سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصاد و دارایی درنشست مشترک اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در مورد دلار 36 هزار تومانی به مجلسیان گفت: از روز چهارشنبه هفته گذشته تاکنون، جلسات متعددی در دولت و بانک مرکزی با حضور مسئولان این بانک و وزرای مرتبط با حوزه واردات و صادرات برگزار شده است و به‌شدت پیگیر این موضوع هستیم که هرچه سریع‌تر به نرخ‌هایی برگردیم که به‌لحاظ تعادل اقتصادی، نرخ‌های سالم و واقعی‌تری هستند.

به نوشته تسنیم او افزود: برخی التهابات کشور و نیز فضای رسانه‌ای که با ایجاد جو روانی، صاحبان سرمایه را ترغیب به تبدیل پول‌های خود به دلار می‌کنند در افزایش قیمت ارز تأثیرگذار هستند.

وزیر اقتصاد گفت: درست است که کلاً ممکن است چند هزار نفر بیشتر تحت تأثیر این فضا قرار نگیرند، اما به‌خاطر کم‌عمقی بازارها، ورود و خروج روزانه چند صد میلیارد تومان نیز می‌تواند آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد.

او افزود: به‌نظر من مسئله مهم این است که بتوانیم بر این ناآرامی‌ها و نااطمینانی‌های ذهنی نسبت به آینده اقتصاد غلبه کنیم.

خاندوزی  با اعلام اینکه اتفاقات اخیر منجر به نوعی نااطمینانی و موج تبدیل دارایی‌ها به ارز و خروج از کشور شد، تأکید کرد: این در حالی است که اقتصاد ایران کاملاً پایدار است و در مسیر مهار تورم حرکت می‌کند و ما باید تلاشمان را صرف پاک کردن هراسی کنیم که بیهوده در ذهن فعالان اقتصادی پیدا شده است؛ ضمن اینکه بانک مرکزی هم وعده داده است، ظرف حداکثر چند روز آینده، شرایط ارز را به قبل برگرداند.

او در بخش دیگری از سخنانش وعده داد: اقتصاد کشور تا پایان دولت سیزدهم وارد فصلی جدید از مالیات‌ستانی و رهایی از بودجه نفتی می‌شود.

خاندوزی گفت: ما شیوه‌های شناسایی و اخذ مالیات را از روش‌های سنتی مبتنی بر مواجهه‌های پرفساد و ناکارآمد و کاملاً ممیزمحور گذشته به نوع دیگری از مالیات‌ستانی تبدیل خواهیم کرد.