نگرانی عربستان از شکست انتخاباتی نتانیاهو/ انتخابات اسرائیل و ائتلافی ضد ایرانی که در آستانه شکست است

    کد خبر :790336

در حالی که نظرسنجی‌های اخیر در اسرائیل نشان از تضعیف موقعیت نتانیاهو در برابر یائیر لاپید دارد، منابع خبری از نگرانی عربستان از شکست لیکود در انتخابات آتی کنست خبر می‌دهند. ریاض بر این باور است که پیروزی لاپید، به معنی شکست ائتلاف منطقه‌ای علیه ایران است.

«بازتاب»؛ آرش صفار– در حالی که کمتر از 20 روز تا برگزاری انتخابات کنست باقی مانده است، نتایج آخرین نظرسنجی انتخاباتی شبکه «کان 11» اسرائیل نشان می‌دهد که جریان‌های مخالف نتانیاهو، حتی بدون مشارکت حزب «یمیناه» به رهبری «نفتالی بنت» قادر به کسب 61 کرسی پارلمان اسرائیل و تشکیل کابینه هستند.

بر اساس این نظرسنجی «لیکود» به رهبری بنیامین نتانیاهو 29 کرسی، «یش عتید» به رهبری «یائیر لاپید» 18 کرسی، «امید جدید» به رهبری گیدعون صعر 13 کرسی، «یامیناه» به رهبری «نفتالی بنت» 11 کرسی، «فهرست مشترک عربی» به رهبری «ایمن عوده» 9 کرسی، «شاص» به رهبری «آریه درعی» 8 کرسی، «یهودیت متحد توراتی» به رهبری «موشه گفنی» 7 کرسی، «اسرائیل خانه ما» به رهبری «آویگدور لیبرمن» 7 کرسی، «کارگر» به رهبری «مراو میخائیلی» 6 کرسی، «صهیونیسم مذهبی» به رهبری «بتصلائل اسموتریچ» 4 کرسی، «آبی و سفید» به رهبری «بنی گانتز» 4 کرسی و «مرتص» به رهبری «نیتصان هورویتز» 4 کرسی را از آن خود خواهند کرد.

با معیار قرار دادن نتایج این نظرسنجی، ائتلاف لیکود، شاص، یهودیت متحد توراتی و صهیونیسم مذهبی، 48 کرسی از 120 کرسی کنست را از آن خود خواهد کرد و حتی در صورت همراهی یامیناه به 59 کرسی خواهد رسید و بنابراین موفق به کسب 61 کرسی لازم برای تشکیل کابینه نخواهد شد.

در مقابل، ائتلاف مخالف نتانیاهو به رهبری یائیر لاپید قادر خواهد بود 61 کرسی لازم را به دست آورد و در صورتی که نفتالی بنت به این ائتلاف بپیوندد، تعداد کرسی‌های آن به 72 می‌رسد.

تحلیل‌گران این نتایج را زنگ خطری برای نتانیاهو -که زندگی سیاسی و شخصی او در گرو پیروزی در این انتخابات است- دانسته‌اند. مشخص است که شکست احتمالی نتانیاهو در انتخابات پیش رو، فارغ از تأثیرات داخلی، پیامدهای مهمی برای کل منطقه خواهد داشت.

وبسایت خبری-تحلیلی «میدل ایست آی» در یادداشتی به توضیح نگرانی مقام‌های عربستان، از شکست نتانیاهو پرداخته است.

به گفته میدل ایست آی، یک منبع نزدیک به خاندان سلطنتی عربستان به شبکه «آی 24 نیوز» اسرائیل گفته است که ریاض کارزار انتخاباتی اسرائیل را از نزدیک رصد می‌کند و امیدوار است که نتانیاهو در این انتخابات شکست نخورد.

به گفته این منبع «خاندان سلطنتی عربستان نه تنها نتانیاهو را ترجیح می‌دهد بلکه عاشق او است… او از کاریزمای لازم برخوردار است و به خوبی می‌داند که چه می‌کند».

همچنین یک منبع دیگر سعودی به این شبکه اسرائیلی گفته است که ریاض نتانیاهو را به چشم «سرنیزه علیه ایران» می‌نگرد.

بنا بر یادداشت میدل ایست آی، ریاض نگران پیروزی یائیر لاپید، رهبر حزب یش عتید و ائتلاف مخالف نتانیاهو است؛ رهبران عربستان بر این باور هستند که لاپید رویکرد کنونی اسرائیل به ایران را تغییر می‌دهد و به علاوه با سیاست بایدن برای کاهش تعداد نیروهای نظامی آمریکا در منطقه همراهی خواهد کرد؛ موضوعاتی که برای سعودی بسیار نگران‌کننده است.

در حالی که امارات، بحرین، سودان و مراکش با امضای قراردادهای ابراهیم، روابط رسمی خود با تل‌آویو را آغاز کرده‌اند، عربستان همچنان بر تشکیل دولت مستقل فلسطینی به پایتختی قدس شرقی، به عنوان شرط به رسمیت‌شناسی اسرائیل و صلح با آن تأکید می‌کند.

با این وجود، روابط عربستان و اسرائیل طی سال اخیر به شدت تقویت شده است؛ در نوامبر سال گذشته میلادی، نتانیاهو در سفر مخفیانه‌ به عربستان با محمد بن سلمان و مایک پمپئو دیدار کرد.

اینکه آیا مخالفان نتانیاهو خواهند توانست 61 کرسی لازم برای تشکیل کابینه را به دست آورند؛ آیا یائیر لاپید در صورت پیروزی در انتخابات –آنطور که سعودی ها فکر می کنند- تغییری در سیاست اسرائیل نسبت به ایران به وجود می‌آورد و اینکه در صورت شکست نتانیاهو، رویکرد عربستان نسبت به منطقه و ایران سخت‌تر خواهد شد یا خیر، موضوعاتی است که طی هفته‌های آینده مشخص می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید