در پیام معاون وزیر کشور به مناسبت ۲۶ آذر روز ملی حمل‌ و نقل عنوان شد

نوسازی و بازسازی ناوگان اتوبوسرانی شهری در دستور کار دولت

    کد خبر :662088
نوسازی و بازسازی ناوگان اتوبوسرانی شهری در دستور کار دولت

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در پیامی به مناسبت ۲۶ آذر روز ملی حمل‌ و نقل ضمن تشریح آخرین اقدامات و برنامه‌های کلان حوزه حمل و نقل عمومی شهری در بخش‌های مختلف کاری این حوزه، اعلام کرد: نوسازی و بازسازی ناوگان اتوبوسرانی شهری در اولویت برنامه‌های دولت قرار دارد.

 

روابط عمومی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، متن پیام مهدی جمالی نژاد به شرح زیر است:

” در آستانه سی و ششمین سالگرد فرمان تاریخی معمارکبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی(ره) که با سخنرانی تاریخی خود در ۲۶ آذرماه سال ۱۳۶۲، رانندگان کامیون را برای کمک در تخلیه بندرها از مایحتاج عمومی مردم فراخواندند و با بسیج رانندگان و کلیه صنوف حمل‌ونقل کشور، حماسه‌ای به‌یادماندنی رقم زدند و با تلاش شبانه‌روزی این عزیزان بی‌ادعا و خدوم کشور، بحران به‌وجودآمده مرتفع گردید، در سال ۱۳۷۶ و با هدف آگاه‌سازی هر چه بیشتر جامعه با نقش و جایگاه اثرگذار بخش حمل و نقل، روز ۲۶ آذر ماه، از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور به عنوان روز حمل‌ونقل شناخته شد، لذا اینجانب ضمن تبریک این روز خجسته به تمامی فعالان عرصه حمل‌ونقل کشور، فرصت را غنیمت می‌شمارم تا با یکدیگر نگاهی اجمالی به دستاوردهای سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در حوزه حمل‌ونقل عمومی و ترافیک شهری بیفکنیم.

در هفته‌های اخیر، تحت رهنمودها و تدابیر جناب آقای دکتر رحمانی فضلی وزیر محترم کشور توانستیم در ادامه اجرای طرح نوسازی ناوگان حمل‌ونقل کشور رییس محترم جمهور، موافقت دولت را برای نوسازی و بازسازی هرچه سریع‌تر ناوگان حمل‌ونقل شهری فرسوده جلب نماییم که این موضوع در ارتقای سطح خدمات‌رسانی حمل‌ونقل عمومی شهری، کاهش آلودگی هوا و کاهش ترافیک سنگین در معابر شهری تأثیر به‌سزایی خواهد داشت. در این راستا مقرر گردید نحوه تأمین مالی ۳۰۰۰ دستگاه اتوبوس برای شهرهای کشور جهت تولید داخل توسط بانک مرکزی تعیین و به سرعت در دستور کار برای اجرا قرار گیرد. در این طرح، ضمن پرداخت سهم دولت از محل صرفه‌جویی سوخت، مابقی هزینه خرید اتوبوس‌ها توسط شهرداری‌ها یا بخش‌های غیردولتی تأمین می‌شود. همچنین بازسازی ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس فرسوده در شهرهای سراسر کشور با استفاده از اعتبارات تبصره ۱۸ قانون بودجه و تسهیلات صندوق کارآفرینی امید به منظور به‌کارگیری در چرخه حمل‌ونقل عمومی کشور مورد تصویب قرار گرفت.

لازم به ذکر است که تاکنون فرایند بازسازی ۶۵۰ دستگاه اتوبوس، نوسازی ۵۰۰ دستگاه مینی‌بوس و ۸۰۰ دستگاه تاکسی و خرید ناوگان مینی‌بوس برای سرویس مدارس دانش‌آموزان روستایی اجرایی شده و ضمن تأمین اوراق مشارکت به میزان ۶۳۰۰ میلیارد تومان برای توسعه مترو و اتوبوس، آن هم برای اولین بار موفق به اخذ و تخصیص اعتبار برای طرح‌های کاهش آلودگی هوا از محل اجرای طرح‌ محدوده کاهش انتشار آلودگی (LEZ) گشتیم.

از جمله اقدامات ارزشمند دیگر می‌توان به تخصیص ۱۳۰ میلیارد تومان یارانه بلیت در یک‌سال گذشته، تأمین ۳۵۰۰ دستگاه اتوبوس برای خدمت رسانی به زائرین اربعین حسینی، راه‌اندازی سامانه پایش حمل‌ونقل دانش‌آموزی(سپند) با هدف ساماندهی و بهبود خدمت‌رسانی به دانش‌آموزان عزیز مدارس و ارتقای ایمنی و امنیت آن‌ها اشاره نمود.

همچنین آغاز اجرای طرح محدوده کاهش انتشار آلودگی (LEZ) در شهرهای اصفهان و مشهد، اقدام مهم و ارزشمندی است که با همراهی و همکاری پلیس راهور ناجا در هفته‌های اخیر انجام شده و در شهر شیراز نیز ان‌شاا… تا پایان هفته جاری راه‌اندازی خواهد شد.

لازم به ذکر است شناسایی و صدور قریب به ۲۵۵ هزار پروانه فعالیت برای ناوگان دیزل بار و مسافر شهری که منجر به صرفه‌جویی سالانه ۷۰۰ میلیون لیتر شده است، طراحی و تولید سامانه سیپاد جهت پایش پیمایش و عقد قرارداد با شرکت‌ها، صدور سند حمل شهری(باربرگ) برای اولین بار در کشور که منجر به صرفه‌جویی ۶۰۰ میلیون لیتر سوخت در یک‌سال گذشته شده و کاهش ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون ناشی از کاهش مصرف سوخت را به میزان نصف تولید این آلایندگی در تهران از اقدامات مهم دیگر در حوزه حمل‌ونقل شهری بوده است.

از دیگر دستاوردهای ارزشمند که اخیراً به تحقق آن‌ها نائل آمده‌ایم می‌توان به تخصیص سهمیه بنزین برای سرویس مدارس، آژانس‌ها و وانت‌بارها و همچنین کمک مالی در راستای اجرای طرح‌های گردشگری با رویکرد حمل‌ونقل پاک(با تأکید بر دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی) در ۳۴ شهر کشور و راه‌اندازی پویش حمل‌ونقل پاک با عضویت ۵۰ شهرداری کشور اشاره کرد.

راه‌اندازی کمپین «قصه آدم و هوا» در فاصله زمانی ۲۶ آذر تا ۲۹ دی ۱۳۹۸ با هدف توسعه حمل‌ونقل عمومی و حمل‌ونقل پاک و ارتقای ایمنی تردد و کاهش تصادفات در ۲۲ شهر کشور که با همکاری سمن‌ها اجرایی خواهد شد و در کنار آن اجرای طرح بانوان فرهنگ‌یار ترافیک با همکاری پلیس راهور ناجا در سراسر کشور که در قالب همایش‌های متعددی به آموزش فرهنگ ترافیک به بانوان به عنوان طلایه‌داران تربیت جامعه می‌پردازد و متعاقباً از ظرفیت آن‌ها برای آموزش به خانواده و فرزندان استفاده خواهد شد، از جمله اقداماتی است که امید داریم به ارتقای فرهنگ حمل‌ونقل پاک و بهبود ایمنی تردد جامعه کمک شایانی نمایند. لازم به ذکر است در همین زمینه تفاهم‌نامه‌ای با سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای منعقد شده است که هدف اصلی آن تأمین مالی ایمن‌سازی ورودی و خروجی شهرها براساس گزارشات پلیس راهور و کاهش تصادفات در این محدوده‌های پرخطر می‌باشد.

آغاز اجرایی شدن فرایند صدور گواهی سلامت برای خودروهای تبدیلی و تبدیل یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودرو به دوگانه‌سوز با تأمین اعتباری معادل ۶۵۰۰ میلیارد تومان نیز خبر خوش دیگری است که امیدوارم در سالگرد فرمان تاریخی حضرت امام خمینی(ره) و روز حمل‌ونقل دل هم میهنان عزیزمان را در سراسر ایران اسلامی خشنود سازد.

به گزارش ایسنا، در پایان ضمن تبریک مجدد روز حمل‌ونقل به تمامی فعالان خدوم عرصه حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه رانندگان عزیز، آرزومندم در ایام پیش رو با تلاش و همت والای شما تلاشگران بی‌ادعا و در سایه توجهات حضرت ولی عصر (عج) و بهره‌گیری از رهنمودهای ارزشمند مقام معظم رهبری، شاهد پیشرفت‌ها و توفیقات مادی و معنوی در تمامی عرصه‌ها به‌ویژه در عرصه خدمت‌رسانی به بندگان شایسته خدا، شکوفایی، آبادانی و توسعه ایران اسلامی عزیزمان در تمامی ابعاد پیشرفت باشیم.”

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید