نیویورک‌تایمز: آیا انفجار روسیه ناشی از برنامه جدید تسلیحاتی این کشور بود؟

    کد خبر :589974

یک روزنامه آمریکایی ضمن گمانه‌زنی در خصوص انفجار هفته گذشته در شمال غربی روسیه، مدعی شد که مقامات اطلاعاتی آمریکایی انفجار مزبور را مربوط به نمونه اولیه نوعی موشک کروز جدید قلمداد می‌کنند.

مقامات اطلاعاتی آمریکا در صدد آن هستند که بفهند چه چیز منجر به انفجار مرموز پنج‌شنبه گذشته (17 مرداد) در شمال روسیه شده است؟ در این انفجار هفت نفر جان خود را از دست دادند.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی به قلم «دیوید سنگر» و «اندروو کرامر» نوشت که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا گمان دارند که انفجار رخ داده در نزدیکی سایت آزمایش موشکی «ننوکسا» که پس از آن میزان تشعشات رادیواکتیو افزایش قابل توجهی داشت، ناشی از روند آزمایش یک سلاح جدید توسط روسیه است.

بر اساس گزارش این روزنامه آمریکایی، مقامات اطلاعاتی آمریکا گمان دارند که انفجار مزبور مربوط به نمونه اولیه نوعی سلاح است که در ناتو از آن به‌عنوان SSC-X-9 Skyfall یاد می‌شود. این سلاح نوعی موشک کروز است که «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه می‌گوید می‌تواند به هرنقطه از جهان برسد چرا که بخشی از سوخت آن توسط یک «رآکتور هسته‌ای کوچک» تامین می‌شود.

به گزارش فارس،این رآکتور هسته‌ای کوچک می‌تواند محدودیت‌های بُرد ناشی از کمبود سوخت موشک را برطرف کند. روس‌ها می‌گویند این موشک جدید می‌تواند سامانه‌های پدافندی آمریکایی را پشت سر گذارد. در گزارش‌های پنتاگون از این نوع جدید موشک کروز به‌عنوان تهدیدی تازه از جانب مسکو یاد شده است.

نیویورک‌تایمز ادعا کرده است که آزمایش‌های اولیه این موشک در روسیه با شکست مواجه شده است. جدا از تلفات ناشی از انفجار هفته گذشته، مقامات اطلاعاتی آمریکا اکنون این سوال را مطرح می‌کنند که آیا رویای بزرگ پوتین در این انفجار مرموز از بین رفته و یا این تنها یک عقبگرد در مسیر تلاش روسیه برای ساخت کلاس جدید موشک‌هایی بوده که ایالات متحده قادر به رهگیری آنها نیست.

به نوشته این روزنامه آمریکایی در دهه‌های 1950 و 1960 میلادی آمریکا نیز تلاش کرده بود از این تکنولوژی استفاده کند اما موفق نشده بود.

گمانه‌زنی جدید در خصوص برنامه تسلیحاتی مسکو در حالی در روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز مطرح شده که با خروج آمریکا و روسیه از پیمان منع موشک‌های میان‌برد هسته‌ای، پیش‌بینی می‌شود رقابت تسلیحاتی بین دو کشور وارد مرحله‌ای جدید شود. بسیاری کشورها، از جمله کشورهای اروپایی از شکل‌گیری یک رقابت تسلیحاتی جدید بین واشنگتن و مسکو ابراز نگرانی کرده‌اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید