هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به بحران بدهی در کشورهای فقیر

  • اقتصادی
  • چهارشنبه ۸ فروردین ۱۳۹۷ ۱۷:۴۷
    کد خبر :251648

گزارش جدید صندوق بین المللی پول نشان می دهد میزان بدهی دولت در برخی از کشورهای فقیر به مرحله خطرناکی رسیده است؛ کشورهایی که با وجود داشتن نیمی از جمعیت جهان، فقط چهار درصد از تولیدات دنیا را در اختیار دارند.

صندوق بین المللی پول در بخشی از گزارش خود با اذعان به اینکه عوامل ایجاد بدهی در کشورهای مختلف با یکدیگر متفاوت است، برخی از مهم ترین عوامل را شوک‌های خارجی نظیر سقوط بهای کالاهای خام در سال ۲۰۱۴، فجایع طبیعی، جنگ های داخلی و مخارج مصرفی بالا برشمرده است.

این صندوق با اشاره به این نکته که کسری بودجه در یک دهه اخیر در اکثر کشورهای با درآمد متوسط به چشم می‌خورد، اعلام کرده که ۷۰ درصد کشورهای با درآمد پایین کسری بودجه بزرگ‌تری در سال ۲۰۱۷ به نسبت سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ داشته اند. همچنین نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی در کشورهای با درآمد متوسط نیز از ۳۳ درصد در سال ۲۰۱۳ به ۴۷ درصد در سال ۲۰۱۷ رسیده است.

به گزارش ایسنا،هر چند که در حدود یک سوم از کشورهای با درآمد پایین چون بنگلادش، کنیا و ماداگاسکار نسبت افزایش بدهی با سرمایه‌گذاری های زیرساختی برابر است اما در سایر کشورها بیشتر وجوه قرض گرفته شده صرف نیازها و کالاهای مصرفی شده است.

طبق اعلام صندوق بین‌المللی پول، ‌ تعداد کشورهایی که در معرض بحران بدهی هستند به نسبت سال ۲۰۱۳ معادل ۴۰ درصد بیشتر شده است. همچنین کشورهایی چون چاد، موزامبیک و کنگو، همین حالا هم دچار بحران بدهی شده اند. برای کمک به نوسانات بدهی در کشورهای با درآمد پایین و متوسط، کشورهای قرض دهنده و نهادهای بین المللی باید با یکدیگر همکاری نزدیکی داشته باشند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید