همتی: درباره دلایل افزایش قیمت ارز بعداً توضیح خواهم داد؛ خبرهای مثبتی از منابع مسدودی دارم

    کد خبر :750317

عبدالناصر همتی در تازه‌ترین یادداشت اینستاگرامی خود به بیان توضیحات درباره افزایش شدید قیمت ارز و حواشی اخیر پرداخت و نوشت: در اوج فشار حداکثری و بعد از دو سال مقاومت بانک مرکزی درخط مقدم جنگ اقتصادی و درمقابل شدیدترین وبی سابقه ترین تحریمهای پولی وبانکی وعلیرغم محدودیت دسترسی به درآمد های ارزی کشور،بانک مرکزی با تمرکز بر تأمین کالاهای اساسی،دارو و مواد اولیه موردنیاز واحدهای تولیدی، نیازهای اساسی و ضروری کشور را با تمام سختی ها به خوبی وکفایت تامین کرده واجازه نیزنداده است که واضعان تحریم به هدف اصلی خودشان در دوسال گذشته ، که همانا فروپاشی اقتصاد کشور بود، برسند.

با افزایش نرخ ارز در چند هفته اخیر، که در مورد دلایل آن به موقع خود توضیح خواهم داد، هجمه های سازمان یافته وبعضاًبا هدفهای خاص،علیه بانک مرکزی آغاز شده است.

با وجود سختی ها و دشواری ها، کنترل نرخ ارز دغدغه مهم بانک مرکزی است،مردم عزیز مطمئن باشندبانک مرکزی بدون توجه به حواشی،به تلاش خود،برای ثبات سازی بیشتر در بازارها و انشاالله عبورمطمئن از آخرین مراحل فشار حداکثری، ادامه خواهد داد.

وی در بخش دیگری از این یادداشت نوشت: این روزها بعدازطرح مکانیزم ماشه،اخباری در موردقطع کامل ارتباط نظام مالی ایران مطرح میشود،فارغ ازقابلیت عملیاتی داشتن و میزان تأثیر عملی آن، متأسفانه تأثیر روانی آن دربازار ارز سایه افکنده است.درحالیکه درمقابل آن،خبرهای مثبتی از منابع مسدودی دارم.

ونیز،همانطور که قبلا ًگفتم روند عرضه و معاملات حواله های ارزی در بازار دوم،دربسترسامانه نیما ، بخصوص سه ماهه اخیر،بهتر ازقبل شده است.

به گزارش تسنیم، صادر کنندگان بالغ بر 8 میلیارد دلار از تعهدات ارزی 27 میلیارد دلاری ایفا نشده خود، مربوط به پروانه های صادراتی سالهای 1397 — 1398خود را، به تدریج به چرخه اقتصاد کشور آورده و مانده تعهدات آنهابه حدود19میلیار دلارکاهش یافته است. میانگین وزنی نرخ ارز در سامانه نیما نیز، با روند کاهشی به محدوده 23 هزار تومان به ازای هر دلار رسیده است،که البته تأثیرخود را بتدریج درنرخ های بازار نشان خواهد داد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید