نشست خبری گزارشگر سازمان ملل/ عکس

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۶:۰۲
    کد خبر :910876

«آلنا دوهان» امروز(پنج شنبه) در نشست خبری با خبرنگاران گفت: سفری به ایران برای جمع آوری اطلاعات در خصوص تاثیر منفی تحریم‌ها بر حقوق بشر داشتم که از دولت ایران نیز به خاطر هماهنگی در تسهیل این سفر تشکر می‌کنم.

وی افزود: در جریان این سفر، با نمایندگانی از جامعه مدنی و خیریه‌ها و فعالان حوزه سلامت هم دیدار کردم.

گزارشگر سازمان ملل گفت: ایران مشمول دامنه‌ی گسترده‌ای از تحریم‌ها از دهه‌ی ۷۰ میلادی شد که طی سالیان گذشته خیلی از بخش‌های اقتصادی ایران را شامل شده است. بر اثر تحریم‌ها بیشتر نهادهای بین المللی از بازار ایران خارج شدند و ۱۲۰ میلیارد دلار دارایی ایران بلوکه شده است.

دوهان گفت: در حال حاضر اتحادیه اروپا، استرالیا، کانادا و کره‌جنوبی تحریم‌های یکجانبه‌ای علیه ایران اعمال کردند و دارایی‌های ایران را بلوکه کردند.

وی با بیان اینکه تحریم‌ها تاثیرات مخربی در حوزه‌های اقتصاد، مسکن، آموزش، غذا، تبادلات فرهنگی و صنایع دستی داشته است،اظهار داشت: آسیب‌پذیرترین گروه در تحریم‌های یکجانبه، خانواده‌ها مخصوصا خانواده‌های کم درآمد، بیماران خاص، زنان سرپرست خانوار و مهاجرین هستند.

گزارشگر سازمان ملل تصریح کرد: عدم معافیت ایران از تحریم‌های دارویی و درمانی نقض قوانین بین‌المللی کیفری است.

دوهان با بیان اینکه از همه‌ی کشورها می‌خواهم همه‌ی تحریم‌ها از جمله حوزه‌های بهداشت، انرژی و مسائل انسانی را لغو کنند، تاکید کرد: همچنین به دولت آمریکا توصیه می کنم بلافاصله وضعیت اضطراری که در نظر گرفته را بر اساس قوانین بین‌الملل و تعهدات خود لغو کند و از همه‌ی شرکت‌ها درخواست دارم نقض قوانین بین الملل در اجرا و تبعیت از تحریم‌ها را متوقف کنند.

به گزارش مهر، وی افزود: از همه‌ی کشورها در خواست دارم تمامی دارایی‌های بلوکه شده بانک مرکزی ایران را آزاد کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید