موگرینی: اینستکس در حال پردازش اولین تراکنش است

    کد خبر :565792

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایگاه اینترنتی شخصی خود از اعلام به راه افتادن سازوکار مالی با ایران استقبال کرد و گفت که هفت کشور اروپایی دیگر به اینستکس می‌پیوندند.

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایگاه اینترنتی شخصی خود از دستیابی به توافق بازرگانی مرکوسور با کشورهای آرژانتین، برزیل، پاراگوئه و اوروگوئه در پی سالها مذاکره و نیز اعلام آغاز به کار ساز و کار کانال مالی با ایران موسوم به اینستکس استقبال کرد.

وی درباره ایران نوشت: «روز جمعه ما بیانیه‌ مهمی در زمینه حفاظت از توافق هسته‌ای با ایران صادر کردیم؛ مبنی بر اینکه سازو کار اینستکس اجرایی شده است و اولین معاملات در آن در حال پردازش است. هفت کشور اروپایی به ما و سه کشور که این سازو کار را ایجاد کرده‌اند یعنی آلمان، فرانسه و انگلیس خواهند پیوست. روز جمعه ما همچنین در کمیسیون مشترک شرکت داشتیم که تضمینی برای اجرای توافق محسوب می‌شود.»

به گزارش فارس،کمیسیون مشترک برجام در پایان نشست روز جمعه خود در وین، بیانیه‌ای ۹ بندی صادر کرد و طی آن اعلام شد که اعضای برجام در حال تلاش هستند تا اینستکس را به روی فعالان اقتصادی کشورهای ثالث نیز باز کنند.

این بیانیه در حالی صادر شده است که معاون وزیر امور خارجه ایران عصر روز (جمعه) پس از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام در وین در جمع خبرنگاران و در تشریح گفتگوهای انجام شده در این نشست گفت: «ما امروز یک جلسه طولانی داشتیم بیش از سه ساعت، در مجموع جلسه مثبت و سازنده ای بود و نسبت به جلسات گذشته ما یک گام به جلو به شمار می آید، البته هنوز تا خواسته های جمهوری اسلامی فاصله قابل توجهی وجود دارد و با دستاوردهای ملموسی که جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد، هنوز فاصله داریم.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید