موج جدید امیکرون مرگبارتر است

    کد خبر :966570

 محمدرضا هاشمیان با اشاره به اینکه کرونا یک بیماری تنفسی است که عامل ایجاد آن ویروس SARS-OV۲ است، اظهار کرد: سرعت بالای سرایت این ویروس، درگیری شدید دستگاه تنفسی و نداشتن شناخت کافی از آن تاکنون باعث مرگ و میر زیادی در سطح دنیا شده است.

وی افزود: کرونا مهلک‌ترین پاندمی بعد از بیماری آنفلوانزا در سال ۱۹۱۸ شناخته شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این‌که از زمان شیوع ویروس کرونا تا به امروز، این ویروس جهش‌های زیادی داشته که منجر به ایجاد سویه‌های جدیدی شده است خاطرنشان کرد: به تازگی نیز جهش‌های جدیدی از ویروس کرونا در کشور چین دیده شده است که خبر از شناسایی جهش ژنتیکی جدید و همچنین شکل‌گیری سویه‌ای به‌نام XBBمی‌دهد.

هاشمیان از هشدار سازمان بهداشت جهانی مبنی بر اوج‌گیری موارد ابتلاء به کرونا در ۱۱۰ کشور جهان خبر داد و گفت: سویه جدید امیکرون ترکیبی از زیر سویه‌هایی است که طبق تحقیقات تفاوت‌هایی در شدت بیماری بین سویه‌های قبلی و جدید ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه خطر عفونت در این سویه بیشتر است اما علامت‌های بیماری تفاوت زیادی با سویه‌های دیگر ندارد خاطرنشان کرد: نشانه‌های سویه XBB تفاوت زیادی با گونه‌های قبلی امیکرون ندارد یعنی همان نشانه‌های سویه‌های قبلی مانند اختلال در حس بویایی، چشایی، تنگی نفس، سنگینی سینه، بدن درد، سردرد، احساس کلافگی، تب و لرز و در مواردی هم اسهال و استفراغ دراین سویه دیده می‌شود.

هاشمیان، سرایت بیشتر و شدت بیماری‌زایی کمتر را از ویژگی‌های سویه جدید امیکرون عنوان کرد و ادامه داد: به‌تازگی در ایران موارد ابتلاء به سویه جدیدی از امیکرون یعنی XBBو BQ۱ گزارش شده است، البته این سویه‌ها جدید نیستند و مطالعات درباره آن‌ها زمانی به طور جدی آغاز می‌شوند که این سویه‌ها بیشتر در حال گردش باشند.

به گفته این فوق تخصص مراقبت‌های ویژه، مشکل اصلی سویه جدید در چین BFVاست که از زیر خانواده‌های امیکرون به‌شمار می‌رود.

هاشمیان با بیان این‌که زیرسویه xbbکه ترکیب دو زیر سویه BA۲ است و BQ۱و BF۷ که زیر سویه BA,۵ هستند همگی قدرت سرایت بالاتری نسبت به واریانت دلتا دارند ادامه داد: این در حالی است که شدت بیماری‌زایی کمتری هم دارند.

وی درباره تأثیر واکسن‌های موجود در ایران در زیرسویه جدید امیکرون نیز توضیح داد: هنوز مطالعات چاپ شده‌ای وجود ندارد ولی مطمئناً کاهش کارایی می‌تواند درشدت بیماری‌زایی مؤثر باشد چرا که برخی از اپی توپ‌ها (قسمتی از یک آنتی ژن که توسط سیستم دفاعی تشخیص داده می‌شود و جایی‌که آنتی‌بادی به آنجا می‌چسبد) همچنان بدون تغییر هستند.

هاشمیان با تاکید بر این‌که شواهد در آمریکا نشان می‌دهند احتمال بستری شدن افرادی‌که واکسن بروز شده دریافت کرده‌اند کمتر از کسانی است که واکسن نزده‌اند، ادامه داد: تزریق واکسن بروز شده نسبت به واکسن‌های قدیمی هم احتمال بستری را تا ۳۴ درصد کاهش خواهد داد.

وی ادامه داد: حتی تزریق واکسن‌های قبلی هم در کاهش احتمال بستری شدن بر اثر ابتلاء به بیماری هم مؤثر خواهند بود ولی قطعاً استفاده از واکسن‌های بروز شده کارایی بیشتری در مقابله با بیماری دارند.

ضرورت موارد پیشگیری از بیماری از دیگر مواردی بود که این فوق تخصص مراقبت‌های ویژه به آن پرداخت و گفت: با توجه به اینکه موج جدید کرونای امیکرون XBB مرگبارتر از موج اول آن است، همه افراد باید بسیار مراقب باشند و قبل از آنکه دیر شود تمامی اقدامات لازم و پیشگیرانه را انجام دهند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید