نگرانی بابت بهداشت فردی مردم زلزله زده/ بروز بیماری های عفونی

    کد خبر :151444

معاون درمان وزارت بهداشت، گفت: اگر شرایط مناسب سرویس های بهداشتی و استحمام برای مردم زلزله زده فراهم نشود می تواند باعث بروز بیماری های عفونی شود.
دکتر قاسم جان بابایی در پایان سفر به مناطق زلزله زده استان کرمانشاه، اظهارداشت: حدود ۱۰ هزار مصدوم و بیمار در مناطق زلزله زده، خدمات فوریت های پزشکی و درمانی را دریافت کردند. حدود یک هزار و ۵۰۰ عمل جراحی در استان کرمانشاه برای مصدومان زلزله غرب کشور انجام شد. همچنین علاوه بر خدمات حوزه بهداشت محیط و مبارزه با بیماری ها، ۶ بیمارستان صحرایی راه اندازی شد.

وی افزود: در یکی از بیمارستان های غیردولتی کرمانشاه، ۱۱۳ بیمار و مصدوم حادثه زلزله غرب کشور پذیرش و بیش از ۴۰ عمل جراحی برای آنها انجام شد و خدمات رسانی به این مصدومان در بیمارستان غیردولتی، نشان از تعهد و علاقه جامعه پزشکی به مردم ایران و حضور فعال آنها در حوادث و بحرانها در کنار مردم است.

جان بابایی ضمن تقدیر از تلاش های دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ارائه خدمات به بیماران و مصدومان زلزله غرب کشور، گفت: خوشبختانه در این حادثه، کمترین میزان مرگ در بیمارستانها ثبت شد و این شاخص بسیار خوبی بود که نشان می دهد کیفیت خدمات درمانی در بیمارستانهای آموزشی، دانشگاهی، خصوصی و تامین اجتماعی در استان کرمانشاه، در حد قابل قبول است.

وی با اشاره به اعزام ۴۰۰ مصدوم زلزله غرب کشور به استان های دیگر، یادآور شد: ۱۰۰ نفر از مصدومان به استان همدان و ۳۰۰ نفر دیگر به استانهای تهران و البرز، اعزام شدند که وضعیت آنها مناسب است و در حال ترخیص هستند.

معاون درمان وزارت بهداشت کیفیت خدمات درمانی ارائه شده به مصدومان زلزله غرب کشور را مناسب دانست و افزود: خوشبختانه تعداد ارائه دهندگان خدمات به مصدومان، بسیار زیاد بود و داوطلبان زیادی از جامعه پزشکی و پرستاری در این مناطق حضور داشتند و در نشستی که با رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و رییس سازمان غذا و دارو داشتیم، مقرر شد، ارائه خدمات با زمانبندی مناسب توسط دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور ادامه یابد.

جان بابایی خاطرنشان کرد: به فراخور نیازهای خدماتی و با اعلام نیاز از سوی رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، سایر دانشگاه های علوم پزشکی کشور در این منطقه حضور می یابند و در ارائه خدمات به دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کمک می کنند.

به گزارش مهر، وی با بیان اینکه بیشترین نیاز مردم در مناطق زلزله زده، مسائل رفاهی است، یادآور شد: با ۶ بیمارستان صحرایی که در اسلام آباد غرب، ثلاث باباجانی و سرپل ذهاب راه اندازی شد، تصور نمی کنم که مردم این مناطق در دریافت خدمات درمانی و تخصصی، مشکلی داشته باشند.

معاون درمان وزارت بهداشت تاکید کرد: بزرگترین نگرانی مردم در مناطق زلزله زده، با توجه به سکونت در چادر، امنیت است و لازم است که برای اسکان آنها در کانکس و مجموعه های پیش ساخته اقداماتی انجام شود اما برای زباله های مردم مناطق زلزله زده، تدابیری اندیشیده نشده و اقدام خاصی انجام نشده است.

جان بابایی، اظهار داشت: برای استحمام مردم مناطق زلزله زده باید اقدامات بیشتری انجام شود زیرا یکی از عمده ترین مشکلات آنها است و با تخریب منازل، در چادر اسکان دارند و فضایی برای سرویس بهداشتی و استحمام در چادرها، دیده نشده که نگران کننده است.

وی افزود: تمام تلاش مدیران و مسئولان در مناطق زلزله زده باید این باشد که شرایط اسکان دائم، بهداشت فردی و اجتماعی مردم این مناطق، فراهم شود. خوشبختانه با کمک هایی که شده، مردم در حال حاضر مشکلی از نظر تامین غذا و آب آشامیدنی ندارند اما در صورتی که اسکان دائم و شرایط مناسب سرویس های بهداشتی و استحمام برای مردم این مناطق، فراهم نشود می تواند باعث بروز بیماری هایی مانند سرماخوردگی، آنفلوانزا، عفونت های گوارشی و ریوی شود.

معاون درمان وزارت بهداشت در پایان در خصوص برنامه های وزارت بهداشت در مناطق زلزله زده، گفت: مدیریت حضور داشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور در مناطق زلزله زده، فراهم کردن شرایط بهداشت فردی و محیطی، بازسازی و مرمت مراکز بهداشتی و درمانی آسیب دیده مانند بیمارستانهای اسلام آباد غرب و سرپل ذهاب، استقرار کانکس به عنوان مراکز موقت بهداشتی، تامین تجهیزات بیمارستانهای صحرایی و پیگیری روند درمان مصدومان، از تعهدات وزارت بهداشت در این مناطق است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید