هشدار رئیس ناسا درباره زمین‌خواری چین در ماه

    کد خبر :964439
رئیس ناسا زمین‌خواری چین ماه

بیل نلسون، رئیس ناسا هشدار داد که آمریکا در حال حاضر در رقابت فضایی با چین است و گفت که آمریکا باید با افزایش حضور چین در فضا مقابله کند. مدیر ناسا همچنین هشدار داد که چین در نهایت می‌تواند ادعا کند که «مالک» مناطق غنی از منابع در ماه است. او افزود که رقابت بين آمريکا و چين دارد شدت می‌گیرد و دو سال آينده می‌تواند تعیین‌ کند که کدام کشور دست بالا را در آینده فضا خواهد داشت.

بیل نلسون به پولیتیکو گفت: «واقعیت این است که ما در یک مسابقه فضایی قرار داریم.» او افزود: «بهتر است مراقب این باشیم که آن‌ها به اسم تحقیقات علمی، منطقه‌ای را روی ماه متعلق به خود اعلام نکنند.» بیل نلسون گفت که چینی‌ها به احتمال زیاد می‌توانند بگویند، «ورود به منطقه ما ممنوع است. ما اینجا هستیم، این قلمرو ما است». نلسون با اشاره به تجاوز چین به حریم دریایی کشورهای همسایه‌اش و نظامی‌سازی جزایر دریای چین جنوبی، این رویکرد پکن را نمونه مستند جاه‌طلبی ارضی چین دانست. مدیر ناسا گفت: «اگر به قصد چین شک دارید، به کاری نگاه کنید که با جزایر اسپراتلی انجام داد.»

به گزارش روزنامه گاردین، سال گذشته برنامه فضایی چین یک ایستگاه فضایی در مدار زمین قرار داد. مرحله سوم این برنامه با هدف ایجاد یک ایستگاه تحقیقاتی خودگردان در نزدیکی قطب جنوبی ماه تا سال ۲۰۲۵، برنامه‌ریزی شده است.

دسامبر ۲۰۲۲، دولت چین طرحی برای فرود یک فضاپیمای حامل فضانورد بر ماه، حمل‌و‌‌‌نقل فضایی و ایجاد زیرساخت و حکمرانی فضایی ارائه داد. چین هدف خود را فرود فضانوردان چینی بر روی ماه تا پایان این دهه، اعلام کرده است. ناسا نیز به تازگی ماموریت ۲۶ روزه «آرتمیس یک» را که برای تصویربرداری از سطح ماه فرستاده شده بود، به پایان رساند. ماموریت‌های آینده ناسا با هدف فعالیت بیشتر بر روی ماه طراحی شده‌اند. آمریکا همچنین بر مریخ متمرکز است.

مقام‌های ارشد ارتش آمریکا نیز درباره اقدامات احتمالی چین برای نظامی‌سازی فضا هشدار می‌دهند و آن را خطری امنیتی به شمار می‌آورند. ژنرال نینا آرماگنو، از نیروی فضایی آمریکا، در سفر به استرالیا گفت: « کاملا ممکن است که آن‌ها بتوانند به ما برسند و از ما جلو بزنند.» او افزود: «پیشرفت آن‌ها به طرز خیره کننده‌ای سریع بوده است.»

با این حال، پکن برخی تفسيرهای آمريکا را از انگيزه‌های فضايی چين رد کرده است. لیو پنگیو، سخنگوی سفارت چین در واشنگتن، به پولیتیکو گفت: «فضا جای کشتی ‌گرفتن نیست.» او همچنین گفت که «چین همیشه طرفدار استفاده مسالمت‌آمیز از فضا، و مخالف نظامی‌سازی و مسابقه تسلیحاتی در فضا است و فعالانه برای ساختن جامعه‌ای با آینده‌ مشترک برای بشر، در حوزه فضایی کار می‌کند.»

ایندیپندنت

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید