ناسا رسما کاوشگر InSight Mars خود را بازنشسته کرد

    کد خبر :961798
کاوشگر InSight Mars

پس از دو تلاش ناموفق متوالی برای برقراری مجدد تماس، ناسا روز چهارشنبه رسماً پایان ماموریت InSight Mars خود را اعلام کرد. در 15 دسامبر، فرودگر آخرین انتقال خود را به زمین انجام داد.

بازتاب- ناسا گفته پس از دو تلاش ناموفق ارتباطی در اوایل سال جاری، تصمیم سختی برای اتمام این ماموریت خواهد گرفت. آژانس تنها به گوش دادن سیگنال “فقط در مورد” ادامه خواهد داد، اما خاطرنشان می‌کند که احتمال وقوع آن در این مرحله “بعید تلقی می‌شود.”

ناسا خبر توقف فعالیت غیرمنتظره InSight را روز دوشنبه هنگامی که آخرین سلفی فرودگر را که در 24 آوریل 2022 گرفته شده بود، در توییتر به اشتراک گذاشت. از زمان ورود به سطح مریخ در سال 2018، InSight به تدریج گرد و غبار را روی صفحات خورشیدی خود جمع کرده است. در اوایل سال جاری، ناسا پیش‌بینی کرد که زباله‌ها بیش از حد ضخیم می‌شوند که فرودگر قادر به تامین انرژی خود نباشد.

در توییت پایانی InSight آمده است: «قدرت من واقعاً کم است، بنابراین ممکن است این آخرین تصویری باشد که می‌توانم ارسال کنم. با این حال نگران نباشید: زمان من در اینجا هم سازنده و هم آرام بوده است. اگر بتوانم با تیم ماموریتم صحبت کنم، این کار را خواهم کرد، اما به‌زودی اینجا امضا می‌کنم. ممنون که با من ماندید.»

کاوشگر InSight Mars

ناسا وقتی می‌گوید که زمان InSight در مریخ مفید بوده است، متواضع است. برای بیش از چهار سال، کاوشگر که نام مختصر اکتشاف داخلی با استفاده از تحقیقات لرزه‌ای، ژئودزی و حمل و نقل گرما بوده و داده‌های مربوط به عمق داخلی سیاره را جمع‌آوری می‌کرد. با استفاده از یک لرزه‌سنج بسیار حساس، InSight 1319 “مارزلزله” را شناسایی کرد که حداقل یکی از آنها براثر برخورد شهاب‌سنگ بود. با استفاده از این اطلاعات، دانشمندان ناسا به این نتیجه رسیدند که هسته مریخ تقریباً نصف اندازه هسته زمین است. InSight همچنین گزارش‌های آب و هوای روزانه را ارسال کرد و به انسان‌ها اولین فرصت را جهت شنیدن برخی از صداهای سیاره سرخ داد.

«InSight بیش از این به نام خود عمل کرده است. لوری لشین، مدیر جت ناسا بیان داشت: به‌عنوان دانشمندی که دوران حرفه‌ای خود را صرف مطالعه مریخ کرده است، دیدن دستاوردهای این کاوشگر بسیار هیجان‌انگیز بوده است، به لطف تیم کاملی از مردم در سراسر جهان که به موفقیت این مأموریت کمک کردند. آزمایشگاه نیروی محرکه (JPL)، واحدی که مأموریت را مدیریت می‌کرد. “بله، خداحافظی غم انگیز است، اما میراث InSight زنده خواهد ماند.”

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید