میلگرد داکتیل یا میلگرد ساده در کدام صنایع بیشتر استفاده می‌شود؟

    کد خبر :950288

میلگردها جزو مقاطع فولادی مستحکمی هستند که به طور گسترده در صنایع مختلف استفاده می‌شوند. از میلگردهای آجدار گرفته تا میلگردهای بدون آج یا ساده، همگی در صنایع تولید و زیرساخت کاربرد دارند. میلگردهای ساده یا داکتیل به‌ واسطه بدنه صاف و بدون آج و سطح مقطع دایره‌ای شکل خود در صنایع کارگاهی و کارخانه‌های تولید قطعات صنعتی طرفداران زیادی دارند.

اگر به دنبال یک متریال فولادی عالی برای اجرای پروژه های صنعتی خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم ادامه این مطلب را دنبال کنید. در این مقاله قصد داریم شما را با میلگرد داکتیل و کاربرد آن در صنایع مختلف آشنا کنیم.

میلگرد داکتیل؛ میلگردی ساده، نرم و خوش‌تراش

میلگرد ساده همان‌طور که از نامش پیداست، بدنه‌ای صاف و بدون آج دارد. سطح مقطع این محصول دایره‌ای شکل است و نوعی مقطع فولادی توپُر محسوب می‌شود. براساس استاندارد میلگرد ایران (ISIRI3132) میلگرد داکتیل یا ساده این‌گونه تعریف می‌شود:

«میلگرد ساده A1 بدون آج دارای تنش جاری ۲۴۰ کیلوگرم بر سانتی ‌متر مربع، تنش گسیختگی ۳۶۰ کیلوگرم بر سانتی ‌متر مربع و تغییر شکل نسبی پلاستیکی در زمان گسیختگی ۲۵ درصد.»

انواع میلگرد داکتیل در قطر سطح مقطع 8 تا 200 میلی متر و طول 6 متر و 12 متر و از جنس شمش فولاد 3sp، 5sp، mo40، st52، st37، 7cr و ck45 تولید می‌شوند و بافت کاملاً نرم و خوش تراشی دارند. قیمت روز میلگرد ساده تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند نرخ ارز، عرضه و تقاضای بازار، تورم جهانی، شاخص بورس و… تغییر می‌کند و لازم است قبل از اقدام به خرید حتماً از شرکت‌های معتبر استعلام قیمت روز دریافت کنید.

مهم‌ترین ویژگی های انواع میلگرد ساده

میلگردهای ساده صنعتی از نظر خواص ساختاری، آلیاژ تشکیل دهنده و شکل ظاهری با هم تفاوت دارند، ولی در چند ویژگی مهم به‌ هم شبیه هستند؛ ویژگی‌هایی که آنها را در خانواده میلگردهای ساده دسته‌بندی کرده است. این ویژگی‌ها عبارتند از:

1.داشتن بافتی نرم و خوش‌ تراش

2.خاصیت جوش پذیری آسان و سریع (مخصوصاً در مورد جوش CO2)

3.فرم گیری بسیار عالی در عملیات آهنگری و تراشکاری

4.واکنش پذیری بسیار بالا برای ایجاد اتصالات قدرتمند

5.شکل گیری سریع در عملیات حرارت دهی، فرم دهی و آلیاژ کاری

6.استحکام خمشی، کششی و پیچشی بالا

7.عدم شکنندگی یا ترک‌ خوردگی در اثر ضربه، فشار و خستگی

8.تنوع در سطح مقطع (8 میلی متر الی 200 میلی متر)

9.تولید در طول 6 متر و 12 متر

10.داشتن سطحی صاف، صیقلی و براق در میلگردهای ترانس

با صنایع مصرف کننده میلگرد ساده آشنا شوید

همان طور که در ابتدای مطلب گفتیم، میلگردهای ساده صنعتی در صنایع مختلف استفاده می‌شوند. در این بخش از مطلب به طور مفصل صنایع وابسته به میلگردهای ساده نوردی را به شما معرفی می‌کنیم:

✔ صنایع قطعه سازی

اولین مصرف کننده عمده انواع میلگردهای ساده صنعتی، صنایع قطعه سازی است. صنایع قطعه سازی، شامل کارخانه‌ها و کارگاه‌هایی است که به تولید قطعات انواع خودروهای سواری و سنگین، تولید قطعات دستگاه‌های صنعتی، تولید قطعات ادوات و تجهیزات کشاورزی، قطعات تجهیزات انتقال قدرت، تجهیزات سوخت رسانی، نفت، آب و… مشغول هستند.

این صنایع به طور جدی به میلگرد ساده وابسته هستند و بیش از 99 درصد از محصولات خود را بر پایه ماده خام میلگرد ساده تولید می‌کنند. در صنایع قطعه سازی از انواع میلگرد داکتیل و میلگرد ترانس به طور مستقیم و غیر مستقیم در تولید محصولات استفاده می‌شود.

✔ ساخت ادوات کشاورزی

مهم‌ترین متریال که برای تولید انواع ادوات کشاورزی سنتی و مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرد، میلگرد ساده صنعتی است. منظور از ادوات کشاورزی، پین اتصالات، دستگاه‌هایی مانند گاوآهن، روتاری، ابزارهای شخم زدن، هرس کردن و… است.

✔ صنایع پیچ و مهره سازی

گروه بعدی کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولید پیچ و مهره، پیچ و پرچ، میخ و انواع مفتول‌های صنعتی هستند که از میلگردهای با قطر کم استفاده می‌کنند. با توجه به اینکه بافت میلگرد ساده نرم و خوش تراش است، برای این‌ کار بهترین متریال محسوب می‌شود.

✔ تولید لولا درب‌های ضد سرقت

شرکت‌هایی که در زمینه تولید درهای ضد سرقت فعالیت می‌کنند، از انواع میلگرد ساده برای ساخت لولای این درها استفاده می‌کنند.

✔ صنایع تولید رولبولت و بولت ساختمانی

بولت و رولبولت به پیچ‌های بزرگی گفته می‌شود که برای ایجاد اتصالات قوی بین قطعات سنگین استفاده می‌شود. ساده‌ترین مثالی که در این مورد می‌توانیم مطرح کنیم، اتصال صفحه ستون فونداسیون به ستون‌های ساختمان‌ها یا سوله های صنعتی است.

صنایعی که در زمینه تولید بولت، رولبولت و اتصالات صنعتی فعالیت می‌کنند، گروه دیگری از مصرف‌کنندگان میلگردهای ساده صنعتی هستند. این صنایع از ضخامت‌های مختلف میلگردهای ساده و ترانس برای تولید بولت ساده، رولبولت و انکر بولت استفاده می‌کنند. از بولت و رولبولت‌ها برای نصب تجهیزات بیمارستانی سنگین به کف ساختمان، نصب پارتیشن و نصب سقف‌های کاذب و از پین‌ها در صنایع تولید ماشین آلات صنعتی و کشاورزی به‌ عنوان اتصالات فوری و مستحکم استفاده می‌شود.

✔ صنایع خاموت سازی

از میلگردهای ساده و بدون آج برای ساخت خاموت‌های مارپیچ و سلولار استفاده می‌شود. این نوع خاموت‌ها از مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند و از شکست زود هنگام مقاطع بتنی در پروژه‌های ساختمانی و سد سازی پیشگیری می‌کنند. حتی در نسل جدید سازه های ضد زلزله هم از این نوع خاموت‌ها استفاده می‌شود.

علاوه بر صنایعی که معرفی کردیم، از انواع میلگردهای ساده در موارد زیر هم استفاده می‌شود:

♦ کارگاه‌های تولید پیچ متری

♦ شرکت های سوله سازی برای تولید مهار بند

♦ کارگاه‌های تولید میل ارت

♦ کارخانه‌های گلوله سازی برای صنایع معدن

♦ کارگاه‌های تولید قطعاتی که با عملیات فورج گرم تولید می‌شوند

بهترین تولید کننده داکتیل یا میلگرد ساده کدام کارخانه است؟

در ایران 5 کارخانه در زمینه تولید انواع میلگردهای ساده صنعتی فعالیت می‌کنند، اما شرکت صنایع فولادی آذر گستر سدید از نظر شاخص‌های کیفی تولیدات، تنوع قطر و طول میلگردها و قیمت، یکی از بهترین تولید کنندگان میلگردهای ساده صنعتی محسوب می‌شود. این کارخانه اولین تولید کننده میلگرد ساده صنعتی به طول 12 متر در استان تهران است. صنایع فولادی آذر گستر سدید طی 10 سال گذشته بهترین کارخانه تولید میلگرد ساده صنعتی از نگاه مشتریان بوده و محصولاتی در سطح استانداردهای بین‌المللی به بازار عرضه می‌کند.

اگر برای پروژه های خود به میلگرد ساده نوردی و انواع میلگرد ترانس نیاز داشتید، فقط کافی است از طریق نشانی http://ahan2.com/ با کارشناسان آذر گستر سدید در ارتباط باشید. این شرکت تمامی محصولات خود را با بهترین شمش فولاد 3sp، 5sp، mo40، st52، st37، 7cr و ck45 و مطابق با استانداردهای بین‌المللی و استاندارد میلگرد ایران تولید و با ضمانت کیفیت ارائه می‌کند. در صورت نیاز می‌توانید برگه آنالیز محصولات را نیز در زمان خرید از شرکت دریافت کنید تا از بابت کیفیت میلگردها اطمینان 100 درصد داشته باشید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید