واکاوی یک نکته مهم در رابطه با اعلام نامزدی ترامپ برای انتخابات 2024 آمریکا

    کد خبر :954172
کاندیداتوری ترامپ در انتخابات 2024

نتایج انتخابات میاندوره ای کنگره آمریکا و شکست شمار قابل ملاحظه ای از حامیان ترامپ در انتخابات مذکور، نشان داد که موقعیت وی در عرصه معادلات سیاسی کلان آمریکا، به آن استحکامی که پیشتر خودِ او و حزب جمهوریخواه باور داشته اند، نیست. موضوعی که بدون تردید حامل تبعات و پیامدهایی جدی برای وی در انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا نیز خواهد بود.

بازتاب«دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا و سیاستمدار شناخته شده حزب جمهوریخواهِ این کشور، به تازگی و در اقدامی جنجالی، نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا اعلام کرد. اقدامی که با فاصله کمی پس از برگزاری انتخابات میاندوره ای کنگره آمریکا صورت گرفت و از همین حالا، تحلیل و تفسیرهای مختلفی در مورد ابعاد و پیامدهای مختلف آن در حال مطرح شدن است.

با این همه، به نظر می رسد که به طور خاص انتخابات میاندوره ای کنگره، حامل پیامی جدی برای ترامپ بود که اساسا همین پیام نیز وی را واداشته تا زودتر کاندیداتوری خود برای انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا را اعلام کند و برای آن برنامه ریزی های لازم را انجام دهد. آن نکته مهم نیز این است که اگرچه جمهوریخواهان توانستند در انتخابات میاندوره ای کنگره، مجلس نمایندگان را از دموکرات ها پس بگیرند و در سنا نیز در قالب رقابتی تنگاتنگ به دموکرات ها باختند، با این حال، این انتخابات حداقل به آن چیزی که ترامپ مایل به تحقق آن بود، شباهت چندانی نداشت.

ترامپ قبل از برگزاری انتخابات میاندوره ای کنگره، از به راه افتادن طوفانی سرخ و پیروزی قابل توجه جمهوریخواهان در دو مجلس نمایندگان و سنا سخن می گفت. این در حالی است که پس از برگزاری انتخابات، آمریکا شاهد چنین نتیجه ای نبود. مهمتر از همه اینکه در قالب انتخابات درون حزبی حزب جمهوریخواه (پیش از برگزاری انتخابات میاندوره ای کنگره آمریکا)، نامزدهای مورد حمایت ترامپ که اغلب آن ها همچون خودِ وی نتیجه انتخابات ریاست جمهوری 2020 کشورشان را زیر سوال برده بودند و به نظام انتخاباتی آمریکا نیز نقدهایی گسترده داشتند(و البته مدعی اقدامات تقلب آمیز دموکرات ها در قالب آن بودند)، نتیجه خوبی گرفتند و عمدتا پیروز بودند اما وقتی همین افراد به مصاف رقبای خود از حزب دموکرات در ایالت های مختلف آمریکا رفتند، بعضا شکست های قابل ملاحظه ای را متحمل شدند.

شاید اساسا به همین دلیل هم بود که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در موضع گیری تاکید کرد که پس از اعلام نتایج انتخابات میاندوره ای کنگره آمریکا توانسته نفس راحتی بکشد و در عین حال از پیروزی دموکراسی آمریکایی نیز سخن گفته است. از این رو، این مساله در نوع خود زنگ های هشدار را برای حزب جمهوریخواه به صدا درآورده و این پیام را به آن رسانده که اگر بنا باشد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری 2024 به نمایندگی از حزب جمهوریخواه حضور یابد، کاملا این احتمال وجود دارد که متحمل شکست شود (علی رغم پیروزی احتمالی اش در قالب انتخابات درون حزبی حزب جمهوریخواه آمریکا).

در این شرایط، اقدام اخیر ترامپ در اعلام کاندیداتوری اش برای انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا، نوعی ابتکار از سوی وی جهت قرار دادن جمهوریخواهان در عملِ انجام شده بود. زیرا پس از انتشار نتایج انتخابات میاندوره‌ای کنگره، اخبار مختلفی دال بر این مساله منتشر شده بود که شماری از سیاستمداران حزب جمهوریخواه، از ترامپ درخواست کرده اند تا به صورت موقت، اعلام نامزدی خود برای انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا را به تاخیر بیندازد.

با این حال، عدم پیروی ترامپ از این درخواست، نشان می دهد که وی جهت رقابت برای کسب کرسی ریاست جمهوری آمریکا، نه تنها حاضر به ایجاد انشقاق و شکاف در جامعه آمریکا است، بلکه حتی از ایجاد شکاف و دو‌دستگی در داخل حزب متبوعش یعنی حزب جمهوریخواه نیز ابایی ندارد. از این رو، اقدام ترامپ جهت نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری 2024 کشورش، با توجه به شرایط جاری سیاسی-اجتماعی حاکم بر آمریکا، یک حرکت کاملا ریسکی و قمارگونه است که البته در نوع خود می تواند تبعات و پیامدهای قابل ملاحظه ای را نیز برای حکمروایی آمریکایی و مردم این کشور به همراه داشته باشد.

نکته قابل تامل در این میان نیز این است که دموکرات ها به جای تاکید بر برنامه ها و دستورکارهای خود، صرفا در مواجهه با فردی نظیر ترامپ، بر خطرناک بودنِ وی و تحریک مردم آمریکا به این مساله که اگر بنا باشد به ترامپ رای بدهند، عملا به روی کار آمدن فاشیست ها و از بین رفتن دموکراسی کمک کرده اند، مانور می دهند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید