هشدار سخنگوی دولت به اعضای برجام

    کد خبر :789703

سخنگوی دولت به اعضای برجام هشدار داد: اقدام خلاف انتظار ایران؛ آثاری مخرب بر فرایند‌های دیپلماتیک خواهد داشت و می‌تواند پنجره‌های فرصت را به سرعت ببندد.

آقای علی ربیعی در ادامه نشست خبری هفتگی با خبرنگاران که در راستای رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، افزود: در روز‌های گذشته اخباری درباره پاسخ ما به پیشنهاد سه کشور اروپایی برای برگزاری نشست ۱+۴ با مشارکت آمریکا به عنوان میهمان منتشر شد که در پاسخ به سوالات بطور دقیق‌تر به آن خواهم پرداخت در اینجا لازم می‌دانم که به اصول کلی دولت در سیاست خارجی و داخلی اشاره کنم.

به گزارش صدا و سیما؛ سخنگوی دولت تصریح کرد: دولت در هشت سال گذشته در سیاست داخلی ایجاد فضایی آرام و گسترش تسهیل گری برای کنش اجتماعی مردم و نیز در عرصه اقتصادی مقاوم کردن اقتصاد همزمان با تلاش برای رشد و توسعه داشته و نگاهی به گسترش زیرساخت‌ها و مقایسه آن با گذشته‌ها این مهم را نشان می‌دهد.

وی گفت: در بحث سیاست خارجی دولت براساس یک منطق تصمیماتی را تاکنون اتخاذ و دنبال کرده است. دولت در این هشت سال ایجاد زمینه برای تامین رفاه و آسایش مردم را با از میان بردن تحریم‌های ضد انسانی، تامین امنیت فیزیکی مردم در برابر خطر تروریسم و جنگ و همینطور تامین سلامت مردم در سال اخیر در برابر پاندمی ویروس کرونا دنبال کرده است.

آقای ربیعی اظهار کرد: همیشه اعتقاد داشته ایم که هدف بنیادین سیاست خارجی باید کمک به تامین این اهداف باشد. این اعتقاد در دولت بازتاب انتخاب مردم ما برای بهره مندی از یک زندگی امن، مرفه و سالم براساس آنچه که شایسته و سزاوار برخورداری از آن هستند بوده است.

دولت از نخستین روز‌های آغاز به کار به میدان رفع تحریم‌ها از راه مذاکرات چندجانبه قدم گذاشت

وی افزود: در طول این هشت سال اعتقاد داشتیم این مردم هستند که دولت‌های منتخب خود را با دستورالعمل‌هایی که با خرد جمعی از نیاز‌های عمومی جامعه استنباط کرده اند، به پیش می‌رانند و رسالت دولت چیزی جز پیگیری آن دستورالعمل برخاسته از صندوق‌های رای نیست. این همان معنای مقدس از جمهوریت است که هر کسی که با آرمان‌های انقلاب پیمان بسته باشد از آن عدول نمی‌کند.

سخنگوی دولت اظهار داشت: بر مبنای همین اعتقاد راسخ بود که دولت از نخستین روز‌های آغاز به کار خود در سال ۹۲ به میدان رفع تحریم‌ها از راه مذاکرات چندجانبه با ۱+۵ قدم گذاشت. ما نزدیک به دو سال بعد از آن تاریخ موفق به توافقی شدیم که ضمن پاسداشت همه دستاورد‌های صنعت صلح آمیز هسته‌ای به این بحران جعلی خاتمه می‌داد و حلقه امنیتی سازی ایران را که صدمات بیشماری به حیات ملی ایران و زندگی روزمره ایرانیان وارد کرده بود، با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد در هم شکست و آینده مبهم را که کشورمان با وارد شدن به فصل هفتم منشور ملل متحد انتظار آن را می‌کشید به آینده روشن تبدیل کرد.

اقدامات رژیم ترامپ نتیجه‌ای جز انزوای بین المللی آمریکا نداشت

آقای ربیعی تاکید کرد: رژیم ترامپ با فریب خوردن از کسانی که از اولین روز‌های انعقاد برجام رخداد پیش آمده را بر باد دهنده آرزو‌های پلیدشان برای مردم ایران می‌دیدند، راهی شیطانی را انتخاب کرد که در نهایت به نتیجه‌ای جز انزوای بین المللی آمریکا در نهاد‌ها و سازمان‌هایی که روزگاری خود موسس آن‌ها بود، نرسید. هرچند رفتار‌های غیرمتعارف و غیرعقلانی و ظالمانه ترامپ هزینه‌های سنگینی به اقتصاد مردم ما تحمیل کرد، اما کوچکترین موفقیتی در شکستن کمر استقلال و استقامت ملی ما که از اراده برای تعیین حق سرنوشت یک تمدن کهن برمی خیزد، نداشت.

وی در ادامه گفت: امروز که به اقرار مقامات دولت جدید آمریکا و همه ناظران جهان، سیاست فشار حداکثری شکست خورده، برای آمریکا راهی جز بازگشت به برجام باقی نمانده است. ما در طول این سال‌ها به عهد خود پایبند ماندیم و اکنون نوبت آمریکاست که شعار خود در بازگشت به جهان را با کنار گذاشتن غیرانسانی‌ترین تحریم‌هایی که جهان به خاطر می‌آورد، اثبات کند.

هیچ راهی جز دیپلماسی برای حل اختلاف وجود ندارد

سخنگوی دولت در ادامه این نشست خبری تصریح کرد: ما هم مانند بسیاری از ملت‌های دیگر باور داریم که هیچ راهی جز دیپلماسی برای حل اختلاف جاری نیست، اما دیپلماسی نمی‌تواند بدون حسن نیت و نشان دادن صداقت آغاز شود.

هرگز زیر بار خریدن زمان برای دولت آمریکا و به تعویق انداختن لغو تحریم‌ها نمی‌رویم

آقای ربیعی تاکید کرد: دولت آمریکا تا امروز از برداشتن کوتاه‌ترین گامی که نشانگر تلاش برای اعتمادسازی باشد خودداری کرده است. دولت و مذاکره کنندگان ما به عنوان وکلای مردم در احقاق حق ضایع شده ملت ما در تعقیب دیپلماسی چه از راه سازوکار‌های چندجانبه و چه از راه مجامع بین المللی کوتاه نخواهند آمد، اما هرگز تن به بازی بی پایانی نخواهند داد که هدف از آن خریدن زمان برای دولت آمریکا و به تعویق انداختن لغو تحریم‌هایی باشد که نه تنها با متن قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، روح قوانین بین المللی و نص برجام مغایرت دارد، بلکه رنج را بر مردم ما تمدید می‌کند. ما آماده ایم که هر پیشنهاد عادلانه و صادقانه‌ای را برای حل این اختلاف بشنویم، اما بیش از آن منتظریم که اقداماتی را در عمل ببینیم که می‌توانند به تدریج اعتماد از دست رفته را بازسازی کنند.

وی افزود: هفته گذشته در توافق با آژانس بین المللی انرژی هسته ای، قانون مصوب مجلس را به نحوی اجرا کردیم که ضمن احترام به قانون، به جامعه بین المللی اطمینان بدهیم که برنامه‌های هسته‌ای ما همچنان ذیل نظارت‌های مشروع بین المللی و در مسیر صلح آمیز باقی خواهد ماند. این توافق حامل پیامی روشن دال بر حسن نیت ما در فرصت دادن به دیپلماسی بود.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید