اردوغان: ای یونان! به تاریخ نگاه کن، اگر ادامه بدهی، هزینه زیادی می‌پردازی

    کد خبر :937462
تهدید یونان- اردوغان

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز شنبه، ۳ سپتامبر هشدار داد که یونان در صورت ادامه نقض حریم هوایی ترکیه و «ایجاد مزاحمت» برای هواپیماهای این کشور بر فراز دریای اژه، «بهای زیادی» خواهد پرداخت.

آنکارا یکشنبه گذشته اعلام کرد که هواپیماهای ترکیه در این منطقه مورد هدف سامانه پدافند هوایی اس-۳۰۰ یونان قرار گرفته‌اند و این اقدام خصمانه را محکوم کرد.

رئیس جمهوری ترکیه در نشستی در منطقه دریای سیاه گفت: «ای یونان! به تاریخ نگاه کن. اگر ادامه بدهی، هزینه زیادی می‌پردازی.وی افزود: «حرفی برای یونانی‌ها داریم: ازمیر را فراموش نکنید.»

ازمیر شهری در سواحل دریای اژه است که یونانی‌ها آن را اسمیرنا می‌نامند. ازمیر در اواخر جنگ جهانی اول از سوی یونان اشغال شد و ترکیه هرگز آن را به‌عنوان بخشی از یونان به رسمیت نشناخت. ترک‌ها در سال ۱۹۲۲ این شهر را از یونانی‌ها پس گرفتند.

اردوغان افزود: «سلطه شما در جزایر [دریای اژه نزدیک به ترکیه] به هیچ وجه ما را مقید به چیزی نمی‌کند. وقتی زمانش برسد ما هر کاری را که لازم باشد انجام می‌دهیم.»

آتن هواپیماهای ترکیه را به پرواز بر فراز جزایر یونانی نزدیک به مرز ترکیه متهم می‌کند و اختلاف بین دو همسایه منجر به گشت‌زنی‌های مکرر شده است.آنکارا نیز حضور نیروهای یونان در این جزایر را برخلاف معاهدات صلح امضا شده پس از جنگ جهانی اول و دوم می‌داند و آن را محکوم می‌کند.

به نوشته یورونیوز؛ مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در ماه ژوئن گفت که اگر آتن به اعزام نیرو به جزایر ادامه دهد آنکارا حاکمیت یونان را به چالش خواهد کشید.آقای اردوغان پس از متهم کردن کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست وزیر یونان به رهبری کارزاری علیه فروش تسلیحات آمریکایی به ترکیه، گفت‌وگوها با این کشور را قطع کرد.

واشنگتن در سال ۲۰۱۹ آنکارا را به‌دلیل خرید سامانه موشکی دفاع هوایی اس-۴۰۰ روسیه تحریم کرد.این خرید باعث شد تا ایالات متحده، ترکیه را از برنامه فروش هواپیماهای جنگنده اف-۳۵ که آنکارا مشتری اصلی آن بود حذف کند.

منابع وزارت دفاع ترکیه می‌گویند که یونان نیز سامانه دفاع هوایی روسیه را خریداری کرده است. آن‌ها کشورهای غربی را به داشتن خط مشی دوسویه متهم می‌کنند.

آتن نیز خواهان تجهیزات نظامی آمریکایی به‌منظور تقویت نیروی هوایی خود است و درخواست رسمی خرید اف-۳۵ آمریکا را در ماه ژوئن گذشته ارائه کرده است.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. م ر گفت:

    ای اردوغان به تاریخ نگاه کن ۸۰۰ سال پیش ترکیه و عثمانی وجود نداشت و ترکیه کنونی حدود یک قرن است که به وجود آمده است.همین.

دیدگاهتان را بنویسید