا هستند؛ سیستمی که کم بودن فشار هوای تایر را تشخیص داده و به راننده یا موتورسوار هشدار می‌دهد. سیستم‌های TPMS از یک حسگر فشار با منبع برق باتری یا حتی تجهیزات الکتریکی نرم‌افزاری بهره می‌برند و معمولاً دارای چراغی روی داشبورد هستند که هنگام افت فشار تایر به راننده هشدار می‌دهد. سیستم‌های TPMS در خودروهای جدید بسیار رایج هستند، زیرا طبق قانون در بسیاری از کشورها به‌عنوان استاندارد الزامی شده‌اند. این سیستم‌ها همچنین به‌طور فزاینده‌ای در موتورسیکلت‌های جدید و به‌ویژه دوچرخه‌های مسافرت‌محور و لوکس، رایج شده‌اند.

همکاری مایکروسافت و بریجستون با هدف توسعه فناوری‌هایی انجام شده است که بسیار پیشرفته‌تر از هشدار ساده کم بودن فشار باد تایر هستند. سیستم پایش لحظه‌ای آسیب‌دیدگی تایر (TDMS) به این منظور توسعه می‌یابد تا در هنگام حرکت خودرو، صدمه به تایر را تشخیص دهد. در گذشته این کار بدون توقف وسیله نقلیه و حتی در بیشتر موارد در آوردن تایر برای بازرسی بیشتر غیرممکن بود.

TDMS با تجزیه و تحلیل داده‌های حسگرهای موجود کنترل فشار تایر و اجرای آن ازطریق پلتفرم خودرو متصل مایکروسافت (MCVP) کار می‌کند. سیستم‌های MCVP در ابتدا برای ارتقای کاربردهای درون خودرویی (با کورتانا، اسکایپ و حتی آفیس 365 داخلی) و همچنین مدیریت نگه‌داری ناوگان و کارهای مشابه طراحی شده‌اند. بااین‌حال، مایکروسافت در حال شروع به استفاده از قابلیت‌های جمع‌آوری داده‌های آن است. MCVP نه‌تنها می‌تواند اطلاعات مربوط به حسگرهای فشار تایر را برای هشدار درباره آسیب‌دیدگی مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد، بلکه مایکروسافت از آن برای ثبت محل آسیب دیدن نیز استفاده می‌کند. اگر چاله یا دست‌انداز خطرناکی در بخشی از جاده وجود داشته باشد، رانندگان می‌توانند از اطلاعات MCVP برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی تایر بهره ببرند و ادارات حمل‌ونقل نیز می‌توانند از این اطلاعات برای رفع سریع مشکل و تعمیرات جاده استفاده كنند.

به گزارش زومیت،هم‌اکنون این فناوری فقط برای خودروهایی که از پلتفرم MCVP استفاده می‌کنند، موجود است و فعلا برای موتورسواران دردسترس قرار نمی‌گیرد. بااین‌حال هنوز هم به دو دلیل برای موتورسواران خبر خوبی است. اول اینکه ایمن بودن خودروها به‌معنای جاده‌های ایمن‌تر برای همه، از جمله موتورسواران و همچنین دوچرخه‌سواران خواهد بود. دوم اینکه اگرچه فناوری موتورسیکلت اجازه نظارت بر آسیب‌دیدگی تایرها را به‌صورت لحظه‌ای نمی‌دهد، انتظار می‌رود قطعه‌سازان و شرکت‌های خدمات پس از فروش موتورسیکلت بتوانند با روش مشابهی از آن در موتورسیکلت‌ها استفاده کنند. در حقیقت همان‌طور که قطعه‌سازان توانستند فناوری‌هایی مانند ترمز ضدقفل، سیستم کنترل کشش و سایر سیستم‌های ایمنی خودرو را وارد دنیای موتورسیکلت کنند، چنین امکانی برای فناوری TDMS نیز وجود دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید