هر بیمار کرونایی چقدر هزینه برای بیمارستان دارد؟

    کد خبر :731407

«حسین کرمانپور» با اشاره به اینکه ویروس کرونا حتی منجر به افزایش هزینه درمان برای بیمارانی غیرکرونایی هم شده است، گفت: هر بیماری که وارد بیمارستان می‌شود، بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان در بحث مقابله با کرونا هزینه ایجاد می‌کند که در واقع این جزو هزینه‌های سربار برای بیمارستان محسوب می‌شود که باید پرداخت شود.
رییس اورژانس بیمارستان سینا ضمن اشاره به افزایش هزینه‌های درمان کرونا برای بیمارستان و بیمار گفت: سیستم بهداشت و درمان در بخش خصوصی و دولتی موظف است در پذیرش بیماران پروتکل‌های حفاظتی و شخصی را رعایت کند، به طور مثال اگر یک بیمار کلیوی به بیمارستان مراجعه کند، طبق چارچوب باید هزینه‌ای را برای بیماری خود پرداخت کند، اما بعد از شیوع کرونا در کنار آن هزینه باید پروتکل‌های بهداشتی هم در بیمارستان رعایت شود که این هزینه‌ای اضافه‌تر از قبل برای بیمار ایجاد می‌کند.

کرمانپور ادامه داد: در واقع فرد چه بیمار کرونایی باشد و چه درگیر بیماری دیگری باشد، باید این پروتکل‌ها در بیمارستان رعایت شود و در حقیقت این‌ها مبالغی است که قبلا در هزینه‌ها جایی نداشته است مثل هزینه‌های مواد شوینده در خانه‌ها که در گذشته میزان کمتری از این مواد استفاده می‌شد و بنابراین هزینه کمتری برای آن می‌پرداختیم. این مسائل برای هر خانواده هزینه دارد، اما برای بهداشت و درمان کشور ده برابر این هزینه خواهد داشت، هزینه پروتکل‌هایی که در بیمارستان اجرا می‌شود، حداقل بین ۴۰۰ هزار تومان و حداکثر بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان برای هر بیمار است.

کرمانپور درباره هزینه‌های درمان بیمار کرونایی بیان کرد: اگر بیمار با شک بر اینکه کووید دارد به بیمارستان مراجعه کند، تست اول برای بیمار با هزینه‌ی ۵۸۰ هزار تومان برای بیمار شروع می‌شود که البته این فقط تست پی سی آر است، بعد از این که بیمار بستری شد باید به صورت مدام خونش کنترل شود و با هر سرفه‌ای که می‌کند به دلیل خطر مشکلات ریوی در این بیماری باید از او تست گرفته شود.

او تصریح کرد: بیمار تا وقتی که بستری است باید سیستم کلیوی او بررسی شود حتی اگر مسن باشد و مشکل قلبی داشته باشد، باید قلبش هم مورد کنترل قرار گیرد که همه این‌ها هزینه خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه تحریم‌ها هزینه‌ی تجهیزات پزشکی را افزایش داده و با مشکل واردات نیز مواجه شده‌ایم، گفت: موضوع دیگر، انتقالات بین کشوری در زمان کرونا است که با محدودیت مواجه شده است و به علت همین مسئله با کاهش دسترسی به دارو مواجه شدیم.

کرمانپور ادامه داد: من نمی‌دانم دقیقا هزینه درمان بیمار کرونایی در بیمارستان چقدر می‌شود، اما می‌دانم که عدد قابل توجهی خواهد شد. این موضوع به سطح گرفتاری بیمار بستگی دارد، یعنی اگر در آی سی یو بستری شود، امکان دارد برای بیمار هزینه گزافی در یک بیمارستان متوسط خصوصی هم داشته باشد. خیلی وقت‌ها افراد این هزینه را می‌کنند، اما بیماران‌ها فوت می‌شود، به طور مثال بعد از بیست روز الی یک ماه فرد بعد از تلاش‌های مختلفی که روی آن انجام می‌شود، نتیجه‌ای نخواهد دید، یعنی از آن طرف هزینه صرف شده و از طرف دیگر هم بهبودی حاصل نشده است.

رییس اوژرانس بیمارستان سینا تصریح کرد: در گذشته همراه بیمار هیچ هزینه‌ای به جز ناهار و یا شام نداشت، اما حالا که باید از ماسک، دستکش‌های ضدعفونی کننده و وسایل مورد نیاز برای رعایت مسائل بهداشتی استفاده کند، هزینه‌های جدایی را در بر خواهد داشت.

کرمانپور بیان کرد: استفاده از محلول‌های ضدعفونی کننده در سالن‌های بیمارستان که قبلا در یک هفته ۲ عدد از آن‌ها استفاده می‌شد، الان روزی ۲ تا ۴ عدد از آن‌ها استفاده می‌شود. جمع همین در ۳۶ بخش بیمارستان سینا ۱۸ میلیون تومان روزانه هزینه خواهد داشت.

کرمانپور گفت: به دلیل محدود بودن تعداد کیت در کشور، به درخواست بیمار در بیمارستان‌های دولتی از افراد کیت گرفته نمی‌شود، تا جایی که می‌دانم اگر فرد دستور پزشک را داشته باشد در بخش دولتی و بدون بیمه ۲۵۰ هزار تومان و با بیمه ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان باید بپردازد. حالا اگر فرد در بیرون از بیمارستان دولتی بخواهد تست کرونا انجام دهد، هزینه آن طبق چیزی که مصوب شده حدود ۶۰۰ هزار تومان می‌شود.

وی ادامه داد: به محض این که بیمار از وضعیت طبیعی و نرمال به سمت آی سی یو یا بخش مراقبت‌های ویژه کشیده شود، هزینه‌ها بسیار تغییر خواهد کرد، چون امکاناتی که در بخش مراقبت‌های ویژه وجود دارد، بیشتر از امکانات بخش معمولی است از گرانی دارو‌هایی که به بیمار داده می‌شود تا تعداد بیشتر پرستار‌هایی که در حضور دارند، همه بر افزایش هزینه‌ها اثر دارد.

به گزارش ایلنا، کرمانپور در پایان در مورد اینکه آیا تا به حال بیماری بوده که به دلیل مشکلات مالی امکان بستری شدن در بیمارستان را نداشته باشد؟ گفت: در بخش دولتی مادامی که بیمار داشته باشد، وظیفه دارند پذیرای بیماران باشند و اگر بیماری را نپذیرند، حق شکایت کردن از طرف بیمار وجود دارد و معمولا بیمارستان‌ها بابت پول کسی را رد نمی‌کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید