موافقت مجلس با لایحه استراداد مجرمان میان ایران و کره جنوبی /استرداد چند لایحه اعاده شده

  • سیاسی
  • دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۰:۲۵

نمایندگان مجلس شورای اسلامی لایحه استرداد مجرمان میان ایران و جمهوری کره را تصویب و همچنین لوایح ارجاعی از سوی شورای نگهبان را اصلاح کردند.

نمایندگان در جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی لایحه معاهده استرداد مجرمین بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری کره را تصویب کردند.
با تصویب نمایندگان در ماده واحده این لایحه،‌ معاهده استرداد مجرمین بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری کره مشتمل بر یک مقدمه و 23 ماده به شرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می شود.
براساس تبصره این ماده واحده،‌رعایت اصول 77 و 139 قانون اساسی در اجرای این معاهده الزامی است.
در دلایل توجیهی این طرح نیز آمده است: نظر به لزوم استقرار روشمند همکاری های قضایی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری کره، و با توجه به آثار مثبت ناشی از اتخاذ تدابیر و ایجاد بسترهای مناسب قانونی، برای اتباع دو دولت و در راستای زمینه سازی برای گسترش مناسبات دو کشور و ارتقای سطح همکاری دو جانبه و تحکیم مناسبات میان آنها، این لایحه تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است.

**اصلاح عبارتی لایحه اصلاح پیوست کنوانسیون بین المللی ایمنی جان اشخاص در دریاها
مجلسی ها همچنین لایحه اصلاح پیوست کنوانسیون بین‌المللی ایمنی جان اشخاص در دریاها و آیین نامه بین‌المللی امنیت کشتی‌ها و تسهیلات بندری به منظور تامین نظر شورای نگهبان و با پیشنهاد کمیسیون عمران را اصلاح عبارتی کردند.
بر این اساس نمایندگان مجلس عبارات غیرفارسی گنجانده شده در لایحه اصلاح پیوست کنوانسیون بین‌المللی ایمنی جان اشخاص در دریاها و آیین نامه بین‌المللی امنیت کشتی ها را با عبارات فارسی جایگزین کردند تا براساس قانون اساسی نظر شورای نگهبان تامین شود.

**لایحه موافقتنامه همکاری اقتصادی بین ایران و دولت‌های لهستان و سنگاپور اصلاح شد
نمایندگان مجلس همچنین به منظور تامین نظر شورای نگهبان دو لایحه موافقتنامه همکاری اقتصادی را اصلاح کردند.
مجلسی ها امروز تبصره ماده واحده لایحه موافقتنامه تشویق وحمایت متقابل از سرمایه گذاری بین دولت ایران و سنگاپور را اصلاح و برای شفافیت در مُر قانون، تاخیر تادیه خسارت ناشی از اجرا نکردن به موقع تعهدات را تفسیر کردند.
همچنین یک اصلاح عبارتی نیز در ماده واحده لایحه موافقتنامه بین ایران و لهستان انجام دادند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید