جدیدترین اخبار
3 مهر 1400 ساعت 15:18 اجتماعی کد خبر :848222
برای چاپ کلیک کنید

نظر رئیس شورای رقابت درباره واردات خودرو

نظر رئیس شورای رقابت درباره واردات خودرو

رئیس شورای رقابت گفت: واردات کنترل‌شده و حساب‌شده خودرو موجب رقابتی شدن و خروج خودروسازی کشور از انحصار می‌شود و به تولید کیفی‌تر با قیمت‌های مناسب‌تر می‌انجامد و بر این اساس به هیچ عنوان با اقتصاد مقاومتی در تضاد نیست.

رضا شیوا امروز (شنبه) در جمع خبرنگاران افزود: این روزها دوباره موضوع واردات خودرو به کشور مطرح شده که در دولت گذشته به دلیل مشکلات ارزی با آن مخالفت می‌شد؛ برخی این طرح را مخالف موضوع اقتصاد مقاومتی و در جهت تضعیف تولید داخلی برشمرده‌اند.

وی بیان‌ کرد: اگر می‌خواهیم از تولید داخل حمایت کرده و محصولاتی با کیفیت و قیمت مناسب داشته باشیم، باید بازار رقابتی ایجاد کنیم، زیرا در رقابت است که می‌توان کیفیت و بهره‌وری را ارتقا داد.

رییس شورای رقابت تصریح‌کرد: اگر بازار انحصاری برای تولیدات ایجاد شود، تولیدات داخلی به سطح پایینی از کیفیت و فناوری تنزل خواهند کرد و محصولات مورد اقبال مصرف‌کنندگان نخواهند بود.

وی تاکید کرد:‌ این شورا در تعامل با مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام به دنبال خارج کردن بازار خودرو از انحصار است و در این زمینه بر واردات خودروهای پُرتیراژی که عامه مردم توان خرید آنها را داشته باشند تاکید داریم.

شیوا یادآوری‌کرد:‌ سال‌هاست که انحصار در صنعت خودروی کشور ریشه دوانده و هرچند مطرح می‌شود که امروز بین ۱۵ تا ۲۰ خودروساز در کشور وجود دارد، اما در اصل دو خودروساز بزرگ و اصلی داریم و در این سال‌ها هرچه وزرای صنعت و مسوولان ایدرو تلاش کردند نتوانستند بازیگران جدیدی به عرصه خودروسازی کشور اضافه کنند.

وی ادامه‌داد: در سال‌های اخیر شاهد رشد قارچ‌گونه خودروسازانی بودیم که در اصل مونتاژکار و سی. کی. دی‌کار بودند که آنها نیز بی‌حساب و کتاب ارز مصرف کرده و در نهایت هیچ کنترلی بر قیمت تولیدات‌شان نیز نبوده است.

رییس شورای رقابت اظهار کرد: بر این اساس بهتر است که واردات خودرو سر و سامانی داشته باشد و خودروهایی که قرار است وارد شوند در حد توان و قدرت خرید مردم باشد.

وی با تقسیم‌بندی خودروها به کوچک، متوسط و بزرگ، افزود: با انجام واردات، بازار هر دسته از این خودروها که رقابتی شود، آن‌گاه می‌توان خودروهای داخلی را از شمول قیمت‌گذاری خارج کرد تا با خودروهای وارداتی رقابت کنند.

شیوا با اشاره به اهمیت موضوع «مقیاس تولید»، گفت: برخی فکر می‌کنند که با تولید سالیانه ۳۰ تا ۴۰ هزار دستگاه خودرو می‌تواند به سودآوری رسید، اما این روزها تیراژ کمتر از یک میلیون دستگاه در سال صرفه اقتصادی ندارد.

وی تصریح‌کرد:‌ واردات خودرو نه تنها به اقتصاد مقاومتی ضربه نمی‌زند، بلکه معادل آن است، زیرا اقتصاد مقاومتی باید به تولیداتی منجر شود که رضایت مردم را به دنبال داشته باشد که این مهم از طریق رقابت حاصل می‌شود.

رییس شورای رقابت یادآور شد: این شورا از چند سال پیش با مکاتبه با هیات وزیران، خواستار برنامه‌ریزی برای آزاد شدن واردات خودروهای پرتیراژ به منظور شکل گرفتن رقابت در بازار خودروی کشور شده بود و حتی خودروسازان داخلی بارها و بارها موافقت خود را با آن اعلام کردند؛ این یعنی اینکه توان رقابت در خود می‌بینند.

گفتنی است، طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس دهم مطرح شد، اما ایرادی که شورای نگهبان به ماده ۴ آن وارد کرد و آن را مغایر با اقتصاد مقاومتی و اصل ۱۱۰ قانون اساسی برشمرد، سبب شد تا این ماده برای اصلاح به کمیسیون صنایع و معادن مجلس برگشت داده شود. اکنون و در این دوره از مجلس شورای اسلامی‌کمیسیون صنایع و معادن مجلس، ماده ۴ را مورد اصلاح قرار داده است.

ماده ۴ این طرح خود دارای چهار تبصره است به گونه‌ای که بر اساس آن هر شخص حقیقی یا حقوقی می‌تواند در مقابل صادرات خودرو، قطعات خودرو یا سایر کالاها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرومحرکه یا از طریق واردات بدون انتقال ارز نسبت به واردات خودروی تمام برقی یا هیبریدی یا واردات خودروی بنزینی یا گازسوز با برچسب انرژی B و بالاتر یا دارای شاخص ایمنی سه ستاره ‌یا بالاتر برحسب گواهی‌های استاندارد معتبر معادل ارزش صادراتی خود اقدام کند.

در تبصره یک این ماده آمده است که نباید هیچ تعهد ارزی جدیدی برای دولت ایجاد شود همچنین سقف تعداد خودروهای مجاز وارداتی، هر ۶ ماه یک بار توسط شورای رقابت و براساس میزان کمبود عرضه نسبت به تقاضای موثر خودروی سواری طی یک سال گذشته تعیین می‌شود.

به گزارش ایرنا، طرح ساماندهی صنعت خودرو که چند بار در تردد بین مجلس و شورای نگهبان بود، روز ۳۱ شهریورماه نیز در شورای نگهبان بررسی شد. اعضای شورای نگهبان نسبت به مصوبه در یکی دو مورد ابهاماتی داشتند. به‌طور مثال درباره «واردات بدون انتقال ارز» ابهاماتی مطرح شد، زیرا شقوق مختلفی را در بر می‌گرفت و از مجلس خواسته شد که موضوع مقداری دقیق‌تر و شفاف‌تر شود.

روی خط خبر

  • اموال باشگاه پرسپولیس توقیف شد
  • درخواست نفتالی بنت از سوئیس علیه ایران
  • حضور مخبر در بازار امین حضور و بررسی وضعیت قیمت ها
  • وزیرکار: یک میلیون و ۸۵۰ هزار فرصت شغلی تا پایان ۱۴۰۱ ایجاد می‌شود
  • واردات موزهای آلوده از سومالی تکذیب شد
  • جشن تولد شبانه محمود احمدی‌نژاد در میدان ۷۲ ‌نارمک/فیلم
  • سردارسلامی:ملت ایران در آستانه فتح بزرگی قرار گرفته است
  • ممانعت از حضور خبرنگاران در پالایشگاه نفت تهران
  • انجمن ملی اسلحه ایالات متحده هک شد
  • تعلیق مجوز پرواز ۷ شرکت بعلت رعایت نکردن سقف پذیرش مسافر
  • اطلاعیه مرکز افتا درباره حادثه سایبری حمله به سامانه هوشمند کارت سوخت کشور
  • قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۱۴۰۰/۸/۶
  • خودرو برقی ایرانی پلاک‌گذاری شد
  • هوشنگ مرادی کرمانی باز هم نامزد جایزه آسترید لیندگرن
  • رئیسی: دولت برای جراحی و نجات اقتصاد کشور از آبروی خود هزینه می‌کند
  • وزیر نفت: سهمیه بنزین جبرانی برای مردم در نظر گرفته می‌شود
  • درگذشت فیلسوف ایرانی در آلمان
  • وزیر بهداشت: نمی‌توانیم درمان مردم را برای تصمیم این و آن معطل کنیم
  • رهبر انقلاب: حادثه بزرگداشت شهیدان تازه شروع شده و با ابتکار باید ادامه یابد
  • زالی: آمار کرونا در تهران شکننده است
  • مسعود پزشکیان: حاکمیت اجازه ندهد کسانی که واکسن نمی‌زنند، در جامعه بچرخند
  • آملی لاریجانی: وضعیت تورم‌ نگران کننده است
  • محکومیت حبس 4 ساله عضو گروهک الاحوازیه در دادگاه هلند
  • نرخ رسمی‌۲۶ ارز کاهش یافت
  • بیت کوین کانال ۶۰ هزار دلار را از دست داد
  • تمام جایگاه‌های سوخت کشور وارد مدار شدند
  • آمار نگران‌کننده باروری در ایران
  • هشدار درباره افزایش مرگ پرستاران در پیک ششم کرونا
  • تغییر در ساعت طرح ترافیک از ۱۰ آبان
  • هند موشک بالستیک با قابلیت هسته‌ای آزمایش کرد
  • 11 مهر