موسسات خصوصی کنکور را بیخیال، با آزمون و کتب آزمایشی سنجش چه باید کرد؟ / وقتی وزیر علوم برای خاموش کردن تلویزیون، فیوز را قطع می کند

    کد خبر :742354

منصور غلامی- وزیر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری کشورمان در یکی از آخرین اظهارنظرهای خود پیرامون کنکور و موسسات خصوصی که در این حوزه مشغول به فعالیت هستند، با نشانه گرفتن انگشت اتهام به سوی مردم، تلاش کرد تا شرایط آشفته فعلی را برآیندی از کنش های داوطلبان و خانواده ها توصیف کند؛ توصیفاتی که به نظر می رسد آقای وزیر در برداشت و اشاره به آن دچار خطایی راهبردی شده و بخش های مهمی از این اشکال بزرگ را نادیده گرفته است.

به گزارش «بازتاب»، وزیر علوم روز جمعه هفتم شهریورماه در گفتگو با «ایرنا»، درباره تاثیر مافیای کنکور شامل موسسات و مراکز برگزارکننده دوره‌های آمادگی کنکور بر حذف نشدن این آزمون، گفت: گروهی با عنوان کلاس‌های آمادگی کنکور از طریق کتاب و کلاس، دوره‌های آموزشی برگزار می‌کنند و برخی خانواده‌ها نیز از آن استقبال می‌کنند.

وی همچنین با نشانه گرفتن انگشت اتهام به سوی خانواده ها و داوطلبان کنکوری اظهار داشت: اعتقاد من بر این است که این داوطلبان و خانواده‌ها هستند که سراغ موسسات یادشده می‌روند و کسی آن‌ها را برای شرکت در این کلاس‌ها مجبور نمی‌کند.

غلامی با تاکید بر اینکه وزارت علوم و سازمان سنجش هیچ تاثیرپذیری از گروه‌ها و مافیای کنکور ندارند، اظهار داشت: وقتی که چاره‌ای به جز برگزاری کنکور برای انتخاب داوطلب در رشته‌ها و دانشگاه‌های پرطرفدار وجود ندارد، آزمون باید برگزار شود و در این میان عده‌ای از داوطلبان هم به این کلاس‌های کنکور مراجعه می‌کنند.

غلامی با بیان اینکه عده‌ای بر این باورند که موسسات کنکور جزو مافیای کنکور هستند، گفت: خانواده‌ها در رقابت تنگاتنگ کنکور قصد دارند همه چیز را به نفع فرزندشان سر و سامان دهند؛ بنابراین هر پیشنهادی را درباره کلاس‌های کنکور به آن‌ها بدهند و ببینند که قرین به صحت است، سراغ آن می‌روند.

وزیر علوم در ادامه سخنان خود ضمن تأکید بر جدا بودن این رویه موجود از ساختارهای دولتی به این نکته نیز اشاره کرد که این جریان، جریانی نیست که افرادی از مجموعه‌های مدیریتی دست اندرکار آن باشند. اصل قضیه، نبود روش جایگزین برای انتخاب داوطلبان رشته‌ها و دانشگاه‌های پرطرفدار است.

اظهارات وزیر علوم در توجیه کم و کیف فعالیت موسسات خصوصی فعال در حوزه کنکور در حالی مطرح می شود که می دانیم در این حوزه تنها موسسات خصوصی فعال نیستند و سازمان سنجش نیز خود بخش مهمی از فعالیت های مرتبط با کنکورهای آزمایشی و فروش کتب تستی را بر عهده دارد.

به طور مشخص در این باره شركت تعاوني خدمات آموزشي كاركنان سازمان سنجش آموزش كشور متولی برگزاری کنکورهای آزمایشی به سبک کنکور سراسری است که به صورت ماهانه برگزار می شود و از آنجا که متولی آن برگزارکنندگان آزمون اصلی هستند، اتفاقاً متقاضیان بیشتری به این شرکت مراجعه و از خدمات آن بهره برداری می کنند.

 

شرکتی که برای داوطلبان کنکوری همه ساله بسته های آموزشی حاوی تست های کنکوری دوره های قبل و نکات آموزشی را نیز جمع آوری می کند و در بسته های ویژه و البته گران قیمت به فروش می رساند و از این محل همواره با سود مالی قابل توجه رو به رو می شود.

اما انگار منفعت سازمان سنجش و شرکت های مرتبط با آن از این محل مورد توجه و دقت وزیر علوم نیست و این موضوع تا آنجا پیش می رود که نفر اول وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشور اساساً حواشی مرتبط با سود مالی برآمده از کنکور را بی ربط به ساختارهای دولتی و به صورت مشخص سازمان سنجش و وزارتخانه متبوعش عنوان می کند.

جدا از این مسئله، موضوع مهم دیگر این است که آقای غلامی در سخنانش رویه موجود که سبب شده تا جمع زیادی از خانواده ها و داوطلبان به سوی موسسات کنکوری روی آورند را مشکلی متوجه آنها می داند و تلاش دارد وزارت علوم و سازمان سنجش را از این موضوع که بعضاً خسارت های جبران ناپذیری به داوطلبان کنکوری تحمیل می کند، مبری سازد.

این استدلال درست مثل این است که بگوییم یکی از راه ها برای خاموش کردن تلویزیونی که در یک خانه روشن است، قطع کردن فیوز است؛ استدلال درستی که البته آسان ترین و منطقی ترین راه حل نیست و می توان از مسیرهای دیگر نیز نسبت به خاموش کردن تلویزیون اقدام کرد.

با همین مثال از وزیر علوم پرسید آیا برای ساماندهی موسسات کنکوری و منتشر کننده کتاب در این حوزه اعم از خصوصی و دولتی، آیا راه حل بهتری جز ممانعت از استقبال خانواده ها و داوطلبان وجود ندارد؟ آیا نمی توان با ساماندهی، اعمال جریمه و نیز محدود سازی های قانونی؛ روش های بهتری را برای سامان بخشی این حوزه به اجرا درآورد؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید