جدیدترین اخبار
7 مرداد 1399 ساعت 14:03 اقتصادی کد خبر :734480

نیاز 400 میلیون دلاری ترخیص قطعات خودرو از گمرک

دبیر انجمن قطعه‌سازان با بیان اینکه ارز مورد نیاز برای ترخیص قطعات خودرو از گمرک حدود 400 میلیون دلار برآورد می شود، گفت: ایمیدرو به قطعه سازان پیشنهاد کرده که صادرات مواد معدنی انجام دهند اما ما با این موضوع مخالف هستیم.

مازیار بیگلو در گفت ‌و گو با فارس در مورد بحث‌های مطرح شده مبنی بر اختصاص ارز نیمایی بابت ترخیص قطعات خودرو از گمرک با بیان اینکه قرار بود ترخیص قطعات بدون انتقال ارز صورت گیرد، اظهار داشت: بنا بود ترخیص قطعات موجود در گمرک بدون انتقال ارز برای محموله هایی که ثبت انبار آنها قبل از 20 تیر امسال باشد، صورت گیرد که هنوز عملی نشده است.

وی ادامه داد: اطلاعات لازم در این مورد را از قطعه‌سازان دریافت کرده‌اند ولی فعلاً اقدامی برای ترخیص قطعات از گمرک از این محل صورت نگرفته است.

دبیر انجمن قطعه‌سازان با اشاره به جلسه قطعه‌سازان با مدیران سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی، گفت: در یکی از این جلسات، ایمیدرو موافقت کرده که از محل صادرات مواد معدنی به خودروسازان ارز تخصیص دهد. ظاهراً قرار است این تخصیص از محل ارز نیما صورت گیرد ولی این مسئله نیز در حد وعده باقی مانده و عملیاتی نشده است.

وی گفت: ‌از این وعده‌ها زیاد شنیده‌ایم ولی شاید 10 درصد آن هم محقق نشده باشد.

بیگلو در مورد برآورد صورت گرفته از ارز مورد نیاز برای ترخیص قطعات خودرو از گمرک نیز گفت:‌ طبق برآورد ما 370 تا 400 میلیون دلار برای این منظور لازم است که البته این میزان ارز از ابتدای سال تا 20 تیرماه برآورد شده است وگرنه ماهانه حدود 150 میلیون دلار ارز برای واردات قطعات نیاز داریم.

وی ادامه داد: در جلسه قطعه‌سازان با مدیران سازمان توسعه معادن، مسئولان این سازمان پیشنهاد کردند که قطعه‌سازان صادرات محصولات معدنی از جمله مس، فولاد، آلومینیوم و سیمان را انجام دهند و از ارز حاصل از آن برای واردات قطعات استفاده کنند که ما با این موضوع مخالف هستیم.

دبیر انجمن قطعه‌سازان توضیح داد: این اقدام مشکل حقوقی به همراه دارد و مشمول قانون پولشویی می‌شود. در عین حال، قابل قبول نیست که قطعه‌سازان به دنبال فروش مواد معدنی باشند.

وی افزود: ایمیدرو و سایر شرکت‌های صادرکننده مواد معدنی با سابقه بالا و اشراف بر بازارهای صادراتی، باید خودشان این کار را انجام دهند. در عین حال انجام صادرات مواد معدنی توسط قطعه‌سازان باعث آسیب‌دیدن بازارهای صادراتی این محصولات خواهد شد.

بیگلو تصریح کرد: ممکن است خودروسازان بتوانند با استفاده از دفاتری که در خارج از کشور دارند این کار را انجام دهند و ارز مورد نیازشان را تأمین کنند ولی ما با صادرات مواد معدنی توسط قطعه‌سازان مخالف هستیم و این کار اشتباه خواهد بود.

Ad
Ad

روی خط خبر

  • چالش کرونایی شرکت عرضه‌کننده آجیل
  • مقاومت فورد در برابر کرونا
  • گلایه مکانیک‌ها از تغییرات طراحی خودروهای داخلی
  • طرح مجلس برای ساماندهی صنعت و بازار خودرو
  • 2 موج سیگنال‌دهی به بازار ارز
  • جدول عملکرد و بازده صنایع بورس تهران / سود ۳۰۰ درصدی تنها در ۹۲روز
  • نگرانی تهران از برنامه مخفی هسته‌ای عربستان
  • فهرست املاک بنیاد پهلوی در ایران و خارج کشور
  • ماجرای ادعای توزیع سهام عدالت بین ۲۰ میلیون ثروتمند
  • ایران از اقدام اخیر دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس انتقادکرد
  • شدت تخریب انفجار بیروت را با پهپاد ببینید/ فیلم
  • مجلس سهام عدالت جدید را تصویب کند اجرا می‌کنیم
  • قرائت فرانسه از جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی مطابق گزارش ما بود
  • کاهش 2 هزار تومانی قیمت دلار در بازار آزاد
  • زمان واریز و برداشت یارانه نقدی مرداد 99
  • جزئیات پذیره نویسی در صندوق دارا دوم اعلام شد
  • پرش ۴۵ هزار واحدی شاخص کل /چه نمادهایی سرخ‌پوش بودند؟
  • تهران ۵ درجه گرمتر می‌شود
  • هما مجوز پرواز آلمان را گرفت
  • زلزله ۵.۱ ریشتری گیلانغرب را لرزاند
  • دستورالعمل مراسم عزاداری محرم ابلاغ شد
  • چه بیمارانی بیشتر در معرض کرونا هستند؟ /اینفوگرافیک
  • درخواست وزارت ارتباطات برای رفع فیلتر توییتر
  • مراجعه به دفترخانه برای نقل و انتقال خودرو اختیاری است
  • طرح جدید نمایندگان برای تغییر سهمیه‌بندی بنزین
  • ارزان‌ترین گوشی‌های سامسونگ کدام است؟
  • قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز ۹۹/۰۵/۱۹
  • اظهارات مهم وزیر آمورش و پرورش درباره زمان بازگشایی مدارس، رتبه بندی و حقوق معلمان
  • دلیل گرانی مرغ چیست؟
  • مولاوردی به ادعای میلیاردی فتاح واکنش نشان داد
  • Ad