نسل جدید مته ها را بشناسیم

    کد خبر :900825

مته گردبر به عنوان یکی از پرکاربردترین ابزارهای صنعتی استفاده زیادی در ساخت و ساز عمومی دارد. امکان نصب انواع یراق آلات و سایر موارد با این مته ها فراهم است. به علاوه اینکه می توانید با این مته ها سوراخ کاری سقف و زمین و دیوار ها را به انجام برسانید. اموری که برای انجام کارهای تاسیساتی یا نصب وسایل روشنایی و یا کابل کشی صورت می گیرند. ممکن است برای اولین بار در این مقاله نام مته گردبر را شنیده باشید. بنابراین ترجیح می دهیم تا درباره این وسیله در ابتدا ی معرفی مختصری داشته باشیم. با ما همراه باشید.

انواع مته گردبر کدامند

مته گردبر در اصل ساختاری استوانه ای شکل است که از لبه ای دندانه دار بهره می برد. این ساختار به دریل متصل شده و سبب می شود برش های ما دقیق و سریع انجام شود. هرچند استوانه بودن مته ممکن است سبب محدود شدن عمق برش شود. این مته ها در اندازه های مختلف در بازار موجود هستند. اینکه از چه مته ای استفاده کنیم بستگی به کار و هدف ما دارد. در ادامه برای شما دربراه سیلندر فلزی صحبت خواهیم کرد.

سیلندر فلزی

در بدنه گردبر شاهد یک استوانه فلزی هستیم که عرض آن نسبتا زیاد است. به طور کلی تمامی قسمت های این ساختار البته به جز لبه از استیل ساخته می شوند. این قطعه استوانه ای یا همان سیلندر روی یک محور تعبیه شده است. شکاف هایی که روی دیواره نصب شده اند باعث عملکرد تیغه بدون گیرکردن می شوند. همین سیلندر ها هم با توجه به کاربردی که دارند در اندازه و شکل های مختلفی تولید می شوند.

دندانه سیلندر و کاربرد آن

انواع مختلفی از دندانه را سیلندر های مختلف داراهستند. اگر بخواهیم درباره اهمیت این دندانه ها صحبت کنیم همین کافی است که بگوییم عمکلرد خوب یک مته به چگونگی شکل و اندازه آن بستگی دارد. هنگامی که دریل را روشن می کنیم گشتاور دندانه به حداکثر مقدار خود می رسد و سبب می شود که قعه مورد نظر برش بخورد. اما بد نیست درباره انواع مختلف این دندانه ها با یکدیگر صحبت کنیم.

لبه دندان اره ای

زاویه این نوع تیغه حدود 60 درجه می باشد. این زاویه برای این که نفوذپذیری افزایش یابد  و برش بهتری صورت گیرد لازم است. این تیغه کاربرد های خاص خود را دارد. برای نمونه هنگامی که می خواهیم چوب و یا فلزات نرم را برش بزنیم باید از این تیغه استفاده کنیم.

لبه مربعی یا لبه گرد

مشخصه این نوع این است که دندانه ها دارای عرض بیشتری هستند. استفاده از این نوع از تیغه ها در عملیات های سایش و پرداخت رایج است. در این نوع عملیات درباره قدرت برش تیغه حرفی زده نمی شود. می توانید برای سوراخ کاری سطوحی چون کاشی و یا شیشه و سنگ از این نوع تیغه ها استفاده کنید. در ادامه درباره روکش تیغه نیز برای شما توضییحاتی را ارائه خواهیم داد.

روکش تیغه

این را بدانید که این تصور غلط است که برای هر عملیات برش کاری تنها یک نوع تیغه وجود دارد. نمی توان تیغه ای را یافت که برای نوع برش کاری کارامد باشد. اگر به تیغه ها نگاهی بندازید خواهید دید که اکثر اونها دارای پوششی از کاربید تنگستن دارند. اما درباره اموری مانند بریدن مواد قابل سایش قضیه متفاوت است. طوری که بجای اینکه از فلزات سنگین استفاده شود از الماس برای این پوشش استفاده می شود.

محور مته گردبر

هرچند می توان محور را از اصلی ترین اجزای مته گردبر به شمار اورد اما این دال بر بی اهمیت بودن این قطعه نیست. وظیفه این قطعه بسیار مهم است. وظیفه این قطعه نگهداری اجزای متحرک و اتصال دریل و مته است. امروزه در بازار های مختلف شاهد آن هستیم که محور و مته گردبر همراه هم دیگر به فروش می رسند. اما اگر قصد خرید محور به صورت جداگانه را دارید باید به مواردی توجه کنید. از جمله این موارد ابعاد و مدل محور است. در برخی از مدل های شاهد فنری فشرده شونده هستیم. فشرده شدن این فنر به هنگام سوراخکاری دیده می شود. پس از آنکه سوراخ کاری به انجام رسید این قطعه قطعات بریده را به بیرون پرتاب می کند.

انواع مختلف محور ها

در این بخش به بررسی مهم ترین انواع محور ها خواهیم پرداخت که به شرح زیرند:

محور ثابت: استفاده از این محور برای زمانی است که به اندازه خاصی از تیغه احتیاج داشته باشیم. برای مواقعی که تنظیمات تیغه و تغییر اندازه آن وقت را تلف می کند محور ثابت بهترین گزینه است.

محور قابل جدا شدن: این محور را با هر تیغه ای می توانید استفاده کنید. تیغه هایی که اندازه و مدل های متفاوتی دارند. طوری که استفاده از محور های مختلف برای هر تیغه ای لازم نباشد. در صورتی که تصمیم به استفاده از تیغه های مختلفی دارید بهتر است محور هایی که امکان تعویض شدن و یا تنظیم را دارند را استفاده کنید.

محور کوچک: این محور ها از میله با اندازه 8.7 میلی متر تشکیل شده اند. محوری که همراه با تیغه 14 تا 30 میلی متر استفاده می شوند.

مته راهنما چیست؟

اگر بخواهیم درباره اهمیت وجود مته راهنما صحبت کنیم این را بدانید که این مته نقش لنگر را دارد. این مته در وسط هر مته گردبر قرار می گیرد و سبب محکم شدن گردبر روی قطعه کار می شود. طوری که گردبر هنگام کار دچار لغزش نشود. سر دیگر مته دارای سطح مقطع 6 ضلعی است که به دریل اتصال پیدا می کند.

خرید بهترین مته گردبر از ایران بور

آیا به دنبال خرید بهترین مته های گردبر هستید. همین الان می توانید با مراجعه به فروشگاه ایران بور این مته ها را برای خود خریداری کنید. بهترین دریل ها و مته ها را تنها و تنها از ایران بور بخواهید. کافی است سری به ارشیو محصولات در سایت زده و یا مراجعه حضوری به فروشگاه ما داشته باشید. خودتان از تنوع محصولات باکیفیت ما شگفت زده خواهید شد. محصولاتی با طول عمر بالا و البته عمکلرد عالی در کنار قیمت مناسب را به شما عرضه خواهید داشت. منتظر دریافت سفارشات شما عزیزان هستیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید