بازتاب ایران؛

نیوزویک: صحبت های مدیرکل آژانس هسته ای واکنش ایران را در پی داشت/ اسپوتنیک: آیا چین، روسیه، ترکیه و ایران یک ارز بین المللی ایجاد می کنند؟/ اوراسیاریویو: پیام نوروزی رهبر ایران چه معنایی دارد؟/ اورشلیم پست: بایدن برای متوقف کردن ایران باید در جبهه های مختلف حضور یابد

    کد خبر :795654

«بازتاب» سعادت شریفی پور – رسانه‌های معتبر خارجی در ساعات گذشته از تحولات و رویدادهای مرتبط با ایران غافل نبوده و مطالب قابل‌تأملی را پیرامون مسائل مرتبط با ایران به رشته تحریر درآوردند مثل هفته نامه نیوزویک، خبرگزاری اسپوتنیک، اندیشکده اوراسیاریویو، روزنامه اورشلیم پست با تأکید بر موضوعاتی چون صحبت های گروسی درباره سایت های هسته ای واکنش ایران را در پی داشت، آیا چین، روسیه، ترکیه و ایران یک ارز بین المللی جدید ایجاد می کنند؟ پیام نوروزی رهبر ایران چه معنایی دارد؟ بایدن برای متوقف کردن ایران باید در جبهه های مختلف با آن مقابله کند، نوشتند.

در ادامه به‌اختصار به اهم مطالبی که در 24 ساعت گذشته در مورد ایران در رسانه‌های معتبر خارجی منتشرشده است، اشاره می‌کنیم.

نیوزویک: صحبت های مدیرکل آژانس هسته ای واکنش ایران را در پی داشت 

رابطه ایران و آژانس بین المللی انرژی هسته ای تحت تاثیر رابطه ایران و آمریکا و آینده برجام قرار گرفته است. اعلام نظرهای آژانس واکنش های دو طرف را در پی دارد.

هفته نامه نیوزویک در این باره نوشت: ایران از مصاحبه اخیر رافائل گروسی مدیرکل آژانس انرژی هسته ای بین المللی با نیوزویک شکایت کرده است و اظهارات رئیس آژانس را غیرسازنده خوانده و از وی خواسته است تا تمرکز خود را بر مسئله برجام گذارد.

در ادامه به صحبت های کاظم غریب آبادی، نماینده ایران در آژانس انرژی هسته ای و دیگر نهادهای بین المللی مستقر در وین اشاره شده است که مداخله گروسی را خطرناک توصیف کرده است که باعث تضعیف کار آژانس و خارج شدن برجام از کانون توجه می شود.

در این مطلب به روند برنامه هسته ای ایران پرداخته شده است از شروع برجام تا خروج ترامپ از برجام و همچنین حضور بایدن در کاخ سفید و آغاز دور جدیدی از تعاملات ایران، آژانس و ایالات متحده که دارای پیچیدگی های زیادی است.

اسپوتنیک: آیا چین، روسیه، ترکیه و ایران یک ارز بین المللی ایجاد می کنند؟

موضوع کاهش وابستگی به دلار برای کشورهای مختلف مطرح است، راهکارهای مختلفی برای رسیدن به استقلال از دلار انجام شده است. استفاده از ارزهای محلی و ایجاد واحد پولی مشترک از جمله این راهکارها است.

خبرگزاری اسپوتنیک به این مسئله پرداخته است و نوشت: از آنجا که واشنگتن فشار تحریم ها را بر رقبای ژئوپلیتیکی خود افزایش می دهد و از دلار به عنوان ابزاری برای پیشبرد برنامه های سیاسی خود استفاده می کند. چین، روسیه، ترکیه و ایران ممکن است نیاز به تهیه یک ارز بین المللی جدید داشته باشند.

در ادامه این مطلب به توافق نامه های دوجانبه ای که بین کشورهای مذکور برای استفاده از ارزهای جایگزین دلار شده است اشاره می شود.

در پایان این خبرگزاری به اقداماتی که در سطح جهانی برای کاهش هژمونی دلار صورت گرفته است پرداخته است و طرح کمربند و راه را نیز به عنوان یک بازوی مناسب برای چین در این راستا ارزیابی می کند.

اوراسیاریویو: پیام نوروزی رهبر ایران چه معنایی دارد؟

می توان گفت رسانه های مختلف در سطح جهان پذیرفته اند که فرمایشات نوروزی رهبری در ابتدای هر سال خط مشی کلی ایران در سال پیش رو را ترسیم می کند.

در همین رابطه اندیشکده اوراسیاریویو نوشت: در اولین روز سال جدید رهبر ایران سخنرانی نوروزی انجام داد که محورهای اصلی آن عصبانیت مردمی، تحریم ها، انتخابات ریاست جمهوری، رئیس جمهور آینده و اینترنت بود.

این اندیشکده در پایان مدعی است که انتخابات آتی قدرت رهبری را افزایش می دهد و رئیس جمهور آینده را عاملی برای بدتر شدن اقتصاد و فساد اداری در ایران ارزیابی می کند.

اورشلیم پست: بایدن برای متوقف کردن ایران باید در جبهه های مختلف حضور یابد

پیوند دادن برنامه هسته ای ایران با مسائل مختلفی مانند پرونده های منطقه ای دارای سابقه طولانی است که از زمان توافق هسته ای در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما مطرح بوده است.

از جمله رسانه هایی که به این مسئله پرداخته است روزنامه اورشلیم پست است که در این باره نوشت: رئیس جمهور بایدن در کنار تلاش هایی که برای جلوگیری از ساخت سلاح هسته ای توسط ایران انجام می دهد. لازم است به پرونده های منطقه ای نیز توجه داشته باشد.

در ادامه این مطلب ایران، حزب الله و حماس به عنوان سه تهدید برای امنیت اسرائیل مطرح شده است که از بایدن خواسته شده است برای مقابله با آن ها تلاش کند.

در پایان این روزنامه برای جلوگیری از تکرار اشتباهات توسط مقامات آمریکا توصیه می کند از اسرائیل و متحدان آن در منطقه استفاده شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید