ناصر ایمانی: منظور آشنا تغییر نظام سیاسی نیست

  • سیاسی
  • شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ ۹:۳۲
    کد خبر :692017

بحث تغییر نظام سیاسی و عبور از نظام ریاستی و برقراری نظام پارلمانی تا کنون بارها طرح و نهایتا به فراموشی سپرده شده است. توییت اخیر حسام الدین آشنا، مشاور رئیس جمهور که معمولا در لفافه و به کنایه حرف می زند اما یک بار دیگر این بحث را داغ کرد. او در صفحه توییتر خود نوشت: « مردم عزیز ایران؛ هیچ‌گاه دوم اسفند ۱۳۹۸ را در تاریخ تحولات سیاسی نظام جمهوری اسلامی ایران فراموش نکنید.» انتشار این توییت با هشتک‌های #شورای‌نگهبان #مردمسالاری #انتخابات #مشارکت #حق‌مدنی و #نظام‌پارلمانی سبب شد که برخی بار دیگر به احتمال پارلمانی شدن نظام سیاسی فکر کرده و روحانی را آخرین رئیس جمهور ایران به حساب آورند. به خصوص آنکه خود روحانی نیز بارها از رفراندوم سخن گفته و احتمال دارد که هدف وی از طرح این موضوع مقدمه چینی برای تغییر قانون اساسی و تغییر نظام سیاسی باشد.
ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا اما این برداشت را قبول ندارد. او در گفت‌وگو با نامه نیوز گفت: من فکر می‌کنم که قصد اقای آشنا طرح بحث نظام پارلمانی نبوده است. به نظر من ایشان می خواهد بگوید که چون پارلمان دست اصولگرایان افتاده از حالا به بعد همه چیز دست مجلس است و قوای دیگر هم با آن همکاری می‌کنند، برخلاف مجلس دهم که قوای دیگر با آن همراه نبودند. برداشت من این است که توییت ایشان نوعی متلک سیاسی است و قصد طرح یک بحث اصولگی درباره نظام پارلمانی را ندارند».
وی تاکید کرد: «موضوع نظام پارلمانی یک بحث سیاسی – حقوقی مستقل است و باید بررسی کرد که این نظام اساسا چیست و چه تفاوتی با نظام ریاستی دارد. و اینکه در کشورما و با ساختار موجود نظام پارلمانی کارآمدتر است یا نظام ریاستی و یا همین نظامی حقوقی فعلی که تلفیقی از دو نظام پارلمانی و ریاستی است».
ایمانی کنار هم قرار دادن سخنان روحانی درباره رفراندوم و سخنان حسام الدین آشنا درباره نظام پارلمانی را نیز نادرست دانست و گفت: «من تصور نمی کنم که منظور آقای روحانی از رفراندوم، رفراندوم درباره نظام سیاسی باشد. حداقل خود ایشان هیچ کدی در این رابطه نداده‌اند. آقای روحانی بیشتر در مواقعی که از نظر خودشان تنگناهای سیاسی وجود داشته، بحث رفراندوم را مطرح کرده است و تصور نمی‌کنم که منظورشان این موضوع باشد. زیرا نه اشاره و نه حتی کنایه‌ای در این‌باره داشته‌اند و نمی‌توان این دو را به یکدیگر وصل کرد».
این تحلیل‌گر سیاسی اصولگرا در ادامه گفت: «مباحثی مثل نظارت بر انتخابات می‌تواند ارتباط بیشتری با سخنان آقای روحانی درباره رفراندوم داشته باشد زیرا اخیرا معاون حقوقی ایشان هم از تهیه لایحه‌ای در این خصوص صحبت کردند. البته باید دید که نظر مجلس چیست زیرا طبق قانون اساسی مجلس باید درباره برگزاری رفراندوم رای بدهد. دولت می‌تواند لایحه بدهد اما تصمیم‌گیری درباره آن به عهده مجلس است آن هم با دو سوم آرا.
وی تاکید کرد: «بحث نظام پارلمانی خارج از این فضاهای سیاسی جاری و جناحی قابل بحث است و اساتید و بزرگان و صاحب نظران باید درباره فواید و مضرات نظام پارلمانی و ریاستی بحث کنند».
ایمانی همچنین در شرح مسیر قانونی برقراری نظام پارلمانی نیز گفت: « قطعا این موضع نیاز به تغییر قانون اساسی دارد. همچنان که حذف نخست وزیری از سیستم اداری کشور و دادن مسئولیت اداره کشوره به رئیس جمهور مستلزم تغییر قانون اساسی بود و انجام داد، برقراری نظام پارلمانی نیز باید همان مسیر را طی کند و این طور نیست که دولت و مجلس یا حتی رهبری درباره آن تصمیم گیری کنند.»
وی افزود: «به هر حال برداشت من از توییت آقای آشنا جدی بودن مساله برقراری نظام پارلمانی در شرایط فعلی نیست. ایشان خواسته اند که موضوع دیگری را مطرح کنند. اگر منظورشان این بوده باشد اما می توان درباره آن صحبت کرد به شرط آنکه خودشان بگویند و نظرشان را نیز درباره هر کدام از این سیستم‌ها بیان کنند. بعد که دلایل خودشان را گفتند صاحب نظران می توانند بررسی کنند و نهایتا باید مسیر قانونی آن طی شود».

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید