موش و گربه بازی کشتی های جنگی چین و تایوان در آخرین روز رزمایش

    کد خبر :930516
رویارویی کشتی چین - تایوان

کشتی‌های جنگی چین و تایوانی امروز (یکشنبه) در آستانه پایان برنامه‌ریزی‌شده رزمایش بی‌سابقه چهار روزه ارتش چین که در واکنش به سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به جزیره آغاز شد، در دریای آزاد رو در رو شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز؛ سفر هفته گذشته نانسی پلوسی به این جزیره خودگردان خشم چین را برانگیخت و چین با پرتاب آزمایشی موشک‌های بالستیک بر فراز پایتخت تایوان برای اولین بار و قطع ارتباط با ایالات متحده پاسخ داد.

به گفته یک فرد مطلع، حدود ۱۰ فروند کشتی جنگی هر کدام از چین و تایوان در نزدیکی تنگه تایوان حرکت کردند که در این میان برخی از ناوهای چینی از خط میانه، یک حائل غیررسمی که دو طرف را از هم جدا می‌کند، عبور کردند.

وزارت دفاع تایوان در بیانیه‌ای اعلام کرد که چندین کشتی نظامی، هواپیما و پهپاد چینی در حال شبیه‌سازی حملات به جزیره و نیروی دریایی آن هستند. این سازمان گفت که هواپیماها و کشتی‌ها را برای واکنش مناسب به منطقه فرستاده است.

به گفته این وزارتخانه، در حالی که نیروهای چینی به خط، «فشار» می‌آورند، طرف تایوانی برای نظارت نزدیک، حضور داشت و در صورت امکان، مانع عبور چینی‌ها از این خط می‌شد.

فرد مطلع همچنین گفت: «دو طرف خویشتنداری نشان می‌دهند.» او این مانورها را نوعی بازی موش و گربه توصیف کرد.

موش و گربه بازی کشتی های جنگی چین و تایوان

تایوان گفت موشک‌های ضد کشتی مستقر در ساحل و موشک‌های سطح به هوای پاتریوت آنها در حالت آماده‌باش هستند.

به نوشته همشهری؛ خبرگزاری رسمی شین‌هوا هفته گذشته گزارش داده بود، رزمایش‌های چین با محوریت ۶ نقطه در اطراف جزیره از روز پنجشنبه آغاز شده و قرار است تا ظهر یکشنبه ادامه داشته باشد.

ارتش چین روز شنبه اعلام کرد مانورهای مشترک دریایی و هوایی در شمال، جنوب غرب و شرق تایوان بر قابلیت‌های حمله زمینی و دریایی متمرکز است.

در مقابل سخنگوی کاخ سفید گفت: «این فعالیت‌ها تشدید قابل توجهی در تلاش‌های چین برای تغییر وضعیت موجود است. آنها تحریک آمیز، غیرمسئولانه هستند و خطر اشتباه محاسباتی را افزایش می‌دهند.»

کاخ سفید در حالی این سخنان را مطرح می‌کند که آتش این معرکه را با سفر نانسی پلوسی، رئیس کنگره به تایپه روشن کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید